ازکی به دنبال تکمیل حلقه زنجیره فینتکی خود است و میخواهد در آینده به صنعت سلامت، رمزارز و … نیز ورود کند.
«ازکی سرمایه» نام محصول جدید ازکی است که طی همکاری با «داران» متولد شده است. محصولی که قصد دارد امکان مقایسه بهتر در بازار سرمایه را برای مردم عادی فراهم کند. داران با ارزشگذاری «حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیارد تومان» به ازکی ملحق شده و این همکاری در راستای تکمیل حلقه زنجیره فینتکی ازکی بوده است.
«تیم لطیف»، مدیرعامل هلدینگ مکس در مراسم رونمایی از «ازکی سرمایه»، با اشاره به علاقه ازکی برای نزدیکتر شدن به بازار سرمایه، گفت این محصول جدید میتواند یاریدهنده استارتاپها برای اتصال به بازار سرمایه باشد:
«داستان ازکیسرمایه، اینگونه است که چطور میتوان با اعداد کوچک، ارزشهای بزرگی ساخت. بازار سرمایه هنوز به بازار جسورانه وصل نشده است. امروز چند برج در تهران به اندازه کل اکوسیستم ارزش دارند و این منطقی نیست. شرکتهایی مثل ازکی سرمایه میتوانند کمک کنند تا بازار استارتاپ به بازار سرمایه متصل شود.»
وی اعتقاد دارد سرمایهگذاری جسورانه اگر درست انجام شود، ارزشهای خوبی خلق میکند: «خیلیها تصور میکنند سرمایهگذاری خطرپذیر سرمایهگذاری در ساختمان است، اما اینطور نیست. این یک سرمایهگذاری صفر و یک است. اگر درست سرمایهگذاری کند پول چند برابر میشود اما اگر مناسب نباشد از دست میرود.»
لطیف در توضیحهای خود اعلام کرد که ازکی سرمایه، میتواند استارتاپها یا بازار جسورانه را به بازار سرمایه متصل کند. او در پاسخبه این سوال دیجیاتو که چنین اتفاقی چگونه میتواند رخ دهد گفت:
«به نظرم الان مهمترین نیاز بازار سرمایه، شفافیت است. به راحتی نمی توان مقایسه کرد. در حال حاضر یک کاربر عادی نمیداند در چه طیفی میتواند سرمایهگذاری کند. به سراغ یک مجموعه رفته و آنها گزینهای را به او پیشنهاد میکنند و فرد نمیداند که آیا محصول معرفی شده واقعاً از روی شناخت بازار است یا قرار است سود مجموعه پیشنهاد دهنده را تأمین کند.»
مدیرعامل هلدینگ مکس برای درک بهتر موضوع، حضور ازکی در صنعت بیمه را مثال زد و گفت: «وقتی وارد حوزه بیمه شدیم تقریباً با چنین فضایی روبه رو بودیم. یک نماینده بیمه یا بروکر، بیمهای را به فرد پیشنهاد میکرد در حالی که مشتری واقعاً دلیل و مزیت این پیشنهاد را نمیدانست. کاربران ازکی میتوانند تمامی محصولات بیمهای را با پوششهای مختلف مشاهده و با هم مقایسه کنند. همچنین برای هر بیمه امکان نظردهی و امتیاز کاربران وجود دارد. موضوعاتی که البته عموماً با خواست رگولاتوری همخوانی ندارند.»
او تأکید کرد هرچقدر یک محصول بتواند شفافیت (انتخاب با امکان مقایسه) را فراهم کند، کاربر هم ماندگاری و همکاری بیشتری خواهد داشت: «کاربران به پلتفرمهای مقایسهای وفادار خواهند بود که مطمئن باشد چیزی را به او معرفی میکند که برای کاربر ارزش افزوده داشته باشد نه اینکه تأمین کننده نفع پلتفرم باشد. این کاربر برای مدت طولانی با پلتفرم خواهد بود.»
لطیف باور دارد ازکی سرمایه با فراهم ساختن امکان مقایسه بین صندوقهای بازار سرمایه، میتواند کاربران را جذب و نگه دارد، سپس میتواند به سمت طراحی محصول حرکت کند. اتفاقی که در حوزه بیمه و ازکی رخ داد: «طبیعتا این نوع کسبوکارها نیاز به زمانی دارند تا بتواند محصولاتش را توسعه دهد.»
