امنیت

فناوری اطلاعات

June 27, 2023
11:54 سه شنبه، 6ام تیرماه 1402
کد خبر: 146729

آبان‌تتر مطرح کرد: سرویس اعطای اعتبار در اختیار همه کاربران قرار می‌گیرد

در سرویس اعتباری آبان‌تتر کاربران می‌توانند از دارایی‌های رمزارز خود به عنوان ضامن استفاده کنند و اعتبار ریالی دریافت کنند.
 
مدیران آبان‌تتر باور دارند رگولاتور در ایران علاقه‌ای به شفاف‌سازی و تدوین توضیحات لازم برای حوزه رمزارزها ندارد و این موضوع باعث شده است که خطرهای زیادی هم کسب‌وکار و هم کاربران را تهدید کند. این مدیران همچنین خبر از سیستم اعطای وام یا اعتبار به همه کاربران در آینده نزدیک دادند و تأکید دارند که سعی می‌کنند نیازهای مختلف کاربران ایرانی را پیدا کرده و به آن‌ها پاسخ دهند.
 
«فرهاد فلاح»، مدیرعامل آبان‌تتر و «امید امین‌زاده»، رئیس هیئت‌مدیره، در گفت‌وگو با دیجیاتو از برنامه‌های آینده آبان‌تتر و مشکلاتی که گریبانگیر آن‌ها و سایر بازیگران رمزارز شده است، گفتند.
 
چرا در الکامپ حضور پیدا کردید؟ اصولاً صرافی‌های رمزارز اگر در چنین نمایشگاه‌هایی حضور یابند، چه کمکی به اکوسیستم آن‌ها می‌شود؟
 
فلاح – با توجه به زمان و ساعت برگزاری مراسم، انتظار بازدید بالایی نداشتیم. ازهمین‌رو مهم‌ترین هدفی که ما به‌خاطر آن در نمایشگاه حاضر شدیم، آشنایی، برقراری ارتباط با سایر کسب‌وکارها و توسعه ارتباطات B2B بوده است. قاعدتاً در چنین نمایشگاهی با کسب‌وکارهای مختلفی آشنا می‌شوید که متقابلاً می‌توانیم به یکدیگر خدمات متنوعی را ارائه کنیم. ازهمین‌رو شکل‌گیری این همکاری، یکی از اهداف اولیه ما برای حضور در الکامپ بوده است.
 
حضور در چنین رویدادهایی به شما این امکان را می‌دهد تا کسب‌وکار خود را به سایر شرکت‌ها، مجموعه‌ها و مردم معرفی کنید که روی برندینگ اثرگذار است. 
 
حضور پررنگ صرافی‌های رمزارزی در الکامپ قابل‌توجه است. شما با چه دستاوردی وارد نمایشگاه شدید و آیا ویژگی خاصی را در الکامپ رونمایی می‌کنید؟
 
فلاح – قرار است قابلیت‌های جدیدی را به سایتمان اضافه کنیم؛ مثلاً سیستم وام‌دهی. علاوه‌براین، باید بگویم پیش از این ما یک صرافی OTC بودیم و به‌زودی در این هفته از امکان B2B ما رونمایی خواهد شد؛ اما هدفمان از حضور در الکامپ، معرفی یک قابلیت جدید نبود و حضورمان در نمایشگاه را وابسته به معرفی امکانات جدید نکردیم.
 
البته با طراحی مسابقه و حالت گیمیفای سعی کرده‌ایم تا مراجعینمان حس بهتری داشته باشند. از اینفلوئنسرهای حوزه رمزارز نیز دعوت کرده‌ایم که در ساعات مختلف در غرفه ما حضور دارند.
 
درباره سیستم اعطای وام که از آن صحبت کردید بیشتر توضیح دهید؟
 
فلاح – ما قبلاً به کاربران ویژه اعتبار می‌دادیم؛ یعنی کاربرانی که تراکنش بسیاری داشتند. محصول جدید ما تقریباً آماده شده و هدفمان این است که آن را عمومی کنیم؛ یعنی همه کاربران ما بتوانند اعتبار درون‌پلتفرمی دریافت کنند. مثلاً فردی رمزارزی را خریداری کرده است، اما به‌دلیل افت قیمت آن تمایلی برای فروش ندارد و از سوی دیگر، نیاز به ریال دارد. ازهمین‌رو رمزارز او به‌عنوان پشتوانه در اختیار ما قرار می‌گیرد و اعتبار ریالی می‌گیرد و می‌تواند در داخل یا خارج پلتفرم از آن استفاده کند. در درازمدت نیز بایستی آن را تسویه کند.
 
امین زاده – درواقع کاربر می‌تواند با یک حجم از موجودی، معاملات بزرگ‌تری انجام دهد و به‌نوعی یک قابلیت اهرم است تا اگر نوعی پیش‌بینی از بازار دارد، بتواند بازدهی بیشتری بگیرد.
 
