اپلیکیشن

تلفن همراه

July 23, 2023
15:46 یکشنبه، 1ام مردادماه 1402
کد خبر: 147828

دستور فوری سازمان فناوری اطلاعات به یک پیام‌رسان داخلی

به دنبال انتشار تصویر حاشیه‌ساز از صفحه مانیتورینگ از یک پیام‌رسان داخلی در فضای مجازی، سازمان فناوری اطلاعات ایران به مدیران ارشد این پیام رسان دستور داد توضیحات خود را در این باره فورا ارائه دهند.
 
اخیرا تصویری از صفحه مانیتورینگی که گفته می شود متعلق به کارمند یک پیام رسان داخلی بوده و از دسترسی به پیام‌های ردوبدل شده کاربران این پلتفرم حکایت دارد، در برخی سایتها منتشر شده و حواشی را ایجاد کرد. پس از این موضوع توضیحی منسوب به پیام‌رسان مذکور (بله) درباره این موضوع منتشر شد که تاکید می کرد: "امنیت و داده‌های شخصی کاربران، جزو خط قرمزهای این پیام رسان است و با تمام وجود از آن حفاظت کرده، می‌کنیم و خواهیم کرد. این موضوع در این بیش از ۷ سال که از عمر این پیام رسان می‌گذرد، همواره مورد تأکید بله بوده است.
 
پیام رسان بله، به عنوان یک پلتفرم، مانند تمام پلتفرم‌های دیگر موظف است تدابیر لازم را برای جلوگیری از کلاهبرداری‌ها و حفظ امنیت، دربارهٔ فعالیت کاربران خود در پلتفرم، اتخاذ کند. از این رو طبق سند قوانین و شرایط استفاده از این پیام رسان که در آدرس terms.bale.ai منتشر شده «برای کانال‌ها و بازوهایی که به‌صورت عمومی در دسترس هستند، از الگوریتم‌های خودکار برای آنالیز پیام‌ها برای جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه استفاده می‌کند. همچنین کاربران می‌توانند درصورت مشاهدهٔ این موارد، گزارش آن را به بازوی پشتیبانی ارسال یا از گزینه «گزارش محتوای نامناسب» استفاده کنند. در این حالت این پیام رسان این گزارش‌ها را بررسی می‌کند و درصورت تأیید مجرمانه‌بودن آن، طبق قانون، برخورد لازم انجام می‌شود. لازم به ذکر است با گروه‌هایی که بیش از هزار عضو داشته باشند، در حوزهٔ بررسی محتوا، مشابه کانال‌های عمومی رفتار می‌شود.
 
آنچه در این تصویر از صفحهٔ مانیتور منتشر شده، مربوط به ابزار اجرایی همین موضوع است. این ابزار صرفاً حاوی محتوای منتشر شده در کانال‌های عمومی و گروه‌های بیش از ۱۰۰۰ عضو است که به صورت سیستمی و حسب نیاز کارشناسی، جهت مقابله با کلاهبرداری از کاربران مورد بررسی قرار می‌گیرد. بدیهی است که اطلاعات خصوصی کاربران، آی‌دی و شمارهٔ فرستندهٔ محتوا و مواردی از این قبیل در جهت حفظ حریم خصوصی کاربران به عنوان خط قرمز پیام رسان داخلی بله در حیطهٔ این ابزار وجود ندارد و تنها محتوا به صورت بی‌نام در آن وجود دارد.
 
مجدداً تأکید می‌کنیم که حریم خصوصی کاربران خط قرمز ماست و با تمام وجود از آن حفاظت کرده و می‌کنیم و خواهیم کرد. همچنین این پیام رسان داخلی اعلام کرد: حق قانونی جهت پیگیری و برخورد با منتشرکنندگان این تصویر را برای خود محفوظ می‌دارد".
 
این توضیحات در حالی منتشر شده که در همین رابطه اعلام شد که سازمان فناوری اطلاعات ایران صبح امروز جلسه‌ای با مدیران ارشد این پیام‌رسان داشته است. بر این اساس از ایشان خواسته شده تا توضیحات خود را درباره تصویر منتشر شده در فضای مجازی که گفته می‌شود از رایانه یکی کارکنان پیام‌رسان بله منتشر شده است، ضمن بررسی دقیق، فوراً به سازمان فناوری اطلاعات ایران ارائه دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.