فناوری اطلاعات

July 9, 2023
11:55 یکشنبه، 18ام تیرماه 1402
کد خبر: 147300

چت‌بات هوش مصنوعی گوگل در بیمارستان‌ها در حال آزمایش است

با پیشرفت هوش مصنوعی و تولید ابزار گوناگون آن، حال نوبت به حوزه پزشکی و درمان رسیده است. مدل زبانی Med-PaLM 2 گوگل چنین طراحی و تنظیم شده است که می‌تواند در پاسخ به سوالات مراقبت‌های بهداشتی موثر و نتیجه‌بخش باشد. این مدل زبانی از ماه آوریل در کلینیک Mayo در حال آزمایش و استفاده است. البته که فعلا در اول راه است و تا تکامل و فراگیر شدن، مسیر و زمان نه چندان کوتاهی را طی خواهد کرد.
 
 
طبق مقاله‌ای که وال استریت ژورنال صبح امروز منتشر کرد، Med-PaLM 2 گوگل، ابزار هوش مصنوعی طراحی شده برای پاسخگویی به سوالات مربوط به اطلاعات پزشکی، از ماه آوریل در بیمارستان تحقیقاتی کلینیک Mayo در حال آزمایش است. Med-PaLM 2 نوعی از PalM 2 است که در ماه می سال جاری در رویداد Google I/O معرفی شد.
 
PalM 2 مدل زبانی زیربنای بارد گوگل است. Med-PaLM 2 بر اساس مجموعه‌ای از داده‌های تخصصی پزشکی آموزش داده شده که به اعتقاد گوگل در مکالمات مراقبت‌های بهداشتی بهتر از چت‌بات‌هایی مانند بارد، بینگ و ChatGPT خواهد بود.
 
طبق این گزارش گوگل معتقد است که مدل به‌روز شده این مدل زبانی، کارآمد است و می‌تواند در کشورهایی که دسترسی محدودتری به پزشک دارند، مفید واقع شود.
 
در این مدل زبانی یک‌سری مشکلات در زمینه دقت وجود دارد که البته پیش از این در مدل‌های زبانی بزرگ هم شاهد آن بودیم. پزشکان نیز در دریافت سوالات خود از این فناوری با پاسخ‌های نادرستی هم مواجه شده‌اند. با این حال Med-PaLM 2 تقریبا در همه زمینه‌ها مانند نشان دادن شواهد استدلال و  پاسخ‌های مبتنی بر اجتماع کم‌ و بیش همانند پزشکان واقعی عمل می‌کند.
 
از امکانات این مدل زبانی برای اشخاصی که از آن استفاده می‌کنند، رمزگذاری داده‌ها و کنترل آنها است، همچنین گوگل به این داده‌ها دسترسی نخواهد داشت که این نکته به خودی خود حائز اهمیت است.
 
به گفته جرج کورادو، مدیر ارشد تحقیقاتی گوگل، Med-PaLM 2 هنوز در مراحل اولیه است و با این که قرار نیست این پروژه بخشی از فعالیت مراقبت‌های بهداشتی این گروه باشد اما ادعا می‌کند که هوش مصنوعی در اماکنی که مراقبت‌های بهداشتی در آن جا صورت می‌گیرد می‌تواند مفید واقع شود و کارایی و بازدهی را تا ۱۰ برابر گسترش دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.