اپلیکیشن

بانکداری و پرداخت الکترونیک

تلفن همراه

July 18, 2023
15:26 سه شنبه، 27ام تیرماه 1402
کد خبر: 147683

گزارش سال ۱۴۰۱ کافه‌بازار؛ مجهز شدن به آنتی‌ویروس‌های جهانی کافه‌بازار را امن‌تر کرد

کافه‌بازار سال گذشته قابلیت اسکن پیش ازنصب برنامه‌ها با ۱۰آنتی‌ویروس را به پلتفرم خود اضافه کرد تا ریسک آلوده شدن دستگاه کاربران به ویروس را کاهش دهد.
 
 
 
 
کافه‌بازار در گزارشی که از فعالیت‌های خود در سال ۱۴۰۱ منتشر کرده به بخشی از دستاوردها و امکاناتی اشاره کرده که در دوازدهمین سال فعالیت برای کاربران فراهم کرده است. نگاهی به گزارش کافه‌بازار از رفتار کاربران و دستاورد توسعه‌دهندگان نشان می‌دهد این پلتفرم در سالی که گذشت موفق شده در ساز و کار بررسی و انتشار برنامه‌ها بازنگری انجام دهد و در ارائه خدمات آنتی‌ویروس شفاف‌سازی کند.
 
بر اساس آنچه در گزارش سال ۱۴۰۱ کافه‌بازار آمده است، این پلتفرم با اضافه کردن امکان اسکن برنامه یا بازی‌ای که کاربر قصد نصب آن را دارد، ریسک آلوده شدن دستگاه او به ویروس را کاهش می‌دهد. با استفاده از این قابلیت، کاربران می‌توانند پیش از نصب برنامه یا بازی با استفاده از آنتی‌ویروس‌های بین‌المللی از جمله Google Play Protect، DrWb، McAfee، ClamAv و… که کافه‌بازار به آن‌ها مجهز شده است، آن برنامه یا بازی را اسکن کند و در صورتی که آنتی‌ویروس‌ها ویروس یا آلودگی‌ای را کشف نکنند، آن را نصب کند.
 
به این ترتیب، به کمک این قابلیت که از پاییز سال گذشته در دسترس قرار گرفته است، کاربران می‌توانند از امنیت برنامه یا بازی مورد نظرشان اطمینان پیدا کنند و پس از آن، برای دانلود یا نصب آن اقدام کنند. با استفاده از قابلیت «اسکن با ۱۰ آنتی‌ویروس جهانی، قبل از نصب» ماهانه ۲۰۰ میلیون نصب پس از اسکن با آنتی‌ویروس‌ها نمایش داده شده است.
 
حذف برنامه‌هایی که از ضوابط کافه‌بازار تخطی کردند
علاوه بر این، کافه‌بازار در سالی که گذشت بازنگری کاملی در بررسی برنامه‌های خود انجام داده که در نتیجه آن، برنامه‌ها و بازی‌هایی که در روند به‌روزرسانی، رفع خطاها و توجه به هشدارهای امنیتی بازار از رعایت معیارها ناتوان بودند هشدار دریافت کرده یا از پلتفرم کافه‌بازار حذف شدند.
 
در نتیجه این بازنگری، ۳۳ هزار بازی و برنامه تا زمانی که مشکل ریسک‌های امنیتی خود را رفع کنند یا ضوابط کافه‌بازار را رعایت کنند، از این پلتفرم تعلیق یا حذف شدند. همچنین، ۹۰۰ رهانش به دلیل ریسک‌های امنیتی و عدم رعایت ضوابط اجازه انتشار پیدا نکردند.
 
 
 
ارائه اپلیکیشن‌های ۲۲ بانک در کافه‌بازار
نکته قابل توجه در گزارش سال ۱۴۰۱ کافه‌بازار حضور همراه‌بانک‌های بسیاری از بانک‌های بزرگ و پرمخاطب کشور در کافه‌بازار است. بنا بر آمار و ارقام منتشرشده توسط کافه‌بازار، تا پایان سال ۱۴۰۱ همراه‌بانک ۲۲ بانک در بازار منتشر شده که این موضوع نشان‌دهنده اعتماد بانک‌های بزرگ کشور به این پلتفرم است.
 
بانک‌های تجارت، صادرات، شهر، سپه، اقتصاد نوین، سامان، سرمایه، دی، بلوبانک و… اپلیکیشن‌های موبایلی خود را در کافه‌بازار نیز ارائه کرده‌اند و در مجموع بیش از ۴۵ میلیون نصب برای همراه‌بانک‌های ایرانی در کافه‌بازار ثبت شده است.
 
علاوه بر اپلیکیشن‌های بانکی رسمی که متعلق به بانک‌های کشور است، در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۱۸ هزار و ۸۰۰ برنامه و بازی ساخت ایران هم در کافه‌بازار عرضه و برای دانلود و نصب ارائه شده است.
 
 
 
۱.۸ میلیارد نصب برنامه و بازی در سال ۱۴۰۱
آمار و ارقام منتشرشده در کافه‌بازار نشان می‌دهد در سالی که گذشت مجموعاً ۱.۸ میلیارد نصب و ۶۳۰ میلیون به‌روزرسانی بازی و برنامه در پلتفرم کافه‌بازار انجام شده است. ابزارها، شبکه‌های اجتماعی، سرگرمی، آموزش و امور مالی به‌ترتیب موضوعاتی بوده‌اند که بیشترین میزان نصب را داشته‌اند. در دسته موضوع بازی‌ها بیشترین میزان نصب برای دسته اکشن بوده، پس از آن بازی‌های تفننی، مسابقه‌ای، امتیازی و کودکان بیشترین نصب را داشته‌اند.
 
 
 
در مقایسه بیشترین میزان جست‌وجو، برنامه‌ها با ۱.۱۷ میلیارد جست‌وجو بیشتر از بازی‌ها مورد جست‌وجو قرار گرفته‌اند. میزان جست‌وجوی بازی‌ها در سال گذشته، ۸۸۴ میلیون مورد بوده است. در رتبه‌بندی جست‌وجوها نیز ابزارها بیشترین میزان را داشته و پس از آن، آموزشی، سرگرمی، شبکه‌های اجتماعی و عکاسی و ویدیو در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار داشته‌اند.
 
در ژانر بازی‌ها نیز بازی‌های مسابقه‌ای بیشترین میزان جست‌وجو را در کافه‌بازار داشته و پس از آن، اکشن، تفننی، کودکانه و امتیازی بیش از سایر ژانرها جست‌وجو شده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.