نگاه رگولاتور به فعالین این حوزه در طی سالیان اخیر تغییری داشته است؟ چه انتظاراتی از رگولاتور می‌رود که انجام نشده است؟
 
فلاح – این نگاه به‌مرور‌زمان بهتر شده، اما این بهترشدن آن‌طور که قابل انتظار بوده، نیست. رگولاتور درحال‌حاضر عملاً تنظیم‌گری نمی‌کند و این موجب می‌شود که نه‌تنها برای کسب‌وکار، بلکه برای کاربران هم گران تمام شود. وقتی تنظیم‌گری وجود ندارد، آموزشی هم به‌اندازه کافی داده نمی‌شود. حتی کسب‌وکار را هم از ارائه آموزش در راستای توسعه بازار رمزارز برحذر داشته است. درواقع بنابر اعلام پلیس فتا، آموزش نباید کاربر را به خرید رمزارز تشویق کند؛ درحالی‌که از هر آموزشی می‌توان چنین برداشتی کرد. حال در مورد کاربری که آموزش ندیده، احتمال اینکه مورد سوء‌استفاده قرار گیرد، بسیار بالاست. 
 
نبود رگولاتوری برای برای کسب‌وکارها هم دردسر ایجاد کرده و موجب شده تا به‌طور مثال پلیس فتای هر شهر، به‌شکل کاملاً سلیقه‌ای برخورد کند. ممکن است پلیس فتا در یک شهر حساب ما را مسدود کند و در شهر دیگری هیچ مشکلی نداشته باشیم.
 
نبود رگولاتور گاه باعث ابلاغیه‌هایی می‌شود که می‌تواند برای شما دردسرساز باشد؛ مثل قانون مالیات برای کاربران؛ این موضوع درحال‌حاضر منتفی شده است؟
 
امین زاده – دقیقاً یکی دیگر از تهدیدهای این حوزه، ابلاغیه‌هایی بدون پشتوانه قانونی است. مثلاً سازمان مالیات ابلاغیه‌ای می‌دهد که قانون آن تصویب نشده است. اگر ارائه چنین ابلاغیه‌هایی آگاهانه نباشد، کاربر را می‌ترساند و از دامن کسب‌وکار ایرانی به پلتفرم خارجی می‌اندازد که به‌هیچ‌عنوان امکان تنظیم‌گری و کنترل آن وجود ندارد.
 
حتی مدیران سازمان مالیاتی که با آن‌ها تعامل داشته‌ایم، اعتقاد دارند که مطرح‌کردن رمزارزها در طرح مالیات بر عایدی سرمایه اشتباه بوده است.
 
اصولاً در بحث رگولاتوری، نهاد عمومی دو وظیفه ارتقای خیر عمومی و رفع تعارض را بر عهده دارد. مسئله‌ای که وجود دارد، این است که تلاش رگولاتور برای ارتقای این دو امر نیست و از مسیر محدودسازی و کنترل وارد شده است؛ چرا که تعریفی درباره خیر عمومی در این حوزه وجود ندارد. رگولاتور ابتدا باید تعریفی از رمزارز را به رسمیت بشناسد. مثلاً زمانی که رمزارز را به‌عنوان نوعی پول بپذیرد، آن زمان این حوزه تابع یک‌سری مقررات می‌شود و بعد تعارض شکل می‌گیرد.
 
الان مسئله بنیادی که حاکمیت با آن روبه‌رو، شده همین است که تعریفی برای رمزارز وجود ندارد. در آمریکا، SEC اخیراً ایرادی که به بازار ارزهای دیجیتال گرفته، این است که برخی از رمزارزها اوراق بهادار هستند و باید قانون‌گذاری بر آن‌ها توسط نهاد تنظیم گر مربوطه انجام شود.
 
آزادترین بازاری که در ایران داریم، بازار رمزارزهاست و این آزادی مطلوب سیاست‌گذار نیست. به‌محض اینکه هر قالبی برای آن تعریف کند، فاصله‌ای بین آزادی در بازار رمزارز و بازارهای مشابه ایجاد می‌شود و تعارض شکل می‌گیرد.
 
چه برنامه‌هایی برای جذب کاربران جدید به این بازار دارید؟
 
فلاح – یک‌سری محدودیت‌ها منجر به این شده است که 75 تا 80 درصد معاملات کاربران ایرانی در صرافی رمزارزهای خارجی و البته بخش کوچکی از آن در صرافی ایرانی انجام شود.
 
امین‌زاده – ما سعی می‌کنیم خواسته‌های کاربران ایرانی را شناسایی کنیم و آن خدمات را که می‌خواهند، بدون تخطی از قانون، ارائه کنیم. برای بحث آموزش هم یک‌سری شرکت‌ها و اینفلوئنسرها هستند که در حوزه آموزش رمزارز فعالیت می‌کنند. ما با آن‌ها ارتباط گرفته‌ایم تا کاربرانی سمت صرافی ما بیایند که آموزش دیده باشند.
 
