تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 18, 2023
11:00 سه شنبه، 27ام تیرماه 1402
کد خبر: 147657

بنیان‌گذاران دیجی‌کالا: ناامنی اقتصادی در پی فیلترینگ و اختلال اینترنت، بزرگ‌ترین ضربه را به اقتصاد دیجیتال زده است

بنابر اعلام مدیران دیجی‌کالا، اختلال‌های اینترنت، در بعضی روزها حتی باعث افت ترافیکی 30 تا 40 درصدی دیجی‌کالا شده است.
 
مدیرعامل دیجی‌کالا اعتقاد دارد ناامنی اقتصادی ناشی از اختلال اینترنت و فیلترینگ، بزرگ‌ترین صدمه را به اقتصاد دیجیتال وارد کرده است. به گفته محمدی، در این شرایط سرمایه‌گذاران به‌ سختی برای سرمایه‌گذاری مجاب خواهند شد.
 
شب گذشته رویداد «برخط ایران 02» توسط دیجی‌کالا برگزار شد و گزارش عملکرد بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین کشور مورد بررسی قرار گرفت.
 
«حمید محمدی»، مدیرعامل دیجی‌کالا، در پاسخ به سؤال دیجیاتو مبنی بر تاثیر وضعیت اینترنت و فیلترینگ بر آینده اقتصاد دیجیتال، گفت:
 
«اختلال اینترنت، محدودسازی و سیاست فیلترینگ گسترده موجب بی‌انگیزگی و عصبانیت نیروی انسانی و فرار سرمایه می‌شود که روی توسعه اقتصاد دیجیتال اثرگذار است. ازدست‌دادن 20 تا 30 درصدی ترافیک به‌صورت مقطعی و هفتگی یک تأثیر منفی است که هزینه‌های سنگینی بر کسب‌وکار اعمال می‌کند؛ اما بزرگ‌ترین صدمه را ناامنی اقتصادی می‌زند.»
 
به باور وی، اختلال و فیلترینگ موجب شده است سرمایه‌گذاران به‌سختی برای سرمایه‌گذاری در این فضا مجاب شوند که این امر صدمه بزرگی به اقتصاد دیجیتال می‌زند: «درحال‌حاضر ترافیک اینستاگرام تا حد خوبی به حالت قبل بازگشته است، اما سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارهای فعال در این پلتفرم کاهش یافته؛ چرا که امنیت در این حوزه مختل شده است. حال این را به سایر ابعاد کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال که اینترنت حیاتی‌ترین ابزار آن‌هاست، تعمیم دهید.»
 
«سعید محمدی»، رئیس هیئت‌مدیره دیجی‌کالا نیز اظهار داشت در فضایی که اینترنت اختلال دارد، هر کسب‌وکاری که در این حوزه فعالیت می‌کند، فعالیتش مختل می‌شود:
 
«همه فعالین این حوزه، از بزرگ‌ترین تا کوچکترین، تحت تأثیر قرار می‌گیرند که میزان اثرپذیری متفاوت است. به‌طور مثال، کسب‌وکاری که فعالیتش بر اینستاگرام بنا شده، آسیب بیشتری نسبت به مجموعه‌ای که روی یک وب‌سایت هاست‌شده در سرور داخلی فعالیت می‌کند، می‌بیند.»
 
او گفت موضع همیشگی دیجی‌کالا، «اینترنت آزاد برای همه»، است و درباره آن توضیح داد: «در فضایی بدون کوچک‌ترین محدودیت، هم طرف تقاضا (کاربران) و جامعه رغبت بیشتری به استفاده از سرویس‌های داخلی و خارجی دارند و هم در طرف عرضه، رقابت و فعالیت اقتصادی سالمی شکل می‌گیرد.»
 
«مسعود طباطبایی»، قائم‌مقام مدیرعامل دیجی‌کالا نیز اعتقاد دارد که اقتصاد دیجیتال حول محور منابع انسانی می‌چرخد؛ زمانی که یک توسعه‌دهنده نتواند کد خود را کامپایل کند یا یک نیرو به‌علت ازکار‌افتادن VPN نتواند به کار ریموت خود ادامه دهد، پس به سراغ گزینه مهاجرت می‌رود.
 
به باور وی، درحال‌حاضر موج مهاجرت فقط شامل نیروی انسانی متخصص فنی نیست و نیروهای فعال در همه بخش‌ها به‌دنبال مهاجرت هستند: «این اثرات اتفاقاتی (اختلال و فیلترینگ) است که داشتیم و قطعاً صدمه بزرگی به اقتصاد دیجیتال می‌زند.»
 
کاهش 30 درصدی ترافیک دیجی‌کالا به خاطر اختلال در گوگل
رئیس هیئت‌مدیره دیجی‌کالا درباره اثرات اختلالات اینترنت بر دیجی‌کالا به دیجیاتو گفت: «ما این اختلالات اینترنت را با ترافیک، تعداد سشن و لایو سشن که به‌صورت لحظه‌ای روی ترافیکمان داریم، می‌توانیم ببینیم. این اختلال در یک‌سری روزها برای دیجی‌کالا بسیار قابل‌توجه بود؛ یعنی حتی تا 30 درصد ترافیکمان را از دست می‌دادیم. در برخی روزها نیز برای ساعت یا دقایقی خاص شاهد اختلال بودیم.»
 
به گفته وی، در روزها و ساعت‌هایی که اینترنت به‌طور کلی قطع می‌شد، سرعت آن به‌شدت کاهش می‌یافت یا در دیتاسنترها اختلال شدید رخ می‌داد، به‌وضوح افت ترافیک را مشاهده می‌کردند.
 
محمدی با اشاره به اینکه تقریباً سرورهای تمام پلتفرم‌های بزرگ حوزه اقتصاد دیجیتال در داخل ایران هستند، اظهار داشت در آن دست اختلال‌های اینترنت که معمولاً بین ارتباط‌های سرور داخل و خارج کشور اعمال می‌شد، این پلتفرم‌ها خیلی تحت تأثیر قرار نمی‌گرفتند.
 
مدیرعامل دیجی‌کالا نیز دراین‌باره گفت چند نوع اختلال دیگر هم بود که می‌توانست روی ترافیک پلتفرم‌شان تأثیر بگذارد: «یکی حمله‌های سایبری بود؛ اگر خاطرتان باشد، در پاییز پارسال، اکثر پلتفرم‌های داخلی و سایت‌های دولتی تحت حملات سایبری بودند. بعضی از این اختلالات ناشی از حمله‌های خیلی شدید بود که پهنای باند دیتاسنتر از شدت حملات مختل می‌شد.»
 
او با اشاره به اینکه بخش بزرگی از ترافیک‌های دیجی‌کالا ناشی از سئو و از طریق موتور جستجوی گوگل است، گفت: «روزهایی داشتیم که حتی خود گوگل هم دچار اختلال بود و این روی ترافیک ارگانیک ما تأثیر داشت و شاید 30 تا 40 درصد از ترافیکمان را تحت تأثیر قرار می‌داد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.