فناوری اطلاعات

August 14, 2023
15:21 دوشنبه، 23ام مردادماه 1402
کد خبر: 148499

نتیجه یک تحقیق جدید: بات‌ها در حل‌کردن کپچا از انسان‌ها موفق‌تر هستند

بات‌ها می‌توانند کپچاهای حروف به‌هم‌ریخته را در یک ثانیه و با دقت زیادی حل کنند، اما انسان‌ها این کار را در 15 ثانیه انجام می‌دهند.
 
 
درحالی‌که تست‌های کپچا (Captcha) برای شناسایی بات‌ها طراحی شده‌اند، اکنون در یک مطالعه جدید، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بات‌ها در حل‌کردن مراحل طراحی‌شده برای کپچا از انسان‌ها موفق‌تر هستند.
 
محققان دانشگاه کالیفرنیا، ارواین، در این مطالعه جدید سرعت کاربران در تست‌های کپچا را تجزیه‌و‌تحلیل کرده‌اند که نشان می‌دهد تقریباً کندتر از بات‌ها هستند و البته دقت کمتری نیز دارند. نکته قابل‌توجه اینکه کپچاها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای انسان‌ها نسبتاً ساده باشند و حل‌کردن آن‌ها توسط بات‌ها غیرممکن باشد؛ بااین‌حال، نتایج این مطالعه می‌تواند کاربر تست احراز هویت را زیر سؤال ببرد.
 
عملکرد بات‌ها در حل‌کردن کپچا
پس از مشاهده نحوه حل 14 هزار کپچا از شش نوع مختلف توسط 1400 شرکت‌کننده، محققان متوجه شدند که تفاوت قابل‌توجهی بین عملکرد انسان و بات در این زمینه وجود دارد. طبق نتایج ارائه‌شده، بات‌ها می‌توانند کپچاهای نوع متن به‌هم‌ریخته را در کمتر از یک ثانیه با نهایت دقت حل کنند و این میزان برای انسان‌ها حداکثر 15 ثانیه با دقت بین 50 تا 84 درصد است.
 
همچنین بات‌ها بیشترین مشکل را با تست‌های reCAPTCHA مبتنی بر تصویر داشته‌اند، اما همچنان موفق شده‌اند آن‌ها را با دقت 85 درصد و سریع‌تر از انسان‌ها حل کنند.
 
در این مطالعه همچنین اشاره شده که عملکرد کپچا براساس سن، استفاده از اینترنت، تحصیلات و عوامل دیگری به‌طور قابل‌توجه در بین انسان‌ها متفاوت است. به بیان دقیق‌تر، شرکت‌کنندگان مسن‌تر معمولاً در حل‌کردن آن‌ها کندتر عمل می‌کنند، اما کاربرانی که مدرک دکترا داشتند عملکرد بهتری در این زمینه داشته‌اند.
 
کپچاها که احتمالاً بسیاری از کاربران از وجود آن‌ها ناراضی هستند، مانع از دسترسی عوامل مخرب به سرویس‌های مختلف می‌شوند و به‌طور کلی برای جلوگیری از حملات DDoS و حذف داده‌ها طراحی شده‌اند. تست‌هایی مانند تشخیص متن به‌هم‌ریخته، جمع بستن یک معادله و حتی شناسایی اشیا ازجمله کپچاهای موجود در سایت‌ها محسوب می‌شوند.
 
این مطالعه درحالی منتشر شده است که کارشناسان از مدت‌ها قبل بر این باورند که کپچاها بی‌فایده هستند و زمان زیادی که انسان‌ها صرف حل‌کردن آن‌ها می‌کنند، چندان منطقی نیست. حتی برخی از آن‌ها می‌توانند اطلاعات شخصی کاربران مانند شماره تلفن یا اثرانگشت دستگاه را ثبت کنند. با اشاره به همین موضوع، Cloudflare، گوگل، اپل و شرکت‌های دیگر در طول چند سال گذشته تلاش کرده‌اند تا جایگزین‌های بهتری برای مبارزه با بات‌ها ارائه کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.