اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 7, 2023
16:55 جمعه، 16ام تیرماه 1402
کد خبر: 147205

هدف از راه‌اندازی کُمُدا افزایش توانمندی زنان بود

 
 
ثنا خالصی بنیان‌گذار کمدا با بیان این که در این برنامه محدودیتی برای استفاده آقایان وجود ندارد هدف از راه‌اندازی این پلتفرم را افزایش توانمندی زنان و ساختن اجتماعی زنانه بر اساس رفتار خرید و فروش خانم‌ها عنوان کرد.
 
به گزارش پیوست، ثنا خالصی، بنیانگذار کمدا در اپیزود جدید ایستگاه پیوست گفت: محدودیتی براساس جنسیت در این پلتفرم اعمال نکردیم اما چون کامیونیتی از ابتدا دخترانه شکل گرفته بود و آیتم‌هایی که در کمدا آپلود می‌شد هم دخترانه بود، به صورت استراتژیک می‌خواستیم محصول را به گونه‌ای طراحی کنیم که نیازهای خانم‌ها را برطرف کند.
 
او ادامه داد: از سه سال پیش دینامیک اپ را به سمتی بردیم که کاربران بیشتر خانم باشند اما محدودیتی هم برای استفاده آقایان نداریم و الان هم فروشنده‌های آقا داریم با این حال ۹۰ درصد کاربران خانم هستند. نگاه ما جنسیتی نبود برای ما مهم بود که این پلتفرم برای خانم‌ها ارزش‌افزایی کند. به طور کلی، رفتار خرید کردن خانم‌ها متفاوت است. در پلتفرم‌های اجتماعی خانم‌ها بیشتر تولید محتوا می‌کنند و درگیر می‌شوند.
 
بیزینس‌های کلاسیک معمولا کت‌وشلوار به تن دارند
خالصی درباره لحن غیررسمی و دخترانه‌ای که در این پلتفرم وجود دارد گفت: بیزینس‌های کلاسیک معمولا کت‌و شلوار به تن دارند و به طور رسمی با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنند. ما می‌خواستیم تصویر برند، تصویر یک انسان باشد نه یک بیزینس یا پلتفرمی که فضای عصا قورت داده‌ای دارد.
 
بنیان‌گذار کمدا در پاسخ به سوالی درباره این که آیا هدف کمدا از ابتدا فعالیت در عرصه تجارت اجتماعی بود گفت: بعدتر که بنچمارک کردیم، متوجه شدیم کمدا به کدام سمت پیش می‌رود. از همان روز اول برای ما ساختن کامیونیتی مهم بود. چیزی که کمدا را متمایز می‌کند این است که ابتدا کامیونیتی داشت و بعدتر برای آن کامیونیتی، یک محصول ساخته شد.
 
خالصی ادامه داد: ما در ابتدا به صورت آفلاین کار خود را آغاز و رفتار خرید و فروش را در میان خانم‌ها مشاهده کردیم مخصوصا در مورد لباس‌هایی که نو یا در حد نو بودند. پس از آن روی یک گروه تلگرامی تمرین کردیم و بعد برای آن محصول ساختیم. بعدتر که پیش رفتیم فهمیدیم از درهای مختلفی می‌توان وارد تجارت اجتماعی شد مانند تولید محتوا، گفت‌وگو یا تجارتی که در کنار آن فضای اجتماعی ساخته شود.
 
او در پاسخ به سوالی درباره  تمایز کمدا با اپلیکیشنی مانند دیوار که فضای خرید و فروش کالاهای نو و دست‌دوم است گفت: ۸۰ درصد کاربران دیوار آقایان هستند و دسته‌بندی‌هایی که عملکرد بهتری دارند مسکن، خودرو و آگهی‌های استخدامی است. دیوار چندان روی لایف استایل مانوری نداده است بنابراین خانم‌ها خیلی علاقه‌ای نداشته‌اند در فضایی که بیشتر تمرکز آن ماشین و خانه است، مواردی که برایشان از لحاظ کیفیت و بصری مهم است را عرضه کنند.
 
