سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

July 7, 2023
18:30 جمعه، 16ام تیرماه 1402
کد خبر: 147218

NEC از هوش مصنوعی مولد خود رونمایی کرد

AdobeStock_135990387-770x285.jpg
 
ICTna.ir – فروشنده ژاپنی NEC به لیست در حال رشد شرکت هایی پیوسته است که با ارائه سه پیشنهاد جدید، قصد دارند در حوزه پر سر و صدای هوش مصنوعی سرمایه گذاری کنند.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، شاید مهم ترین آنها، مدل زبان بزرگ (LLM) خود NEC باشد که به طور خاص بازار ژاپن را هدف قرار داده است. ان ای سی می گوید که با دقت بالایی با استفاده از تعداد نسبتاً کمی از پارامترها  (13 میلیارد پارامتر!) کار می کند. در مقایسه، طبق گزارش ها، GPT-4 OpenAI از یک تریلیون پارامتر استفاده می کند.
 
پارامترها مهم هستند زیرا اینها متغیرهای درون LLM هستند که هوش مصنوعی را به یک پاسخ خاص هدایت می کنند. از زاویه شبکه های عصبی در آناتومی انسان به آن فکر کنید. ما به عنوان انسان، شبکه ای از شبکه های عصبی را با تعامل با جهان ایجاد و حفظ می کنیم. به طور مشابه وقتی LLM ها آموزش می بینند، «قدرت» شبکه عصبی هوش مصنوعی با مقادیر عددی اختصاص داده شده به پارامترها تعیین می شود. این مقادیر به طور خودکار با یادگیری هوش مصنوعی تنظیم می شوند و به تنظیم دقیق پاسخ های آن کمک می کنند.
 
تعداد بیشتر پارامترها به این معنی است که فضای بیشتری برای تطبیق نکات ظریف و پیچیدگی وجود دارد. با این حال، از نظر محاسبه و مصرف انرژی نیز با بار سنگین تری تحمیل میشود. این چیزی است که LLM ان ای سی را جالب می کند، زیرا از انرژی و منابع محاسباتی کمتری استفاده می کند و به جای تکیه بر مراکز داده خارجی یا ابررایانه ها، آن را قادر می سازد در فضای ابری – از جمله محیط های داخلی – مستقر شود.
 
امنیت داده ها هم با این متد بهبود پیدا میکند؛ وجود یک LLM که روی سخت افزارهای بسته و متعلق به شرکت مستقر شده باشد، خطر نشت داده را کاهش می دهد. این زمانی است که کارکنان ناخواسته داده‌های حساس شرکت را با دادن آن به یک هوش مصنوعی به اشتراک می‌گذارند و سپس آن‌ها را به پایگاه دانش خود اضافه می‌کند و آماده انتقال است.
 
در ماه آوریل ، مشخص شد که کارمندان سامسونگ به طور تصادفی اسرار تجاری را از طریق ChatGPT فاش کرده اند. یک ماه بعد، در پی تحقیقات داخلی، سامسونگ کارکنان را از استفاده از چت جی پی تی به طور کلی منع کرد!
 
NEC گفت که استفاده از هوش مصنوعی داخلی خود را برای استفاده تجاری داخلی در ماه می آغاز کرده است. این سیستم به سیستم های داخلی مختلف مانند چت کارکنان و ابزارهای کنفرانس آنلاین مرتبط است و توسط حدود 20 هزار کاربر یا حدود 10هزار بار در روز استفاده می شود.
 
NEC گفت که این اقدامات، منجر به کاهش 80 درصدی در تعداد ساعات کار مورد نیاز برای ایجاد سورس کد برای توسعه سیستم داخلی شده است. همچنین این برنامه منجر به کاهش 50 درصدی زمان لازم برای ایجاد اسناد و کاهش زمان لازم برای گرفتن صورتجلسات از میانگین 30 دقیقه به تقریباً 5 دقیقه شده است.
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.