لبه تکنولوژی

July 3, 2023
12:09 دوشنبه، 12ام تیرماه 1402
کد خبر: 147029

امروز در فضا: کاوشگر فضایی جوتو به دنباله‌دار هالی پرتاب می‌شود

جوتو که از فرودگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه پرتاب شد، یکی از فضاپیماهایی بود که برای قرار ملاقات با هالی فرستاده‌ شد.
 
۲ ژوئیه ۱۹۸۵، آژانس فضایی اروپا کاوشگر فضایی جوتو را به فضا پرتاب کرد تا دنباله‌دار هالی را از نزدیک ببیند. این کاوشگر تقریباً نه ماه بعد در ۱۴ مارس ۱۹۸۶، اولین فضاپیمایی بود که یک دنباله‌دار را از نزدیک مشاهده کرد.
 
فضاپیمای جوتو
جوتو که از فرودگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه پرتاب شد، یکی از فضاپیماهایی بود که برای قرار ملاقات با هالی فرستاده‌ شد.
 
جدا از شهرتش در میان مردم، هالی یک دنباله‌دار جوان و بسیار فعال است. این دنباله‌دار با سی بار ظهور و رصد ثبت‌شده‌ از زمین و مدار آن، شاید بهترین درک از هر دنباله‌دار را به ما بدهد.
 
طبق استانداردهای فضاپیماها، این کاوشگر کوچک بود و حدود ۹۶۰ کیلوگرم وزن داشت. عرض آن دو متر و ارتفاع آن یک متر بود و آنتنی بالای آن وجود داشت.
 
نام جوتو برگرفته از نقاش دوره رنسانس، جوتو دی بوندونه، که ستاره دنباله‌دار هالی را در نقاشی خود به نام «نیایش مغان» به تصویر کشیده بود، نامگذاری شد.
 
 
دنباله‌دار هالی که در سال ۱۳۰۱ ظاهر شد، به‌عنوان الگویی برای ستاره بیت لحم در نقاشی جوتو عمل کرد. این اولین نقاشی علمی از دنباله‌داری ثبت شده در تاریخ است.
 
دستاوردها
جوتو اولین مأموریت در اعماق فضا بود که با بازگشت به زمین برای مانور کمک گرانشی، مدار خود را تغییر داد.
 
اگرچه تعدادی از ابزارهای آن در طول نزدیکی به هالی آسیب دیدند، فضاپیما از ضربات گردوغبار دنباله‌دار جان سالم به در برد. سپس دومین پرواز از کنار دنباله‌دار را، این بار با پرواز در کنار 26P/Grigg-Skjellerup، ژوئیه ۱۹۹۲ رقم زد.
 
این اولین فضاپیمایی بود که با دو دنباله‌دار دیدار کرد و با انجام این کار، اندازه، ترکیب و سرعت ذرات غبارشان را اندازه گرفت. همچنین ترکیب آن دو دنباله‌دار را اندازه گرفت.
موفقیت جوتو الهام‌بخش مأموریت‌های متوالی دنباله‌دارها، ازجمله مأموریت روزتا توسط آژانس فضایی اروپا بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.