مسئول فنی سامانه خدمات پس از فروش (گارانتی) با بیان اینکه مدت اعتبار گارانتی تلفن همراه از زمان رجیستر شدن محاسبه خواهد شد، گفت: با وارد کردن IMEI موبایل در سامانه گارانتی، امکان مشاهده زمان رجیستر شدن موبایل و تاریخ انقضای گارانتی وجود دارد.
در حوزه مبارزه با قاچاق، سازمانهای متعددی طراحی شده است تا گلوگاههای این پدیده گرفته شود. یکی از گلوگاهها سامانه گارانتی بود. این سامانه به خریدار اطمینان میدهد کالای خریداری شده از سوی او اصل بوده و دارای خدمات پس از فروش معتبر است.
«احسان تشکری» مسئول فنی سامانه خدمات پس از فروش گارانتی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم: یکی از بسترهای شناسایی کالای قاچاق بحث گارانتی آن است. سال 1399 شاهد آغاز اقدامات اولیه برای ایجاد سامانه جامع خدمات پس از فروش یا گارانتی بودیم. هدف اصلی شکلگیری این سامانه، یکپارچهسازی خدمات پس از فروش بوده است.
وی افزود: سامانههای متعددی برای مقابله با قاچاق کالا و ارز ایجاد شده است اما عمده این سامانهها مربوط به تجار بوده است اما مخاطبین این سامانه مصرفکنندگان و شرکتهای گارانتیکننده هستند. سال 1399 و همزمان با کارهای تحلیل و طراحی سامانه، اصلاح برخی آییننامهها و مقررات نیز در دستور کار قرار گرفت.
امکان مشاهده کلیه تلفنهای تحت پوشش خدمات پس از فروش از طریق سامانه گارانتی
مسئول فنی سامانه گارانتی با بیان اینکه در صورتی که طراحی سامانه انجام میشد اما اسناد بالادستی وجود نداشت طبیعتاً ضمانت اجرایی نیز برای آن وجود نداشت، گفت: در سال 99و برای شروع از گروه کالای تلفن همراه کار را آغاز کردیم. پیش از ورود تلفنهای همراه سامانه، با اجرای طرح رجیستری قاچاق تقریباً به صفر رسیده بود اما مسئلهای که وجود داشت این بود که برخی شرکتهای گارانتیکننده اعلام کردند که به طور مثال با یک واردکننده قرارداد بستهاند ولی میزان خرابی و مشکلات کالای وارد شده بیش از رقم متعارفی است که پیشبینی کرده بودند.
وی در ادامه گفت: در این بین، واردکننده مواردی نظیر خرابی محموله و مشکلات از مبدأ را بهانه میکرده است. به این ترتیب هیچ بستری برای شرکت گارانتیکننده وجود نداشت که ببیند چه تعداد IMEI تلفن همراه بر اساس تعهد او وارد کشور شده و چه تعدادی فعال شده است.
تشکری اظهار کرد: در حال حاضر، کارتابل شرکت گارانتیکننده در سامانه راهاندازی شده و هر شرکت میتواند ببیند بر اساس تعهدی که داده چه تعداد گوشی ثبت شده و چه تعداد از آنها رجیستر شده است. ضمن اینکه امکان مشاهده تاریخ شروع و پایان گارانتی هرکدام از تلفنهای همراه وارد شده وجود دارد.
دو نتیجه مثبت ورود تلفن همراه به سامانه گارانتی؛ عدم نیاز خریدار به نگهداری کارت گارانتی و جلوگیری از تقلب در ارائه فاکتور به شرکت گارانتیکننده
وی گفت: اصلاح آییننامه خدمات پس از فروش موبایل یکی از مواردی بود که انجام شد. براساس این اصلاحات، گارانتی موبایل از لحظه رجیستر شدن آن آغاز خواهد شد. تحت این شرایط خریدار دیگر نیازی به نگهداری کارت گارانتی نخواهد داشت. ضمن اینکه در مواردی شرکتهای گارانتیکننده نسبت به تقلبهای احتمالی و ارائه فاکتورهای جعلی معترض بودند که با اعمال سیستمی زمان رجیستر شدن موبایل به عنوان زمان آغاز گارانتی دیگر چنین مشکلی به وجود نمیآید.
فراهم شدن امکان مشاهده زمان رجیستر شدن تلفن همراه و اعتبار گارانتی از طریق سامانه irangs
مسئول فنی سامانه گارانتی با تأکید بر اینکه خریداران میتوانند از طریق کد دستوری #06#*، IMEI تلفن همراه خود را مشاهده کنند، گفت: برای گوشیهای سال 1399 به بعد، وقتی IMEI در سایت irangs.ir (سامانه جامع خدمات پس از فروش) وارد شود، فرد امکان مشاهده مشخصات تلفن همراه خریداری شده و زمان رجیستر شدن آن را خواهد داشت؛ همچنین تاریخ انقضای گارانتی تلفن همراه نیز قابل مشاهده خواهد بود. مدت اعتبار گارانتی از زمان رجیستر شدن تلفن همراه محاسبه خواهد شد. در کنار این موارد شرح تعهدات گارانتی در این بخش قابل مشاهده است.
وی گفت: از جمله شرایط این است که چنانچه خریدار در کمتر از 90 روز به شرکت گارانتیکننده مراجعه کند و دستگاه دارای عیب ذاتی باشد، مشمول شرایط تعویض خواهد شد. امکان شناخت شرکت گارانتیکننده و نوع کالاهایی که این شرکت گارانتی میکند نیز وجود خواهد داشت.