5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

August 19, 2023
6:41 شنبه، 28ام مردادماه 1402
کد خبر: 148647

نوکیا: سیستم‌های قدیمی، اپراتورها را از استقرار هوش مصنوعی باز می‌دارند

Nokia-MWC-2023-new-brand-770x285.jpg
 
 
ICTna.ir – گزارشی که توسط وندور فندلاندی تجهیزات مخابراتی، نوکیا، سفارش داده شده، ادعا می کند که اپراتورها به دلیل اینکه از سیستم های قدیمی با رابط های اختصاصی استفاده می کنند، قادر به استقرار موثر هوش مصنوعی نیستند.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این تحقیق که توسط Analysys Mason و بر اساس پاسخ‌های 84 اپراتور انجام شده است، ادعا می‌کند که اپراتورها به دلیل سیستم‌های قدیمی با رابط‌های اختصاصی نمی‌توانند به مجموعه داده‌های با کیفیت بالا دسترسی داشته باشند و این امر سرعت ادغام هوش مصنوعی را در شبکه‌های خود محدود می‌کند.
 
نیمی از اپراتورهای تراز اول مخابراتی دنیا، جمع آوری داده ها را به عنوان چالش برانگیزترین مرحله پیاده سازی هوش مصنوعی رتبه بندی کردند و تنها 6 درصد از پاسخ دهندگان معتقد بودند که در 'پیشرفته ترین سطح اتوماسیون' هستند. همچنین این سطح از هوش مصنوعی را «اتوماسیون بدون لمس» می‌نامد که از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای مدیریت عملیات شبکه استفاده می‌کند.
 
87 درصد از افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند، شروع به پیاده سازی هوش مصنوعی در عملیات شبکه خود کرده اند، اگرچه این گزارش ادعا می کند که مشکل داده با کیفیت بالا بر توانایی اپراتورها برای حفظ استعدادهای هوش مصنوعی نیز تأثیر می گذارد.
 
توصیه کلی این گزارش این است که اپراتورها باید استراتژی‌های پیاده‌سازی هوش مصنوعی مخابراتی خود را ارزیابی کنند و یک نقشه راه روشن برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی ایجاد کنند تا بر چالش داده‌های خود و سایر موانع، مانند ناتوانی در مقیاس‌بندی استقرار موارد استفاده از هوش مصنوعی غلبه کنند.
 
Adaora Okeleke، تحلیلگر اصلی در Analysys Mason، گفت: CSPها اگر می‌خواهند شبکه‌ها را کارآمدتر مدیریت کنند و اولویت‌های تجاری اصلی خود را انجام دهند، باید به عملیات‌های مستقل‌تر تغییر کنند. اما همانطور که این تحقیق نشان می‌دهد، دسترسی به داده‌های با کیفیت بالا همچنان یک مانع حیاتی برای استقرار هوش مصنوعی مخابراتی در شبکه‌های آن‌ها است. آنها باید واقعاً استراتژی‌های پیاده‌سازی هوش مصنوعی خود را برای حل این مشکل کیفیت داده بررسی کنند.
 
اندرو بورل، رئیس بازاریابی برنامه های کاربردی تجاری، خدمات ابری و شبکه نوکیا هم در این خصوص گفت: هوش مصنوعی نقش مهمی در ایجاد تغییرات مرحله ای در عملکرد شبکه، از جمله کاهش ردپای کربن دارد. اپراتورها از چالش‌های ورود عمیق‌تر هوش مصنوعی در عملیات خود آگاه هستند و همانطور که این تحقیق اشاره می‌کند، آنها عملا از گام‌هایی که می‌توانند برای تغییر مثبت این وضعیت بردارند، از جمله ایجاد اکوسیستم مناسب از شرکای فروشنده با مجموعه مهارت‌های مناسب که می‌توانند بهتر به آن‌ها پاسخ دهند، آگاه هستند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.