فناوری اطلاعات

June 21, 2023
14:17 چهارشنبه، 31ام خردادماه 1402
کد خبر: 146540

هم‌بنیان‌گذار دیپ‌مایند تست تورینگ جدیدی را برای هوش مصنوعی پیشنهاد داد

هم‌بنیان‌گذار دیپ‌مایند پیشنهاد کرده است که برای ارزیابی قدرت هوش مصنوعی، به این ابزارها پول بدهیم و بخواهیم آن را چندبرابر کنند.
 
 
 
 
با توجه به اینکه شمار ابزارهای هوش مصنوعی روزبه‌روز بیشتر می‌شود، باید یک «آزمون تورینگ» جدید برای ارزیابی آن‌ها داشته باشیم. به‌تازگی «مصطفی سلیمان»، هم‌بنیان‌گذار دیپ‌مایند، پیشنهاد داده است تا از این ابزارها بخواهیم مقداری پول را چندبرابر کنند تا ببینیم هوش آن‌ها در مقایسه با انسان‌ها در چه وضعیتی قرار دارد.
 
به گزارش بلومبرگ، به‌زودی کتاب جدیدی به نام The Coming Wave: Technology, Power, and the Twenty-first Century’s Greatest Dilemma از مصطفی سلیمان منتشر می‌شود که در بخشی از آن به طراحی یک آزمون تورینگ جدید اشاره شده است. هم‌بنیان‌گذار دیپ‌مایند باور دارد که در دنیای امروز دیگر برای مردم اهمیتی ندارد که کامپیوترها چه می‌گویند، درعوض باید ببینیم این سیستم‌ها در عمل می‌توانند چه‌کار کنند.
 
او می‌گوید در آزمون تورینگ جدید باید 100 هزار دلار را به‌عنوان سرمایه‌گذاری به هوش مصنوعی بدهیم و از این فناوری بخواهیم تا آن را به 1 میلیون دلار تبدیل کند. اگر یک سیستم بتواند چنین کاری انجام دهد، واقعاً هوشمند شده است و می‌توانیم بگوییم که به سطحی از هوش انسانی رسیده است.
 
 
مصطفی سلیمان به «هوش مصنوعی قابل» باور دارد
ولی هوش مصنوعی چگونه می‌تواند چنین کاری را انجام دهد؟ سلیمان می‌گوید این فناوری باید بتواند درباره ایده‌های مناسب در حوزه تجارت الکترونیک تحقیق کند، برای محصول خود برنامه‌ریزی داشته باشد، با تولیدکنندگان وارد همکاری شود، محصولش را بسازد و بعد آن را بفروشد. در این صورت می‌توانیم بگوییم که یک «هوش مصنوعی توانمند» (Artificial Capable Intelligence) داریم. سلیمان باور دارد که فناوری می‌تواند تا دو سال دیگر به این نقطه برسد.
 
آزمون تورینگ اصلی در دهه 1950 توسط «آلن تورینگ» طراحی شد تا مشخص کند که یک دستگاه به سطح هوش انسانی رسیده است یا خیر. در این آزمون انسان‌ها باید در یک گفت‌وگو تشخیص می‌دادند که درحال حرف‌زدن با یک انسان دیگر هستند یا یک کامپیوتر. اگر فرد نمی‌توانست متوجه شود که دارد با یک کامپیوتر حرف می‌زند، آن سیستم در آزمون تورینگ قبول می‌شد. بااین‌حال، در دنیای مدرن به‌نظر می‌رسد که این آزمون دیگر کاربرد چندانی ندارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.