فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

August 12, 2023
13:03 شنبه، 21ام مردادماه 1402
کد خبر: 148411

هوش مصنوعی محرم اسرار کارمندان شد

یافته‌های یک بررسی نشان داد کارمندان بیشتر از این که بخواهند اسرار شرکتی را با دوستانشان در میان بگذارند، آن را به ابزار هوش مصنوعی محل کار خود فاش می‌کنند.
 
شرکت تحلیل داده سایب سیف (CybSafe)، در بررسی که از بیش از هزار کارمند در آمریکا و انگلیس داشت، پی برد که بسیاری از کاربران، نسبت به ابزارهای هوش مصنوعی مولد، نظر مثبتی دارند؛ به حدی که یک سوم از کارمندان تحت بررسی در آمریکا و انگلیس معترف شدند که حتی در صورت ممنوعیت استفاده از این ابزارها در شرکت، به استفاده از آنها همچنان ادامه خواهند داد.
 
حدود ۶۹ درصد از شرکت کنندگان در این بررسی گفتند که مزایای چنین ابزارهایی، به ریسک‌های امنیتی آنها می‌چربد. کارکنان آمریکایی، خوش بین‌تر بوده و ۷۴ درصد آنها موافق این حرف بودند.
 
حدود نیمی از پاسخ دهندگان گزارش کردند در محل کار خود از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و یک سوم به صورت هفتگی و ۱۲ درصد روزانه از این ابزارها بهره می‌گیرند. متداول‌ترین موارد استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در میان کارمندان آمریکایی، برای تحقیقات (۴۴ درصد)، محتوانویسی (۴۰ درصد) و تحلیل داده (۳۸ درصد) است. این ابزارهای برای کارهای دیگری مانند کمک به خدمات مشتری (۲۴ درصد) و کد نویسی (۱۵ درصد) هم استفاده می‌شوند.
 
شرکت CybSafe این موضوع را مایه نگرانی دانسته زیرا کسب و کارها به شکل مناسب کارمندان خود را نسبت به خطرات استفاده از چنین ابزارهایی، مطلع نمی‌کنند. این شرکت هشدار داده است با رشد تهدیدهای سایبری هوش مصنوعی، کسب و کارها در خطر هستند. کارمندان باید از این ریسک‌ها که از کلاهبرداری‌های فیشینگ تا درز تصادفی داده ها را شامل می‌شود، آگاهی پیدا کنند.
 
حدود ۶۴ درصد از کارمندان آمریکایی اطلاعات متعلق به شرکت خود را در ابزارهای هوش مصنوعی وارد کرده‌اند و ۲۸ درصد مطمئن نیستند که چنین کاری انجام داده‌اند. همچنین ۹۳ درصد از کارمندان احتمالا اطلاعات محرمانه را با ابزارهای هوش مصنوعی در میان گذاشته‌اند. جالب است که ۳۸ درصد از این افراد اذعان کرده‌اند اطلاعاتی را در اختیار ابزارهای هوش مصنوعی قرار داده اند که به دوستانشان نمی‌گفتند.
 
یک مسئله دیگر از نقطه نظر امنیت سایبری این است که کارمندان نمی‌توانند محتوای تولید هوش مصنوعی را از محتوایی که توسط یک انسان تولید شده است را تشخیص دهند. اما ۶۰ درصد از شرکت کنندگان در این بررسی مدعی شدند که مطمئن هستند می‌توانند این کار را به درستی انجام دهند.
 
بر اساس گزارش وب سایت تِک رادار، این نگرانی‌ها با توجه به این واقعیت که استفاده از هوش مصنوعی در محل کار با سرعت در حال افزایش است، تشدید می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.