بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 28, 2008
4:19 چهارشنبه، 8ام خردادماه 1387
کد خبر: 14863

طی یک سال 5 میلیون کارت بانکی صادر شد

سال گذشته شبکه بانکی در تهران بیش از 5 میلیون کارت صادر کرد.
به گزارش عصر ارتباط، طبق گزارش بانک مرکزی از فرودین ماه سال‌گذشته تا فرودین ماه سال 87 ، 5 میلیون و 441 هزارو 876 کارت بانکی در تهران صادر شده است.
تعداد کارت‌های بانکی صادر شده در این دوره زمانی از 8 میلیون و 100 هزار و 863کارت به 13 میلیون و 542 هزارو 739 کارت رسیده است.
مقایسه این ارقام نشان‌دهنده رشد زیاد تعداد کارت‌های صادر شده در تهران است، چنین رشدی در سایر استان‌های کشور مشاهده نمی‌شود.
در مقابل فقط در طول این یک سال 612دستگاه خودپرداز، در تهران نصب شده و تعداد این دستگاه‌ها از 2 هزار و 297 به 2 هزارو 909 دستگاه ATM رسیده است ؛ این درحالیست‌ که برای رشد متناسب میان کارت‌های صادر شده و دستگاه‌های ATM باید تقریبا 2هزار دستگاه خودپرداز نصب می‌شد.
سال گذشته به دلیل تعرفه واردات دستگاه‌های خودپرداز، بانک‌ها برای واردات این محصول در مضیقه بودند که طی سال‌جاری با هماهنگی‌های صورت‌گرفته میان وزارت اموراقتصادی و دارایی و وزارت صنایع و بازرگانی این مشکلات برطرف شده‌است و پیش‌بینی می‌شود امسال مشکلات سال‌ گذشته برای واردات این محصولات وجود نداشته باشد.
پس از تهران بیشترین رشد تعداد دستگاه‌های خودپرداز دراستان اصفهان بوده ‌است؛ آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که در این دوره زمانی تعداد کارت‌های اصفهان از یک میلیون و 734 هزارو 605 به 2 میلیون و 593 هزارو 653کارت رسیده است ، در این صورت درطول یک سال گذشته تقریبا در این استان بیش‌از 859 هزار کارت صادر شده‌است.
همچنین تعداد ATM های این استان نیز 111 عدد رشد داشته و از 486 دستگاه خودپرداز در فرودین ماه سال گذشته به 597دستگاه خودپرداز رسیده است.
تعداد کارت‌های صادر شده در استان‌های مختلف نشان‌دهنده میزان توسعه یافتگی و سطح اقتصادی آن استان است،در استان‌ها توسعه یافته‌تر تعداد کارت‌های بانکی بیشتری صادر شده است. مقایسه تعداد کارت‌های بانکی استان تهران و اصفهان نیز خود موید همین نکته است.
هرچند شاید از نظر توسعه یافتگی استان اصفهان پس از تهران در رده دوم قرار گیرد ولی فاصله زیاد تعداد کارت‌های بانکی و رشد این تعداد کارت در یک دوره زمانی یک ساله خود ثابت کننده فاصله استان تهران با این استان است.
این تفاوت آماری درپایانه‌های فروش نیز قابل مشاهده است ، تعداد پایانه‌های فروش در فروردین ماه 87 در تهران به از 167 هزار دستگاه گذشت، این درحالیست که تعداد این دستگاه‌ها در فروردین ماه 86 حدود 85 هزارو 570 دستگاه POS بود. همچنین تعداد تراکنش‌ها نیز در این در این دوره زمانی بیش‌از 894 هزار تراکنش رشد داشته است.میزان رشد تعداد تراکنش‌های استان اصفهان روی دستگاه‌های POS ،ا103 هزار تراکنش بوده ‌است.
تعداد این تراکنش‌ها از 54 هزارو 960 در فروردین ماه سال گذشته به بیش از 158هزار تراکنش رسیده است.
رتبه بعدی پس از تهران و اصفهان به استان فارس اختصاص دارد، تعداد کارت‌های صادر شده این استان در یک دوره زمانی یک ساله بیش از 678 هزار کارت رشد کرده و 58دستگاه خودپرداز نیز در این دوره زمانی در این استان نصب شده است. تعداد پایانه‌های فروش در این استان نیز از 7 هزارو 661 دستگاه به 15هزار و 113 رسیده‌ است در اصل در یک دوره زمانی یک ساله تعداد پایانه‌های فروش دوبرابر شده است.
طبق گزارش بانک مرکزی، 16 میلیون و 457 هزارو 500 عدد کارت در کل کشور در دوره زمانی یک ساله از فروردین ماه 86 تا 87 صادر شده و تعداد کارت‌های صادر شده در پایان فروردین ماه به 40 میلیون و 361 هزارو 644 عدد رسیده است؛ همچنین تعداد دستگاه‌های خودپرداز نیز به 10 هزار دستگاه رسیده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.