فناوری اطلاعات

June 25, 2023
14:54 یکشنبه، 4ام تیرماه 1402
کد خبر: 146626

استرالیا به جنگ فیک نیوز رفت

بر اساس پیش‌نویس قانون، اگر غول‌های شبکه اجتماعی در حذف اطلاعات غلط و نادرست از پلتفرم‌هایشان مکررا کوتاهی کنند، میلیون‌ها دلار در استرالیا جریمه خواهند شد.
 
میشل رولند، وزیر ارتباطات استرالیا، روز یکشنبه پیش‌نویس قانونی را منتشر خواهد کرد که به سازمان ارتباطات و رسانه استرالیا (ACMA) اختیاراتی می‌دهد تا پلتفرم‌های دیجیتالی را برای انتشار اخبار جعلی مضر، پاسخگو نگه دارد. رولند گفت: اطلاعات غلط و نادرست باعث تفرقه در جامعه شده، اعتماد را تضعیف کرده و سلامت و ایمنی عمومی را می‌تواند تهدید کند.
 
دولت استرالیا متعهد است که مردم را در فضای آنلاین ایمن نگه دارد و این شامل این تضمین خواهد بود که سازمان تنظیم مقررات این کشور، از اختیارات لازم برای پاسخگو نگه‌ داشتن پلتفرم‌های دیجیتالی در خصوص نشر اطلاعات غلط و نادرست در سرویس‌هایشان، برخوردار باشد.
 
بر اساس قوانین پیشنهادی، این سازمان می‌تواند در خصوص شرکت‌های خاصی که در مبارزه با اطلاعات غلط و نادرست مکررا کوتاهی می‌کنند، دستورالعمل جدیدی اعمال کند یا یک استاندارد کلی ایجاد کند تا پلتفرم‌های دیجیتالی را وادار کند محتوای نامطلوب را حذف کنند.
 
حداکثر جریمه برای نقض مکرر این دستورالعمل، ۲.۷۵ میلیون دلار یا دو درصد از گردش مالی جهانی خواهد بود. حداکثر جریمه برای نقض استاندارد صنعتی، ۶.۸۸ میلیون دلار یا پنج درصد از گردش مالی جهانی یک شرکت است. برای مثال، در مورد متا که مالک فیس بوک است، حداکثر جریمه می‌تواند بیش از هشت میلیارد دلار باشد.
 
دستورالعمل‌ها یا استانداردها می‌توانند شامل ملزم کردن پلتفرم‌ها به داشتن ابزارهای بهتر به منظور شناسایی و گزارش اطلاعات نادرست، فرآیندهای رسیدگی قوی‌تر به شکایات و استفاده بیشتر از راستی آزماها باشد.
 
طبق قوانین پیشنهادی، رگولاتور استرالیایی همچنین می‌تواند اطلاعات و اسنادی را از پلتفرم‌های دیجیتال مربوط به اطلاعات غلط و نادرست درباره سرویس‌هایشان به‌دست آورد. اما دولت می‌گوید که رگولاتور، نقشی در تعیین درست یا نادرست بودن ندارد.
 
قدرت‌های پیشنهادی، مشمول محتوای شخصی، مطالب انتخاباتی مجاز یا محتوای خبری حرفه‌ای نمی‌شود. دولت‌های غربی نگرانی رو به رشدی نسبت به تهدید انتشار اطلاعات غلط نشان داده اند. اتحادیه اروپا سال گذشته، قوانین مشابهی را برای شرکت‌های شبکه اجتماعی به اجرا گذاشت که شامل جریمه‌ای معادل شش درصد از گردش مالی جهانی آنها بود. غول‌های فناوری سال‌ها، منتظر بودند شیوه‌نامه داوطلبانه از سوی استرالیا معرفی شود.
 
بر اساس گزارش سیدنی مورنینگ هرالد، گوگل بیش از ۳۰۰ هزار ویدئوی حاوی اطلاعات گمراه کننده در خصوص کووید ۱۹ را از یوتیوب حذف کرد که شامل سه هزار ویدئوی بارگزاری شده از استرالیا بوده است. متا در خصوص بیش از ۹۱ هزار قطعه محتوا را در سراسر فیس بوک و اینستاگرام به دلیل نقض سیاست مربوط به اطلاعات غلط، اقدام کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.