آیا برای اینماد اقدام کرده‌اید و موافق آن هستید؟
 
فلاح – بله ما برای گرفتن اینماد اقدام کرده و مدارک و درخواستمان را ارسال کرده‌ایم، اما همیشه برای کسب‌وکارهای ایرانی این سؤال مطرح است که چرا یک شرکت ثبتی برای پرداخت، نیاز به اینماد داشته باشد؟ برای رمزارزها هم این امر یک فاجعه است؛ الان به ما می‌گویند که از پرداخت‌یارها می‌توانید درگاه بگیرید، اما نمی‌توانید درگاه مستقیم داشته باشید. ما این حق را داریم که درگاه مستقیم داشته باشیم.
 
گفته می‌شود سه نهاد خاص مربوط به درخواست‌دهی اینماد، دو ماه است که شرایط اینماد را اعلام کرده‌اند، اما یک پروسه یک‌هفته‌ای، حداقل یک ماه طول کشیده است و نمی‌دانیم درنهایت آن نهادی که باید تأیید دهد تا اینماد بگیریم، کیست؟ د‌رحال‌حاضر روی سایت هیچ صرافی، اینماد نیست.
 
این مشکل عمدتاً در کشور ما وجود دارد که مجوزدهی را به نهادی می‌سپارند که توانایی کنترل آن حوزه را ندارد. اگر سری به سایت اینماد بزنید، خواهید دید حتی بخش تأیید ایمیل آن کار نمی‌کند و توانایی تأییدیه ایمیل‌دادن را هم ندارد.
 
یکی از مزایای رقابتی آبان‌تتر، تعداد رمزارز قابل معامله است. با توجه به نوسان‌های قابل‌توجه در برخی ارزهای دیجیتال، این امر نمی‌تواند تبدیل به پاشنه آشیل کسب‌وکار شما و خروج کاربران شود؟
 
فلاح – یک بخش بزرگی از محصولی که ارائه می‌دهید وابسته به آن است که کاربر چه می‌خواهد. درواقع کاربر است که تعیین می‌کند محصول من باید چطور باشد. نظرسنجی‌های مختلفی که توسط ما یا شرکت‌های دیگر انجام شده است، نشان می‌دهد «تنوع» یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که کاربر از ما می‌خواهد و دوست دارد هر رمزارزی را که می‌خواهد، بخرد. قطعاً این امر برای تمامی کاربران مناسب نیست و نکته‌ای که فرمودید شاید تنها بخش کوچکی از کاربران و نه همه را نشانه می‌گیرد. 
 
در نهایت چرا فکر می‌کنید این شعار نمی‌تواند به مشکل تبدیل شود؟
 
فلاح – زیرا تعداد زیادی کاربر این تقاضا را دارند و هدف ما این است که آن‌ها را به‌سمت صرافی‌های خارجی سوق ندهیم؛ چرا که این رمزارزها در صرافی‌های بین‌المللی ارائه می‌شوند. اگر ما این درخواست را اجابت نکنیم، کاربر به سراغ آن‌ها می‌رود.
 
برخی از پروژه‌های رمزارزی ممکن است شکست بخورند؛ ازهمین‌رو ما گفتیم اگر شکست پروژه دلایل خاص بلاکچینی داشته باشد، کاربر را بیمه می‌کنیم. به‌طور مثال، مشکلی برای «گالا» پیش آمد و ما تنها شرکتی بودیم که چون این مشکل بلاکچینی بود و کاربر آگاه به آن نبود، به کاربرانمان خسارت دادیم. درحالی‌که صرافی‌هایی مدعی هستند که نباید کوین‌های زیادی ارائه کرد، زیر بار خسارت نمی‌رفتند تا اینکه پس از یکی‌دو هفته و شکایت بسیار، آن‌ها هم ضرر کاربران را پرداخت کردند.
 
برنامه‌های آینده شما برای سال 1402 چیست؟
 
فلاح – یک برنامه ما عمومی‌شدن ارائه اعتبار در پلتفرم است. همچنین قصد داریم تا ابزارهایی را که تریدرها نیاز دارند، ارائه کنیم. برخی از نیازهای تریدرها بر پایه P2P است و ما تا قبل از این OTC بودیم و حال P2P را اضافه خواهیم کرد تا امکاناتی را روی آن برای تریدرها سوار کنیم و تریدرها را به‌سمت صرافی‌های ایرانی جذب نماییم تا بدون نیاز به فیلترشکن و نگرانی از بلوکه سرمایه‌اش توسط صرافی خارجی، به‌سمت صرافی‌های داخلی جذب شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.