سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

July 24, 2023
13:07 دوشنبه، 2ام مردادماه 1402
کد خبر: 147854

خبری از ۱۴ هسته نیست؛ Core i5-14400 احتمالاً همچنان پردازنده‌ای ۱۰ هسته‌ای خواهد بود

برخی از مشخصات اولیه نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل فاش شد.
 
 
 
یکی از افشاگران خبرهای فناوری، chi11eddog، برخی از مشخصات سری غیر K پردازنده‌های نسل‌ چهاردهمی تیم آبی را به‌ اشتراک گذاشته است. برخلاف گزارش‌های قبلی، پردازنده‌ی Core i5-14400 اینتل ۱۴ هسته‌ای نخواهد بود و درواقع مثل نسل سیزدهم با ۱۰ هسته عرضه می‌شود.
 
سری non-K پردازنده‌های اینتل درمقایسه‌با سری K انرژی کمتری مصرف می‌کند و فرکانس آن‌ها نیز کمتر است. نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل که با نام Raptor Lake شناخته می‌شوند، با شماره مدل 14700K و 14900K و 14600K در ماه اکتبر از راه می‌رسند. این شرکت قصد دارد نسخه‌های دیگری از این پردازنده‌ها را بدون نام تجاری K روانه‌ی بازار کند که توان مصرفی آن‌ها به ۶۵ وات می‌رسد.
 
به‌نوشته‌ی ویدئوکاردز، پردازنده‌ی Core i7-14700 از ۲۰ هسته بهره خواهد برد که از این نظر درست مثل 14700K است. طبق گزارش‌های قبل، پردازنده‌های Core i5-14400 و Core i3-14100 نیز احتمالاً ازنظر تعداد هسته، به‌روزرسانی مشابهی را دریافت خواهند کرد؛ بنابراین، تعداد هسته‌های آن‌ها درمقایسه‌با همتایان نسل‌سیزدهمی، افزایش خواهد یافت.
 
گفتنی است که این خبر هنوز رسماً تأیید نشده است. همچنین، گفته می‌شود پردازنده‌ی Core i5-14400 از ۶ هسته‌ی پرفورمنس و ۴ هسته‌ی کارآمد بهره خواهد برد که با تعداد هسته‌های نسل قبلی آن مطابقت دارد.
 
فرکانس پایه و میزان حافظه‌ی L3 در نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل احتمالاً درمقایسه‌با نسل قبلی هیچ تغییری نخواهد کرد. البته گفته می‌شود حافظه‌ی L3 مدل 14700K به‌دلیل افزایش تعداد هسته‌ها، ۳۳ مگابایتی خواهد بود. فرکانس پایه‌ی Core i5-14500 برای هسته‌های پرفورمنس ۲٫۶ گیگاهرتز اعلام شده که درمقایسه‌با فرکانس ۲٫۵ گیگاهرتزی هسته‌های پرفورمنس نسل سیزدهم افزایش یافته است.
 
پردازنده‌های سری غیر K نسل‌چهاردهمی اینتل در سه‌ماهه‌ی اول سال آینده دردسترس قرار خواهند گرفت. با‌توجه‌به نوع قیمت‌گذاری تیم آبی، انتظار می‌رود این شرکت تغییر زیادی در قیمت پردازنده‌های بعدی خود اعمال نکند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.