فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

August 7, 2023
14:48 دوشنبه، 16ام مردادماه 1402
کد خبر: 148276

هوش مصنوعی پاندمی بعدی را هشدار می دهد

یک سیستم هوش مصنوعی جدید ابداع شده که می تواند درباره ظهور شاخه های یک ویروس خطرناک که به پاندمی های آینده منجر می شود به افراد هشدار دهد. 
 
 
به گزارش اینترستینگ انجیرینگ، این تحقیق توسط محققان موسسه «اسکریپس ریسرچ » و دانشگاه نورث وسترن در آمریکا انجام شده است.
 
این سیستم «هشدار ردیابی زودهنگام ناهنجاری»(EWAD) نام دارد و با استفاده از ماشین یادگیری توالی ژنتیک، فرکانس و میزان مرگ و میر در نتیجه شیوع ویروس در سراسر جهان را تحلیل می کند.
 
محققانEWAD را با داده های واقعی از پاندمی کووید۱۹ آزمایش کردند و متوجه شدند این سیستم به درستی تشخیص می دهد هنگام جهش ویروس، کدام زیرشاخه ها نگران کننده هستند. همچنین سیستم مذکور توانست تخمین بزند اقدامات بهداشت عمومی مانند واکسن و استفاده از ماسک چه تاثیری روی تکامل ویروس دارد.
 
تحقیق مذکور در ژورنال «سل پترنز» منتشر شده و EWAD می تواند با شناسایی تهدیدهای احتمالی به انسان ها در آماده سازی و واکنش به پاندمی های آینده کمک کند.
 
ویلیام بالش میکروبیولوژیست «اسکریپس ریسرچ» و مولف ارشد تحقیق در این باره می گوید: ما می توانستیم شاخه های ژنتیک کلیدی که ظاهر شدند و شیوع یافتند را ببینیم. همزمان با آن نرخ مرگ و میر نیز تغییر کرد و همه این موارد فقط چند هفته قبل از آن اتفاق افتاد که شاخه های نگران کننده ویروس به طور رسمی توسط سازمان جهانی بهداشت اعلام شوند.
 
سیستم هوش مصنوعی از یک روش ریاضی به نام کوواریانس فضایی مبتنی بر فرآیند گاوسی استفاده می کند که می تواند داده های جدید را بر اساس داده های موجود و روابط آنها پیش بینی کند. این سیستم همچنین می تواند الگوها و قوانین تکامل ویروس را که در غیر این صورت در حجم وسیعی از داده ها پنهان شده اند، شناسایی کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.