فناوری اطلاعات

June 28, 2023
13:41 چهارشنبه، 7ام تیرماه 1402
کد خبر: 146805

ایجاد ۵۰۰ شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی در کشور

رییس کمیسیون هوش مصنوعی نصر (نظام صنفی رایانه) گفت: در حال حاضر ۵۰۰ تا ۶۰۰ شرکت در حوزه هوش مصنوعی در ایران در حال فعالیت هستند و لازم است طرح کسب و کار و شفاف‌سازی در این حوزه صورت گیرد.
 
محمدرضا معبودیان، رییس کمیسیون هوش مصنوعی نصر (نظام صنفی رایانه) در پنل مسیریابی هوش مصنوعی در اقلیم بانکداری که در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه الکامپ برگزار شد، گفت: وقتی از بکارگیری هوش مصنوعی در صنعت بانکداری صحبت می‌کنیم، باید از هوش مصنوعی صنعتی صحبت کنیم.
 
وی افزود: ما الان در خیلی از موضوعات در زمینه تولید داده و دیتابیس مشکل داریم و در کنار این موارد توقع داریم که از این فناوری در بانکداری استفاده کنیم.
 
معبودیان یادآور شد: در حال حاضر ۵۰۰ تا ۶۰۰ شرکت در حوزه هوش مصنوعی در ایران در حال فعالیت هستند، ظرفیت کشور در حوزه هوش مصنوعی مناسب است، باید بیزینس پلن و طرح کسب و کار و شفاف‌سازی در این حوزه وجود داشته باشد.
 
رییس کمیسیون هوش مصنوعی نصر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه صنعت بانکداری ما به بلوغ خوبی رسیده است، بنابراین فعالیت هوش مصنوعی در این حوزه می‌تواند دستاوردهای خوبی داشته باشد و الان جای کار در بانکداری وجود دارد.
 
معبودیان با اشاره به اینکه تعدادی شرکت فعال در زمینه چت‌بات‌ها داریم که در این حوزه توانمند هستند، ادامه داد: در حال حاضر این شرکت‌ها نیاز به دیتا دارند، ما با دولت در حال رایزنی در این زمینه هستیم که از این شرکت‌ها در زمینه دیتاها حمایت کند.
 
وی در خصوص چگونگی تعامل بانک‌ها با بخش خصوصی و استفاده از خدمات آنها، گفت: بانک‌ها تمایلی به ارائه داده مشتریان خود به شرکت‌های خصوصی نیستند، بنابراین باید ما برای هر معضل و چالشی که در صنعت وجود دارد، باید به دنبال راه حل سایر کشورها در این حوزه باشیم، برای رفع این معضل شرکت‌ها می‌توانند پلتفرم خود را در بانک‌ها توسعه دهند، در حال حاضر ما با این چالش در حوزه پتروشیمی و نیرو نیز روبرو هستیم.
 
رییس کمیسیون هوش مصنوعی نصر گفت: این چالش جدی نیست، اما درست کردن این پلتفرم هزینه‌بر است؛ بنابراین بانک‌ها در این حوزه باید زیرساخت‌های خود را ارتقا دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.