مدیرعامل هلدینگ مکس وعده داد اولین محصولی که در این راستا ارائه خواهد شد مرتبط با بازار سرمایهگذاری خطرپذیر باشد. او معتقد است در حال حاضر صندوقهای جسورانه به گونهای طراحی شدهاند که واقعاً کارا نیستند: «به طور مثال الان یک فرد عادی چطور میتواند 50 میلیون تومان در حوزه جسورانه سرمایهگذاری کند؟ چنین چیزی فعلاً ممکن نیست.»
لطیف در پاسخ به سؤال دیجیاتو مبنی بر اینکه «داران» با چه ارزشگذاری به «ازکی» ملحق شد، گفت این رقم در حدود 30 تا 40 میلیارد تومان بوده است.
وی همچنین علت تغییر نام داران به ازکی سرمایه را، تمرکز روی برند ازکی عنوان کرد و گفت: «وقتی بخواهی برند بسازی تا مردم بشناسنت، باید هزینههای چند صد میلیارد تومانی کنی. تیم داران هم با وجود آنکه عاشق برند خود بودند، اما این امر را پذیرفتند.»
«ازکی» دیگر فقط «بیمه» نیست
«حامد ولیپوری»، مدیرعامل ازکی نیز در این رویداد به تعلیق موقت ازکی اشاره کرد و گفت: «درحالی مسیر جدیدی را شروع میکنیم که چند هفته پیش تعلیق شده بودیم. این اتفاقها بخشی از جذابیتهای کار است.»
به گفته وی آنها اکنون در حال تکمیل حلقه فینتکی «ازکی» هستند و در یک سال آینده به حوزههای سلامت، رمزارز و سایر بازارهایی که جذابیت دارند، وارد خواهند شد:
«مشتری در صنعت بیمه قبول کرده است به شما پول دهد اما در لحظه سرویسی از شما دریافت نکند و این یک لایه جدید از اعتماد است که میتوان از این اعتماد برای معرفی محصولات دیگر استفاده کرد. ازکی میخواهد سوپر اگریگیتور (تجمیع کننده محصولات) حوزه فینتکی ایران باشد.»
مقایسه قیمت، کیفیت و سرویس، مذاکره بهتر به نفع مشتری، بهترین بالانس بین مبلغ پرداختی با ارزش دریافتی از مزایای سوپراگریگیتورها برای کاربران به گفته ولیپوری است.
به دنبال سهم 5 درصدی از بازار سرمایهگذاری در صندوقها
«رضا خانکی»، مدیرعامل ازکی سرمایه (داران) معتقد است آنها باید بتوانند اسنپ حوزه خود (فینتک) شوند:
«روی کاغذ 65 میلیون نفر پتانسیل ورود به این حوزه را دارند. رگولاتور هم با حضور بیشتر مردم در بازار سرمایه موافق است. ما در بازار سرمایه خیلی درگیر اعداد هستیم اما کسی به تجربه کاربری توجه نمیکند. این در DNA ماست که پروداکت خوب بسازیم و هدفمان این نیست که مردم را به هر قیمتی با بازار سرمایه گره بزنیم؛ چون تجربه سال 1399 تکرار میشود.»
او اعتقاد دارد ازکی شانس این را دارد که سوپر اگریگیتور موفق صنعت فینتک ایران باشد.
خانکی در خصوص چشمانداز ازکی سرمایه گفت میخواهد سهمی 5 درصدی از مجموع سرمایهگذاریهای مردم در صندوقها را به دست آورد. از سوی دیگر با خلق ارزش، خدمات گروه ازکی را تجمیع کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود فضای بازار سرمایه ایران را به مراتب از سایر بازارها شفافتر دانست و گفت همین دادههای فعلی اکوسیستم نیز حاصل از گزارشهاییست که در کدال منتشر شدند.
خانکی با اشاره به اینکه در بازار سرمایه محصول خوبی در حوزه ونچر تولید نشده است، معتقد است بخشی از این امر به تضاد منافعی باز میگردد که صندوقها نمیتوانند اطلاعات نهانی کسبوکارها که چگونه دارند رشد میکنند را منتشر کنند. از سوی دیگر چنین صندوقهایی NAV روزانه (ارزش خالص دارایی) هم ندارند. مسألهای که آنها به دنبال حل آن در ازکی سرمایه هستند.
گفتنی است در حال حاضر ازکی سرمایه امکان سرمایهگذاری در بورس را به صورت غیرمستقیم برای مردم فراهم ساخته است.