رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول عنوان کرد تمرکز ما در تمامی محورهای در نظر گرفته شده برای جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات توسعه شبکه ملی اطلاعات بوده است. همچنین معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ابراز امیدواری کرد که نگاه همراه اول به سرمایهگذاری در کسبوکارهای نوپا نیز مانند رویکرد راهبردی حمایت از دانشبنیانها باشد.
اختتامیه نخستین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات با هدف ایجاد فضای کابردی بین ایدهپردازان و شرکتهای دولتی و خصوصی برگزار شد.
وحید شاه منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با اشاره به اینکه آغاز این جشنواره به کنفرانس برق اردیبهشت سال ۱۴۰۱ مرتبط است، گفت: ضروری دیدیم با تأکید بر حمایت از تولیدات داخلی و محصولات دانشمحور در صنعت مخابرات، به سمت جمعآوری ایدهها برویم و با رویکرد نوآوری باز تا به سرانجام رسیدن ایدهها و تبدیل به محصول شدن، همراه تیمها باشیم.
شاهمنصوری فعالان اکوسیستم ICT را شبیه اعضای یک بدن دانست و ادامه داد: با رویهای که در این جشنواره برای حمایت از ایدهها و تبدیل آنها به محصول چیده شد، همانطور که در پایان ما در همراه اول بهره بردار از محصولات تجاری خواهیم بود، دیگر فعالان اکوسیستم نیز بهره بردار خواهند شد.
رئیس مرکز تحقیق و توسعه اپراتور اول تلفن همراه کشور همچنین ضمن توضیح فرآیندهای برگزاری این جشنواره از مرحله طراحی و سیاستگذاری تا ارزیابی ایده ها و طرح ها و برگزاری جلسات و ارائه به سرمایه گذاران، گفت: تمرکز ما در تمامی محورهای در نظر گرفته شده برای این جشنواره توسعه شبکه ملی اطلاعات بود.
این جشنواره از فروردین سال گذشته به همت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول و با مشارکت و همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، سندیکای صنعت مخابرات ایران و شرکت های صنعت مخابرات کشور آغاز به کار کرد و در جریان آن، طرحها و ایدههای متنوعی در حوزه های ارتباطات رادیویی، ارتباطات نوری، زیرساخت اطلاعاتی و سرویهای پایه و خدمات کاربردی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.
به گفته شاهمنصوری، مجموع موارد ارسالی به این جشنواره ۷۴ طرح، به تفکیک ۴۳ طرح کاربردی و ۳۱ ایده بوده است؛ که هر کدام از حوزه های اصلی سرویس های پایه و خدمات کاربردی، زیرساخت اطلاعاتی، ارتباطات رادیویی و ارتباطات نوری به ترتیب ۵۴، ۷، ۵ و ۸ایده و طرح را به خود اختصاص دادند که در پایان با ارزیابی ارزیابان تخصصی و هیأت داوران این جشنواره، ایدهها و طرحهای کاربردی اول تا سوم و شایسته تقدیر انتخاب شدند.
شاهمنصوری درباره نتایج این جشنوراه گفت: بیش از ۷۰ میلیارد ریال سرمایهگذاری و عقد قرارداد تحقیق و توسعه صورت گرفت. همچنین بیش از ۱۸ جلسه B2B برگزار کردیم و بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری درمرحله پایانی داشتیم.
ضرورت حمایت از کسبوکارهای نوپا
سیاوش ملکی فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به ۲ محور برای سرمایهگذاری شرکتها گفت: اهداف اصلی از سرمایه گذاریها معمولا حول ۲ محور مالی یا راهبردی می گردد و امیدوارم نگاه همراه اول به سرمایه گذاری در کسبوکارهای نوپا نیز مانند رویکرد راهبردی حمایت از دانش بنیانها باشد که در آخر موجب هم افزایی بیشتر شود. همراه اول، لایههای سرمایهگذاری اش با الگوی جهانی اپراتورهای تلفن همراه منطبق است.
ملکیفر با اشاره به تحلیل رفتار چند شرکت بزرگ در دنیا ادامه داد: شرکتهای شِل و فایزر در مسیر سرمایه گذاریهای خطرپذیر حرک کردند. در حال حاضر اگر اپراتوری مانند همراه اول به سمت سرمایه گذاری در حوزه بیوتکنولوژی برود چندان غیرمعقول نیست.
حمید بهروزی، قائم مقام مدیرعامل همراه اول و رئیس شورای سیاست گذاری این جشنواره با بیان اینکه تمامی اپراتورهای بزرگ دنیا سرمایه گذارهای خود را از طریق مراکز تحقیق و توسعه و بازوی سرمایه گذاری خطرپذیر به سمت حوزه های نوآورانه برده اند توضیح داد: همراه اول نیز همسو با این جریان جهانی، مرکز تحقیق و توسعه خود را با هدف سرمایه گذاری روی تکنولوژیهای نوین حوزه تلکام راه اندازی کرد.
بهروزی با اشاره به بهبود زندگی مردم از طریق ارائه سرویس دیجیتال گفت: ما با پیادهسازی راهحلهای ICT در سگمنتهای جدید هدفی جز نقشآفرینی در بهبود زندگی مردم با ارائه سرویسهای دیجیتال و کاربردی نداریم.
در بخش پایانی این مراسم نیز ضمن تقدیر و تجلیل از رتبه های اول تا سوم هر یک از حوزههای اصلی و اهدای جوایز ۵۰، ۳۰و ۲۰ میلیون تومانی همراه اول به تیم های اول تا سوم، از متولیان برگزاری این جشنواره تقدیر و تشکر شد.