فناوری اطلاعات

August 14, 2023
10:25 دوشنبه، 23ام مردادماه 1402
کد خبر: 148481

ارائه بستری کارآمد برای معرفی محصولات تولیدی توسط محققان دانشگاه شریف

مدیر دفتر خدمات مدیریت پروژه و مدل‌سازی اطلاعات ساخت شریف، از ایجاد «کتابخانه‌ ملی اشیاء BIM»، به عنوان بستری کارآمد برای معرفی محصولات تولیدی در کشور خبر داد.
 
در میان فناوری‌های جدید توسعه داده شده، مدل‌سازی اطلاعات ساخت یا BIM جایگاه ویژه‌ای در جهان پیدا کرده و به ابزاری کارآمد برای تسهیل تحول دیجیتال تبدیل شده است. با وجود توسعه‌ استفاده از BIM در نقاط مختلف جهان، این فناوری مترقی هنوز در کشور ما به خوبی شناخته نشده و توسعه نیافته است. در این میان، کتابخانه‌ ملی اشیاء BIM، توسعه داده شده توسط دفتر مدیریت پروژه و مدل‌سازی اطلاعات ساخت دانشگاه صنعتی شریف (PMBIM)، به عنوان مرجعی جامع و قابل اطمینان، به منظور فراهم آوردن امکان استفاده از قابلیت‌های مترقی BIM و تحول دیجیتال در صنعت کشور ایجاد شده است.
 
دکتر امین الوانچی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در این باره اظهار کرد: به طور معمول، مهندسان و معماران طی فرآیند طراحی دیجیتال مبتنی بر BIM نیاز دارند که پس از تعیین محصولات مورد نظر برای استفاده در پروژه‌های ساختمانی، عمرانی و صنعتی، مدل‌های دیجیتال محصولات را در طراحی‌های خود جای‌گذاری و استفاده کنند. بدیهی است که تمایل طراحان به استفاده از محصولاتی در طراحی است که مدل‌های BIM آن‌ها در دسترس باشد و طراحان بتوانند ارزیابی کاملی از قابلیت‌های آن‌ها از طریق مدل دیجیتال داشته باشند. کتابخانه‌ ملی اشیاء بستری برخط را برای تسهیل ارتباط بین طراحان و تولیدکنندگان محصولات فراهم کرده است. تولیدکنندگان محصولات می‌توانند مدل‌های دیجیتال محصولات خود را با همکاری تیم کتابخانه‌ ملی اشیاء در قالبی استاندارد ایجاد کرده و با به اشتراک‌گذاری آن در این بستر در دسترس طراحان قرار دهند.
 
الوانچی یادآور شد: با توسعه‌ استفاده از تلفن‌های همراه و تبلیت‌های هوشمند، تیم کتابخانه‌ ملی اشیاء با بهره‌گیری از مدل‌های BIM محصولات، اقدام به توسعه‌ مدل‌های واقعیت افزوده یا AR محصولات نیز کرده است. فناوری واقعیت افزوده با اضافه کردن و نمایش دادن مدل دیجیتالی محصولات در دنیای واقعی، دنیای واقعی را با دنیای مجازی پیوند می‌دهد. بدین ترتیب، خریداران محصولات تولیدی می‌توانند با بهره‌مندی از فناوری AR و بدون نیاز به جای‌گذاری محصول واقعی، جزئیات ظاهری محصولات تولیدی را در فضای واقعی مورد نظر خود مشاهده و محصول، مدل و یا رنگ مورد نظر خود را با اطمینان خاطر انتخاب کنند. استفاده از فناوری AR سبب تسریع برقراری ارتباط بین تولیدکنندگان و مشتریان محصولات می‌شود و می‌تواند کمک شایانی به افزایش سرعت تصمیم‌گیری و رضایت‌مندی مشتریان، افزایش فروش محصولات و در نتیجه افزایش درآمد تولیدکنندگان محصولات کند.
 
طرح تشویقی ایجاد مدل واقعیت افزوده(AR) رایگان
وی خاطرنشان کرد؛ تیم توسعه دهنده‌ کتابخانه‌ ملی اشیاء در طرحی تشویقی و به منظور آشناکردن تولیدکنندگان با قابلیت‌های جدید دنیای دیجیتال، اقدام به ایجاد مدل واقعیت افزوده (AR) یکی از محصولات تولیدکنندگان صنعت ساخت کشور به صورت رایگان کرده است. این طرح تا کنون از طرف تولید کنندگان محصولات مورد استقبال قرار گرفته است. با توجه به علاقه‌مندی و استقبال تولیدکنندگان از این طرح، تیم کتابخانه‌ ملی اشیاء تصمیم دارد تا به مدتی محدود این طرح را تمدید کند. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به وب‌سایت وب‌سایت دفتر مدیریت پروژه و مدل‌سازی اطلاعات ساخت شریف به آدرس https://pmbim-sharif.ir مراجعه کنند.
 
شو روم‌های مجازی معرفی محصولات
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه شریف در ادامه یادآور شد؛ تیم کتابخانه‌ ملی اشیاء با بهره‌مندی از بستر ایجادشده در مدل‌سازی اطلاعات ساخت اقدام به ارائه‌ خدمات شو روم مجازی یا Virtual showroom برای تولیدکنندگان محصولات کرده است. با استفاده از شو روم مجازی تولید کنندگان می‌توانند با گذر از محدودیت‌های مکانی و زمانی، فضایی مجازی را برای معرفی انواع مدل‌های محصولات تولیدی خود تهیه کنند. تولیدکنندگان در این فضا محصولات خود را با کیفیت بصری بالا، توضیحات متنی کافی و امکان برقراری تعاملات ۲۴ ساعته‌ متقابل با مشتریان، به علاقه‌مندان عرضه می‌کنند.
 
به نقل از دانشگاه شریف، الوانچی در پایان خاطرنشان کرد: توسعه‌ کتابخانه‌ی ملی اشیاء BIM تا کنون پیشرفت مناسبی داشته است. اما گسترش کامل آن، به گونه‌ای که بتواند به خوبی پاسخگوی نیازمندی‌های فعالین این حوزه باشد، نیاز به فرهنگ‌سازی و آشنا کردن فعالان صنعت ساخت و ساز کشور با آن دارد. به منظور توسعه‌ فرهنگ استفاده از این فناوری، تیم توسعه دهنده‌ کتابخانه‌ ملی اشیاء BIM اقدام به برگزاری وبینارهای آشناسازی فعالان صنعت و طرح‌های تشویقی معرفی تکنولوژی‌های دیجیتال نوین، مانند طرح AR رایگان از محصولات، در گذشته کرده است و ارائه‌ سمینارها، وبینارها و طرح‌های جدید را نیز در برنامه خود دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.