سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 6, 2023
14:05 یکشنبه، 15ام مردادماه 1402
کد خبر: 148234

نگاهی به تصمیمات جسورانه اپل در حذف ویژگی های پرطرفدار

از جک هدفون گرفته تا شارژر درون جعبه،‌ اپل بارها ویژگی‌هایی را حذف کرده که آن روزها نبودشان را تصور نمی‌کردیم؛ این داستان پنج مورد از آن‌ها است.
 
 
اپل شرکت نوآوری است؛ اما این نوآوری‌ها گاه نه با معرفی فناوری‌های جدید،‌ بلکه با حذف یکباره‌ی فناوری‌ها و ویژگی‌های موجود صورت گرفته است. حرکت‌هایی که در زمان خودشان دیوانگی به نظر می‌رسیدند؛ ولی راه را برای ظهور استاندارد‌های جدید هموار کردند.
 
جالب اینکه طی اکثر این تغییرها، شرکت‌هایی بودند که ابتدا به سرزنش سازنده‌ی آیفون می‌پرداختند؛ ولی زمانی که آب‌ها از آسیاب می‌افتاد،‌ بی سر و صدا از آن پیروی می‌کردند.
 
در این مقاله، نگاهی به پنج ویژگی مهم که اپل منسوخ کرد می‌اندازیم؛ تصمیماتی که بسیاری از شرکت‌ها را وادار به پیروی کرد و شاید بتوان گفت مسیر دنیای فناوری را تغییر داد!
 
 
 
۱.دیسک فلاپی
یکی از قابل توجه‌ترین مثال‌ها از رویکرد حذف‌کردن برای پیشرفت اپل، زمانی بود که این شرکت دیسک فلاپی‌ را کنار گذاشت. آی‌مک که در سال ۱۹۹۸ به بازار عرضه شد، اولین محصول اپل بدون این قابلیت بود.
 
کنار گذاشتن این فناوری از آن جهت اهمیت داشت که تمامی کامپیوتر‌های شرکت مذکور تا پیش از آن، با درایو دیسک فلاپی عرضه می‌شدند؛ اما اپل می‌خواست که مردم از راه‌های دیگری، چون دیسک‌های نوری،‌ شبکه‌های محلی و حتی اینترنت که کم کم در حال بلوغ بود، استفاده کنند.
 
با‌ وجود بحث برانگیز بودن این تصمیم، عمر این فناوری قدیمی به شماره افتاده بود و اپل تنها تیر خلاص را زد. طی سال‌های پس از آن،‌ رفته‌رفته لپ‌تاپ‌ها درایو دیسک فلاپی را کنار گذاشتند و تکنولوژی یادشده به تاریخ پیوست.
 
همین روزها بود که اپل به قدرتی که در دست داشت، پی برد؛ این که یک فناوری جا‌ افتاده را به چالش بکشد و به سلامت از تبعات آن عبور کند.
 
 
 
۲. درایو سی‌دی/دی‌وی‌دی
پس از دیسک فلاپی، مردم و شرکت‌ها به دیسک‌های نوری روی آوردند؛ بی خبر از اینکه اپل قربانی بعدی خود‌ را انتخاب کرده بود. درست مثل دیسک فلاپی، تصور یک کامپیوتر بدون درایو نوری ممکن نبود؛ البته تا زمان عرضه‌ی مک‌بوک ایر ۲۰۰۸ که برای دست یابی به پروفایل به شدت باریک خود، این فرمت را کنار گذاشت.
 
باوجوداین، حذف این ویژگی به یکباره صورت نگرفت؛ اپل تا نیمه‌ی ۲۰۱۲ که مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی‌ را عرضه کرد به استفاده از این فناوری ادامه داد. پس از آن بود که غول تکنولوژی درایو نوری را از تمامی محصولات خود حذف کرد.
 
به دنبال اپل،‌ شرکت‌ها کم‌کم شروع به حذف این ویژگی کردند؛ تا اواخر دهه‌ی ۲۰۱۰ میلادی، پیدا کردن لپ‌تاپی که به صورت پیشفرض دارای درایو نوری باشد، سخت و سختر شد.
 
نمی‌توان اپل را تنها عامل از رونق افتادن سی‌دی و دی‌وی‌دی‌ها قلمداد کرد؛ اما بدون شک کوپرتینو‌نشین‌ها نقش بزرگی در این زمینه ایفا کردند.
 
 
 
3. کیبورد فیزیکی تلفن همراه
اکثر تلفن‌های دو سه دهه پیش صفحه‌ی‌ لمسی نداشتند؛ آن‌هایی هم که از این نعمت بهره می‌بردند، به دلیل سایز کوچک و پاسخ‌دهی ضعیف صفحه‌های لمسی‌‌شان، مجبور به استفاده از کیبورد فیزیکی بودند.
 
