اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 29, 2023
10:10 شنبه، 7ام مردادماه 1402
کد خبر: 147995

تکلیف دستور رئیس جمهور برای رسیدگی به کندی اینترنت چه شد؟

با گذشت یک ماه از دستور و ماموریت رئیس‌جمهوری برای پیگیری وضعیت اینترنت، برخی راهکارها برای حل مشکلات در تازه‌ترین جلسه برگزار شده، ارائه و مقرر شد این کارگروه تا جلسه بعدی شورا به فعالیت خود ادامه دهد.
 
اوایل تیرماه بود که رئیس جمهوری در جلسه شورای عالی فضای مجازی دستوری را برای حل مشکل کندی اینترنت ارائه و کارگروهی را ملزم به پیگیری این موضوع کرد. در واقع سید ابراهیم رئیسی، به دنبال دریافت گلایه برخی مردم در سفرهای استانی خود چنین تصمیمی را اتخاذ کرد و کارگروهی متشکل از مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مأمور بررسی راهکارهای رفع این دغدغه ها کرد تا یک ماه بعد.
 
یک هفته پس از این موضوع جزئیات بیشتری در این زمینه اعلام شد به گونه ای که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد نمایندگان خود را به مرکز ملی فضای مجازی معرفی کردند و امیدوارند این مرکز در دوره جدید از ظرفیت‌های خود جهت برطرف کردن مشکلاتی که خارج از اراده وزارت ارتباطات است استفاده کند.
 
اقدامی که توسط مسئولان مرکز ملی فضای مجازی هم به آن اشاره شد. درباره نحوه و چگونگی بررسی وضعیت اینترنت در کارگروه هم گفته شده بود که ساز و کار بررسی آن در همان کمیته مشخص می‌شود و احتمالا به صورت نظرسنجی‌های مستقیم و غیرمستقیم از کسب و کارها و از عموم مردم گزارش‌های فنی از مراکز مرتبط در کشور در اپراتورها و وزارت ارتباطات و از طریقی که این کار گروه تشخیص دهد قطعا این گزارش‌ها تهیه می‌شود. 
 
طبق گفته سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی، زمان مشخصی در مصوبه وجود ندارد اما این کارگروه در حداقل زمان ممکن این گزارش‌ها را تهیه خواهد کرد و به محض تهیه شدن در دستور شورای عالی فضای مجازی قرار می‌گیرد.
 
حال با گذشت یک ماه از مهلت ارائه شده جهت بررسی و اعلام نتیجه، به تازگی در جلسه شورای‌ عالی فضای مجازی که به ریاست سیدابراهیم رئیسی برگزار شد، کارگروه بررسی کیفیت خدمات شبکه گزارش فعالیت‌هایش را در یک ماه گذشته ارائه کرد. در گزارش این کارگروه، فرآیند صورت‌گرفته جهت بررسی ابعاد مختلف شبکه از منظر فنی ارائه و نتایج بررسی‌ها در رابطه با مسائل و مشکلات کیفی شبکه مطرح شد. در این گزارش همچنین برخی راهکارها برای حل این مشکلات ارائه شده بود.
 
همچنین با دستور رئیس شورای‌ عالی فضای مجازی، مقرر شد این کارگروه تا جلسه بعدی شورا به فعالیت خود ادامه داده و ضمن اخذ نظرات تکمیلی متخصصان جهت حل مسائل فنی، به بررسی موضوع ادامه دهد و به‌صورت هم‌زمان راهکارهای عملیاتی حل مشکلات احصاشده را طراحی و تدوین کرده و اجرای این اصلاحات نیز از سوی مسئولین دستگاه‌های ذی‌ربط آغاز شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.