رسانه‌های اجتماعی

July 8, 2023
10:05 شنبه، 17ام تیرماه 1402
کد خبر: 147230

جک دورسی: به‌جای خودرو پرنده، اکنون چند شبکه اجتماعی مثل توییتر داریم!

بنیان‌گذار توییتر از شبکه‌ی اجتماعی جدید متا موسوم‌ به تردز و شباهت آن به توییتر انتقاد کرد.
 
 
 
 
جک دورسی که خودش بنیان‌‌گذار توییتر بوده، از اصالت نداشتن شبکه‌ی اجتماعی جدید متا یعنی تردز ابراز تأسف کرد.
 
متا روز چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته، شبکه‌ی اجتماعی متن‌محور خود، Threads را راه‌اندازی کرد. با وجود اینکه تعداد کاربران پلتفرم مذکور به‌سرعت از ۷۰ میلیون‌ نفر عبور کرد اما انتقادات مختلفی علیه آن مطرح شده و برخی افراد شبکه‌ی اجتماعی جدید متا را کپی دیگری از توییتر می‌دانند.
 
دورسی بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق توییتر، پس‌ از راه‌اندازی تردز انتقاد خود را از این شبکه‌ی اجتماعی مطرح کرد و گفت: «ما خودرو پرنده می‌خواستیم و در عوض، هفت شبکه‌ی اجتماعی مثل توییتر داریم.»
 
انتقاد دورسی در واقع پاسخی به پست اندی آلن، بنیان‌گذار اپلیکیشن Not Boring بود که تصویری از پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی را با عنوان «باید بگویم به‌نظر می‌رسد فرصت اختراع مجدد شبکه‌های اجتماعی را از دست داده‌ایم» به‌ اشتراک گذاشت.
 
تصویر منتشرشده در حساب توییتر آلن به شباهت بسیار زیاد رابط‌ کاربری شبکه‌های اجتماعی مختلفی مثل Mastodon، توییتر، تردز و بلواسکای اشاره دارد.
 
البته کاربران در پاسخ به دورسی، انتقاد او از تردز را به‌ چالش کشیدند و به راه‌اندازی BlueSky که خود پلتفرمی شبیه توییتر است اشاره کردند. به‌هرحال دورسی پاسخ داد: «این‌طور نیست؛ BlueSky پروتکلی است که توییتر می‌تواند روی آن بنا شود و صرفاً برخی از محدودیت‌ها و بارهای اضافه را حدف می‌کند.»
 
ایلان ماسک، مالک کنونی توییتر با ارسال شکلک خنده، به توییت دورسی پاسخ داد. میلیارد معروف نیز قبل‌ از دورسی به‌طور آشکار مشکل خود را با تردز مطرح کرده بود.
 
ماسک درحال‌حاضر تهدید کرده که مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا را به‌دلیل راه‌اندازی تردز و استفاده‌ی غیرقانونی از اسرار تجاری توییتر به دادگاه می‌کشاند.
 
همان‌طور که بیزنس‌اینسایدر اشاره می‌کند، درحال‌حاضر موجی از هیجان پیرامون تردز وجود دارد؛ به‌طوری‌که فقط طی ساعات اولیه‌ی راه‌اندازی، بیش‌ از ۱۰ میلیون‌ نفر در آن ثبت‌نام کردند. البته یکی از مهم‌ترین دلایل رشد سرسام‌آور جامعه‌ی کاربری تردز، پیوند مستقیم آن به اینستاگرام است که حدود دو میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.