اسنپفود پنج سرویس جدید گل، عطاری ،لبنیات، پتشاپ وسلامت و زیبایی را در تهران راهاندازی کرد.
اسنپفود سالهاست که در تلاش است تا پا را از پلتفرم سفارش آنلاین و دلیوری غذا فراتر بگذارد و به پلتفرمی تبدیل شود که کاربر بتواند تمامی نیازهای روزمره خود را سفارش داده و در زمانی کمتر از ۴۵ دقیقه دریافت کند. این مسیر با سرویس سوپرمارکت که بعدتر مستقل شد، شروع و در ادامه چهار سرویس شیرینی، میوه، پروتئین و نان نیز در راستای همین هدف راهاندازی شدند.
عرفان غفاریان، مدیر ارشد توسعه کسبوکار در اسنپفود در همین رابطه گفت: از حدود دو سال قبل و با توجه به به نتیجه رسیدن فازهای ابتدایی باقی سرویسها، تصمیم بر این شد که ورود به بازارهای جدید را دوباره تجربه کنیم و برای این هدف پنج سرویس جدید سلامت و زیبایی، پتشاپ، لبنیات، گل و عطاری انتخاب شدند.
او در ادامه توضیح داد: در مورد چرایی و نحوه انتخاب این کسبوکارها باید گفت که به صورت کلی، هنگام راهاندازی سرویسهای جدید در اسنپفود، فاز اولیه انتخاب کسبوکار با تحقیقاتی مانند اندازه بازار در هر دو سمت، میزان تقاضا و عرضه و نظرسنجی از کاربران فعلی آغاز میشود. سپس با مدنظر قرار دادن مواردی مانند زیرساخت مورد نیاز در لایههای محصول، عملیات و لجستیک، مناسبترین موارد از میان گزینههای موجود انتخاب میشوند. در فاز دوم که میتوان آن را راهاندازی نرم نامید، راهاندازی این سرویسها در مناطق منتخب و در دستهبندیای به نام سایر در اپلیکیشن آغاز میشود تا دید دقیقتری از نوع تقاضا، پیچیدگیهای عملیاتی، ارتباط با فروشندگان و غیره به دست آوریم.
در نهایت در صورتی که پتانسیل کسبوکاری با بررسیهای انجام شده در ابتدا و موفقیت در تستهای ثانویه برای کاربر نهایی، فروشگاهها و اسنپفود محرز شود، از طریق دادن فضای اختصاصی در اپلیکیشن و ایجاد ساختار مدیریت-عملیات متناسب، به عنوان یک کسبوکار جدید به رسمیت شناخته میشود. تمامی مراحلی که توضیح دادیم، در طول دو سال گذشته برای این سرویسها پیادهسازی و پیگیری شده است.
راهاندازی سرویسهای جدید، به ویژه سرویسهایی که پیش از این حضور آنلاین نداشتند، چالشها و پیچیدگیهای عملیاتی منحصر به فردی دارد. غفاریان در مورد چالشهای عملیاتی سرویسهای جدید اینگونه توضیح میدهد: «یکی از مهمترین چالشهای این پنج سرویس جدید، مدیریت موجودی فروشگاهها و تنوع کالایی بسیار بالای بعضی از آنها در مقابل سرویسهایی مثل غذا یا نان بود. به عنوان مثال سرویس عطاری بیش از ۴ هزار محصول متنوع دارد که همین مورد در سرویسهای سلامت و زیبایی و پتشاپ ممکن است به ۶ هزار محصول نیز برسد. ما موفق شدیم با بهبود زیرساختها و استفاده از تجربیات سرویسهای قبلی در استانداردسازی منو، تصاویر، توضیحات، و اسامی محصولات راه اندازی این سرویسها را تسریع کنیم.
او در ادامه توضیح میدهد که از دیگر چالشهایی که با آن روبرو بودیم، فروش وزنی در سرویسی مثل لبنیات و ارسال محصولی ظریف و حساس چون گل در سرویس گل و گیاه بود که در اینجا نیز تجربیات قبلی ما در فروش محصولات وزنی مثل پروتئین یا ارسال محصولات حساسی چون کیک و قهوه به ما کمک کرد تا این چالشها به نحو موثری مدیریت شوند.
عرفان غفاریان در مورد گستردگی فعلی سرویسها و برنامه آتی اسنپفود برای سرویسهای جدید نیز گفت: در این پنج سرویس جدید در حال حاضر با بیش از ۶۰۰ فروشگاه فعال در تهران همکاری داریم و به زودی نسبت به راهاندازی و گسترش آنها در سایر شهرها نیز اقدام خواهیم کرد.