ICTna.ir – اپراتور انگلیسی EE میتواند بهترین پینگ را در میان اپراتورهای شبکه تلفن همراه بریتانیا داشته باشد، در حالی که طبق دادههای جدید رگولاتور انگلیس (آفکام)، اپراتور O2 پایینترین سرعت دانلود را دارد. از سوی دیگر رگولاتور انگلیس میگوید مراقب خدمات اپراتورهای موبایلش در خارج از کشور و در حالت رومینگ بین الملل هم هست و به آن هم نظارت دارد.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، رگولاتور مخابراتی بریتانیا، آفکام، روز پنجشنبه آخرین گزارش سالانه حوزه موبایل خود را منتشر کرد که از دادههای جمعسپاری برای به دست آوردن دیدی در مورد آنچه کاربران تلفن همراه این کشور هنگام اتصال به شبکههای اپراتورهای مختلف و از طریق فناوریهای مختلف تجربه میکنند، استفاده میکند. انتشار این گزارش، با انتشار اطلاعیه جداگانه ای از سوی سازمان دیده بان مصرف کنندگان انگلیس همزمان شده است، که در آن پیشنهاداتی برای محافظت از کاربران تلفن همراه بریتانیا در برابر هزینه های غیرمنتظره رومینگ بین الملل در زمانی که خارج از کشور هستند، ارائه کرد.
گزارش Mobile Matters 2023 شامل تعدادی از یافتههای کلیدی است، اما آنهایی که احتمالاً بیشترین علاقه مخاطبین را به خود جلب میکنند، مواردی هستند که به طور مؤثر شرکتهای مخابراتی را در مقابل یکدیگر محک میزنند. در یافتههای مندرج در این گزارش، دستهبندیها و نکات کلیدی متعددی وجود دارد، اما اساساً اپراتور EE در اکثر موارد برتر است و O2 عقبتر است.
این گزارش میگوید: متوسط زمان پاسخدهی در EE بهطور قابلتوجهی بهتر از سایر شبکههای موبایل این کشور است و اشاره میکند که این شرکت مخابراتی سریعترین نرخ پینگ را در شبکههای 3G، 4G و 5G دارد. O2 در شبکه های 3G و 5G در انتهای جدول قرار گرفت، در حالی که وودافون کندترین سرعت را در 4G داشت. نکته آخر به ویژه با توجه به این که این مطالعه نشان داد که مشتریان تلفن همراه بریتانیا در 88 درصد مواقع به شبکه 4G متصل بودند، قابل توجه است.
EE بالاترین سرعت متوسط دانلود را در 4G داشت اما در تریجی اپراتور تری اول شد، Three در 5G پیشی گرفت. O2 نسبت به 4G و 5G کمترین سرعت را داشت و در 3G مشترکاً با وودافون در 3G در یک جایگاه قرار گرفت. EE در سرعت آپلود متوسط 3G و 4G دوباره در صدر قرار گرفت و با 5G اپراتور تری، برابری کرد، در حالی که دوباره مشتریان O2 شکست خوردند و پایین ترین سرعت آپلود 4G و 5G را تجربه کردند.
مشتریان O2 بیشترین میانگین زمان دانلود فایل را هم داشتند. این گزارش خاطرنشان می کند که دانلود یک فایل 2 مگابایتی یا 5 مگابایتی در O2 طولانی تر از زمان دانلود در تمام اپراتورهای دیگر برای شبکه های نسل پنج، 4G و 3G بود.
از سوی دیگر، بسیاری از مردم بریتانیا در تابستان امسال به خارج از کشور سفر خواهند کرد و رگولاتور این کشور نیز تمام تلاش خود را می کند تا مطمئن شود که آنها به خوبی از هزینه های اضافی ای که ممکن است به آنها تحمیل شود، مطلع هستند.
خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به اپراتورهای تلفن همراه اجازه داد تا دریافت هزینههای رومینگ در خارج از کشور را مجددا از سر بگیرند و دیگر از قوانین "رومینگ مثل خانه" اتحادیه اروپا پیروی نکنند. البته آنها میتوانستند به روش قدیمی ادامه دهند، اما طبعا، ترجیح دادند که فرصت این درآمدزایی را از دست ندهند.
طبق گزارش آفکام، 19 درصد از مسافران نمیدانند که ممکن است برای استفاده از تلفن همراه خود در خارج از کشور هزینه اضافی روزانه 2 پوندی باید پرداخت کنند و 18 درصد گفتند که قبل از شروع سفر به هزینههای رومینگ توجه نمیکنند.
رگولاتور انگلیس در این گزارش هشدارهای رومینگ را به عنوان ابزار کلیدی برای در جریان نگه داشتن مسافران اعلام کرده است. 72 درصد گفتند وقتی چنین هشداری را دریافت میکنند، رفتار تلفن خود را تغییر میدهند و به اقداماتی نظیر اتصال به وایفای، استفاده از داده کمتر یا خاموش کردن رومینگ داده به طور کلی دست میزنند.
رگولاتوری این کشور، قوانین و دستورالعملهای جدیدی را پیشنهاد میکند که از جمله موارد دیگر، MNOها را ملزم میکند تا مشتریان را از شروع رومینگ و هزینههای آن مطلع کنند و آنها را در مورد اقداماتی که میتوانند برای کاهش هزینهها انجام دهند، آگاه کنند.
کریستینا لونا استبان، مدیر حمایت از مصرفکنندگان مخابراتی آفکام در این زمینه گفت: این هشدارها به این معنی است که با هر ارائهدهنده خدمات شبکه تلفن همراهی که باشید، در مورد هزینههای رومینگ و اقداماتی که میتوانید برای مدیریت هزینههای خود انجام دهید، در تاریکی رها نخواهید شد.