تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 29, 2023
15:47 شنبه، 7ام مردادماه 1402
کد خبر: 148030

تکلیف به وزارت ارتباطات در لایحه حجاب: حمایت از کسب‌وکارهای آنلاین و پلتفرم‌های مروج حجاب

تسریع راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و توسعه فضای مجازی ایمن از دیگر تکالیف وزارت ارتباطات است.
 
910600.jpg
 
کمیسیون قضایی مجلس در لایحه پیشنهادی حجاب، وزارت ارتباطات را مکلف کرده است تا از پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای مروج حجاب در فضای مجازی، حمایت کند. همچنین این وزارتخانه بایستی فضای مجازی ایمن برای خانواده‌ها فراهم نماید.
 
لایحه عفاف و حجاب توسط کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نهایی شده و برای بررسی و تصویب، به هیئت‌رئیسه مجلس ارجاع داده شده است. در ماده 24 این لایحه تکالیفی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعریف شده است.
 
طبق این ماده، وزارت ارتباطات بایستی از کسب‌وکارها و پلتفرم‌های مروج حجاب حمایت کند. منظور از ترویج حجاب نیز ارائه محصولات و ملزومات حجاب مطابق با سبک زندگی اسلامی خانواده‌محور و ارائه فرهنگ عفاف و حجاب در فضای مجازی عنوان شده است.
 
 
 
دو بند دیگر از این ماده بسیار قابل تأمل هستند. کمیسیون قضایی مجلس در لایحه حجاب از وزارت ارتباطات خواسته است تا به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات براساس مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی تحت نظارت آن شورا، سرعت ببخشد.
 
همچنین درصورت تصویب این لایحه، وزارت ارتباطات وظیفه دارد که زمینه توسعه فضای ایمن، سالم و مفید خانواده‌محور را برای خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان در فضای مجازی با رعایت فرهنگ عفاف و حجاب، فراهم کند.
 
از هر زاویه‌ای که به این دو تکلیف وزارت ارتباطات در لایحه حجاب و عفاف نگاه کنیم، خروجی جز اتفاقات مشابه برای فعال‌سازی اجباری SafeSearch موتورهای جستجو، انتظار نمی‌رود.
 
این سؤال مطرح است که آیا با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، قرار است دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت محدود شده تا از مشاهده الگوهای غیراسلامی جلوگیری شود؟ آیا «عیسی زارع‌پور» همانند دفاع از فعال‌سازی حالت ایمن گوگل که اعلام کرد این قابلیت به خواست خانواده‌ها بوده است، از قطع اینترنت هم با چنین بهانه‌هایی دفاع خواهد کرد؟
 
گفتنی است لایحه عفاف و حجاب پس از ارسال به هیئت‌رئیسه مجلس، برای بررسی و تصویب نهایی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار خواهد گرفت. طبق قوانین مجلس، هریک از مواد این قانون بایستی در صحن علنی مجلس به نظرخواهی نمایندگان گذاشته و درباره آن رأی‌گیری شود.
 
لازم به یادآوری است که تیرماه سال 1401، ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی عکس پروفایل بدون پوشش اسلامی را ممنوع اعلام کرد. براساس اعلام این نهاد، کارمندان دستگاه‌های مختلف نباید از عکس‌های غیرمجاز و بدون پوشش اسلامی در فضای مجازی به‌عنوان عکس پروفایل استفاده کنند؛ دستوری که البته هیچ‌گاه به‌طور جدی از سوی هیچ فردی رعایت نشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.