باوجوداین، سال ۲۰۰۷،‌ زمانی که حتی تلفن‌های هوشمند هم نصف کیبورد و نصف دیگر صفحه‌نمایش بودند، اپل اولین آیفون‌ را بدون کیبورد فیزیکی معرفی کرد. این حرکت به قدری بحث برانگیز بود که استیو بالمر،‌ مدیرعامل وقت مایکروسافت، به تمسخر آیفون پرداخت.
 
بر خلاف تفکر عموم، آیفون اولین دستگاه قابل‌ حمل فاقد کیبورد فیزیکی نبود؛ پیش از آن بسیاری از PDAها(دستیار شخصی دیجیتال) نیز بدون این ویژگی بودند؛ اما این آیفون بود که شرکت‌ها را به انقراض آن ترغیب کرد.
 
در نهایت مثل دو مورد گذشته، قمار اپل برد و طی سال‌های پس از اولین آیفون، بسیاری از شرکت‌ها به صفحه‌نمایش تمام‌ لمسی روی آورند.
 
 
 
۴. جک هدفون
برای سال‌ها، کاربران از جک ۳.۵ میلی‌متری برای وصل‌کردن انواع و اقسام تجهیزات صوتی سیمی به تلفن‌های همراهشان استفاده می‌کردند.
 
همه چیز به خوبی پیش می‌‌رفت تا زمانی که اپل با معرفی آیفون ۷ در سال ۲۰۱۶، به بهانه‌ی کمبود فضای داخل شاسی و ضد‌ آب بودن، این پورت محبوب را حذف کرد.
 
آن زمان اکثر شرکت‌ها این تصمیم اپل را به تمسخر گرفتند و بعضی از آن‌ها مثل سامسونگ، تبلیغ‌هایی با این هدف می‌ساختند.
 
در نهایت، همان شرکت‌ها پا جای پای سازنده‌ی آیفون گذاشتند و کم‌ کم جک هدفون را در پرچمداران و سپس در میان‌‌رده‌های خود، کنار گذاشتند.
 
 
 
۵. شارژر داخل جعبه
از جدیدترین اقدامات اپل که صدای اکثریت را درآورد، قرار ندادن شارژر درون جعبه‌ی گوشی‌هایش بود. این تغییر از سال ۲۰۲۰ و عرضه‌ی آیفون ۱۲ با تنها یک کابل لاتنینگ به تایپ سی شروع شد.
 
به عقیده‌ی شرکت مستقر در کالیفرنیا، بیشتر خریداران آیفون از قبل یک شارژر در خانه دارند و به دلایل زیست‌‌محیطی، نیازی به ارائه‌ی شارژر با گوشی نیست؛‌ آن‌هایی هم که نداشتند می‌توانستند با پرداخت چند ده دلار آن را از اپل بخرند.
 
با این همه،‌ بسیاری ادعاهای محیط زیست دوستانه‌ی اپل را باور نکردند و این تصمیم را تنها راهی دیگر برای افزایش حاشیه‌ی سود این شرکت چند بیلیون دلاری دانستند.
 
درست مثل داستان جک هدفون، همان شرکت‌هایی که اپل را به خاطر این تصمیم سرزنش می‌کردند، کم کم از ارائه‌ی شارژر با گوشی‌های خود سر باز زدند.
 
عضو افتخاری: اسلات سیم کارت
با معرفی آیفون ۱۴ در سال ۲۰۲۲، اپل اسلات سیم کارت را از مدل‌‌های عرضه شده در ایالات متحده حذف کرد؛ با این دلیل که اکثر اپراتور های بزرگ این کشور از eSIM (سیم کارت تعبیه شده) پشتیبانی می‌کنند.
 
با اینکه آیفون ۱۴ در دیگر نقاط جهان با اسلات سیم کارت فیزیکی عرضه شد؛ می‌توان مطمئن بود که به محض فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، اپل و پشت سر آن دیگر شرکت‌ها، به طور کامل با سیم کارت فیزیکی خداحافظی می‌کنند.
 
نتیجه گیری
در طول تاریخ، اپل بارها با حذف غیرمنتظره‌ی فناوری‌‌های جا افتاده، نابودی آن‌ها را تسریع کرده است. تصمیم‌هایی که در زمان خودشان موج انتقاد‌ها را به این شرکت نشانه گرفتند؛ اما در نهایت صنعت را وادار به تغییر کردند.
 
این شرکت تا به امروز هیچ نشانه‌ای از تغییر فرمول موفق خود نشان نداده است؛ و معلوم نیست در آینده قرعه‌ی حذف به نام کدام ویژگی بیفتد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.