امنیت

فناوری اطلاعات

July 14, 2023
15:44 جمعه، 23ام تیرماه 1402
کد خبر: 147501

تقی پور: نماینده مجلس: تهدیدات فضای مجازی باید همپای مزایای آن مدیریت شود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تهدیدات فضای مجازی باید همپا و همزاد کاربردها و مزایای آن مدیریت شود.

 
به گزارش ایرنا، رضا تقی‌پور انوری روز چهارشنبه در "همایش پدافند سایبری و اقدامات مَصون سازی از منظر راهبردی و فنی" در مشهد افزود: فناوری ارتباطات زیرساخت فضای سایبری است، اما وقتی درباره امنیت سایبری صحبت می‌کنیم باید علاوه بر تهدیدهای سخت و نیمه سخت که این زیرساخت را مورد حمله قرار می‌دهد به تهدیدات نرم و محتوایی نیز توجه داشت.
 
وی گفت: در حوزه فضای سایبری در کنار قابلیت هایی که در حوزه کسب و کار، ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی برای جامعه به وجود آمده باید به چیستی فضای مجازی سایبری نیز توجه کنیم، فضای سایبری را می توان عامل و شاخصه قدرت ملی دانست.
 
این نماینده مجلس اظهار داشت: اگر به موضوع قدرت ملی و حاکمیت ملی در فضای مجازی توجه نکنیم خواهیم دید که زیرساخت فضای مجازی را با پهنای باند مناسب ایجاد کرده و آن را به راحتی در اختیار دشمنان قرار داده ایم، متاسفانه در دوره‌ای برخی این دیدگاه را اصلاً قبول نداشتند که دشمن از زیر ساخت فضای مجازی ما علیه ما بهره‌برداری می‌کند.
 
تقی پور حاکمیت جمهوری اسلامی بر فضای حقیقی را مثال زدنی عنوان کرد و گفت: همانطور که فعالیت در فضای حقیقی کشور در چهارچوب حاکمیت و به صورت قانونمند انجام می‌شود باید فعالیت در فضای مجازی نیز قانونمند شود.
 
وی اظهار داشت: قانونمند شدن فضای مجازی به نفع همه است، وقتی یه سرمایه گذار در حوزه اقتصاد دیجیتال بداند فعالیت در فضای مجازی کشور در چارچوب قانون و ضابطه مند است، به طور یقین از امنیت سرمایه گذاری خود در این حوزه اطمینان می یابد.
 
عضو شورای عالی فضای مجازی راهکار حکمرانی موفق در فضای مجازی را اجرای چرخه قانونگذاری مناسب، تنظیم‌گری مقررات، اجرای درست قوانین، نظارت و ارزیابی فعالیت‌ها در فضای مجازی و تحقیق و توسعه مدل حکمرانی فضای مجازی عنوان نمود.
 
وزیر ارتباطات در دولت احمدی نژاد بیان داشت: در سال ۱۳۸۹ شبکه ملی اطلاعات را به عنوان زیرساخت فضای سایبری در برنامه پنجم توسعه تعریف کردیم، اما هشت سال این پروژه معطل بود و پیشرفتی نداشت.
 
تقی پور همچنین با اشاره به اهمیت تقویت امنیت شبکه اظهار داشت: در حال حاضر اگر یک دلار در راه‌اندازی زیرساخت یک شبکه ارتباطی در ایالات متحده هزینه شود، ۶۰ سنت برای امنیت همان شبکه نیز هزینه می‌شود، همین موضوع نشان دهنده اهمیت تامین امنیت در شبکه‌های ارتباطی است.
 
وی بیان داشت: اگر یک شبکه ارتباطی امن نباشد ضرری که بواسطه از کار افتادن یک هفته‌ای این شبکه برای مردم و یا سازمان بهره‌بردار پیش می‌آید شاید معادل همه مزیت‌های بدست آمده طی دوره ایجاد همان شبکه باشد.
 
نشت داده علت حملات سایبری ۲ سال اخیر در کشور
 
جانشین فرمانده قرارگاه پدافند سایبری کشور نیز در این نشست به تشریح "راهبرد ممانعت از نشت داده‌های حساس پرداخت و گفت: از اسفند ۱۴۰۰ تاکنون بیشتر حملات سایبری علیه کشور در قالب نشت داده و سرقت داده‌ها بوده است.
 
سردار محمدرضا فرجی پور افزود: یکی دیگر از روشها برای جلوگیری از نشت داده و مشکلات یاد شده، این است که موضوع دسترسی سازمانی به داده‌های حساس توسط کارکنان در دستگاه ها مورد توجه قرار گیرد.
 
وی بیان داشت: یکی دیگر از راهکارها برای حفاظت از داده ها این است که نحوه فعالیت و رفتار کارکنان با داده‌ها در شبکه اطلاعات یک سازمان باید قابل پیگیری و رصد باشد.
 
معاون فنی قرارگاه پدافند سایبری کشور نیز گفت: مطابق مطالعات جهانی در سال ۲۰۲۱ میلادی نیمی از حملات سایبری مبتنی بر هوش مصنوعی بوده است.
 
هادی کریمی نیسیانی افزود: با وجود هوش مصنوعی دیگر نمی‌توان در دنیا با اتکا به نوع معماری شبکه‌های ارتباطی و یا ضد ویروس‌ها و ضد بدافزارهای مرسوم از امنیت در زیرساخت‌های شبکه اطمینان حاصل کرد.
 
وی گفت: حملات سایبری مبتنی بر هوش مصنوعی تهدیدات نوین سایبری محسوب می شوند که برای هر کاربر و سامانه و شبکه ای از شیوه منحصر به فرد برای حمله تبعیت می کنند و اصولا ساختار یکسان ضدویروس ها برای مقابله با آنها کارایی ندارد.
 
معاون فنی قرارگاه پدافند سایبری کشور با بیان اینکه دشمن نیز مانند ما علاقه مند به استفاده از هوش مصنوعی است، افزود: سازمان پدافند غیرعامل در سال جاری بهره گیری از هوش مصنوعی را در مقابله با تهدیدهای سایبری در دستور کار جدی خود قرار داده است.
 
آمادگی شرکت فاوا برای مصون سازی زیر ساختهای سایبری 
 
معاون توسعه کسب و کار شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) رضوی نیز در این  همایش عنوان کرد: این شرکت به طور رسمی به عنوان معین سازمان پدافند غیرعامل کشور می تواند نسبت به اجرای پروژه های امن سازی و مَصون‌سازی زیرساخت های سایبری شرق ایران اقدام‌ کند.
عباسعلی بادیانی افزود: شرکت فاوا رضوی در چارچوب برنامه راهبردی پنج ساله خود و در راستای تحقق آن آمادگی دارد نسبت به حمایت از محصولات و خدمات شرکت های خلاق، نوآور، فناور و دانش بنیان اقدام‌ نماید.
وی شیوه ورود این شرکت در خصوص حمایت از محصولات و خ مات مربوطه  را سهامداری و ثبت محصول با نشان تجاری مشترک با شرکت های فعال این حوزه تعریف کرد.
بادیانی افزود: بر این باور هستیم که با حمایت از این شرکت ها امکان حفظ، رشد و توسعه آنها در قالب حمایت از طرح ها و خدمات نوآورانه پدید می آید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.