کمدا تسهیل‌کننده برقراری اعتماد میان خریداران و فروشنده‌ها بود
بنیان‌گذار کمدا ادامه داد: اصطکاک‌هایی مانند مشخص نبودن هویت افرادی که خرید می‌کنند و امنیت در پلتفرم‌های خرید و فروش مانند دیوار وجود دارد. ما تلاش کردیم با فراهم کردن امکان ساخت پروفایل و امتیاز دادن به خرید و فروش هر فرد، هویتی برای کاربران بسازیم. سیستم گارانتی پرداخت داریم که به این معنی است که پول پرداخت‌شده از سوی خریدار در دست کمدا باقی می‌ماند تا محصول به دست او برسد، سپس از سوی کمدا مبلغ محصول به فروشنده پرداخت می‌شود. در واقع اعتماد بین افراد وجود نداشت. کمدا به عنوان یک پلتفرم تسهیل‌کننده سعی کرد این اعتماد را ایجاد کند.
 
خالصی درباره وجود ویژگی‌هایی در کمدا که مشابه با آن چه در اینستاگرام وجود دارد است گفت: دوست داشتیم که رفتارهایی مانند اکسپلور کردن که در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی وجود دارد را در کمدا داشته باشیم چون مردم به آن عادت‌ کرده‌اند. این ویژگی‌ها را از اینستاگرام برداشته‌ایم اما نوع خرید و فروش در اینستاگرام متفاوت است.
 
فیلترشدن اینستاگرام بر کمدا اثرگذار بود
به گفته او فیلتر شدن اینستاگرام  روی کمدا هم تاثیرگذار بوده است چرا که معتقد است کمدا  پرسونایی دارد که مشابه پرسونایی است که دراینستاگرام می‌‌بینیم.
 
بنیان‌گذار کمدا افزود: به دنبال فیلتر شدن اینستاگرام، برای جذب کاربر نیز نتوانستیم کاربر جدیدی برای کمدا بگیریم. اما به این دلیل که پلتفرم‌ها کار نمی‌کردند و در دسترس نبودند حجم بازدید از کمدا بیشتر شد. اینستاگرام برای ما کانالی است که به مردم کمدا را معرفی کنیم و پلتفرمی را بشناسانیم که امکاناتی را که اینستاگرام ندارد یا در اختیار ایرانی‌ها نمی‌گذارد، ارائه می‌دهد.
 
با سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا سیستم لجستیک ایجاد شد
خالصی درباره سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا روی کمدا گفت: در جذب سرمایه دوم به دنبال پارتنر استراتژیکی بودیم که در کنار ما اسمارت مانی داشته باشد. دیجی‌کالا به دلیل پیشرو بودنش در فضای تجارت، دانشی داشت که به ما کمک می‌کرد. ما هم چالش داشتیم و هم موفقیت اما موفق شدیم ۱۲۰ شهر را مدیریت کنیم. تا قبل از آن کمدا سیستم لجستیک نداشت و افراد انتخاب می‌کردند نگاه ما جنسیتی نبود برای ما مهم بود که این پلتفرم برای خانم‌ها ارزش‌افزایی کند. به طور کلی، رفتار خرید کردن خانم‌ها متفاوت است. در پلتفرم‌های اجتماعی خانم‌ها بیشتر تولید محتوا می‌کنند و درگیر می‌شوند. چگونه محصول خود را دریافت کنند اما با دیجی‌کالا سیستم لجستیک ایجاد شد.
 
دفتر کمدا در شیراز قرار دارد. خالصی هدف از تغییر ندادن دفتر اصلی کمدا از شیراز به تهران را لزوم تمرکززدایی عنوان کرد و گفت: ما از پیش از شیوع کرونا به صورت ریموت با همکارانمان کار می‌کردیم. برای ما مهم بود که از جایی که قدرت وجود دارد تمرکززدایی کنیم. این هدف چه در مورد موقعیت جغرافیایی دفتر ما، چه در مورد پلتفرم‌هایی که کاربران اصلی آن آقایان هستند و چه در مورد محصولاتی که در مقیاس انبوه تولید می‌شوند وجود داشت. در تهران و شهرهای دیگر دفتر نداریم. دوست داریم دفتر اصلی ما شیراز باشد و بقیه افراد به صورت دورکاری با هم همکاری کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.