سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 20, 2023
15:37 یکشنبه، 29ام مردادماه 1402
کد خبر: 148722

چرا ری استارت کردن دستگاه‌ها بسیاری از مشکلات آن‌ها را برطرف می‌کند؟

اگر شما هم هنگام فریز شدن سیستم اولین کاری که می‌کنید ری‌استارت کردن آن است، در این مقاله با پشت پرده اتفاقات آن آشنا شوید!
 
 
 
 
لپ تاپ شما به کلیک‌های ماوس پاسخ نمی‌دهد، صفحه‌کلید گوشی شما چیزی تایپ نمی‌کند یا کنسول بازی شما هنگام اسکرین‌شات گرفتن هنگ می‌کند. همه ما این موقعیت‌ها را تجربه کرده‌ایم اما خوشبختانه راه‌حل آسانی برای این خرابی‌های فاجعه‌بار وجود دارد: خاموش و روشن کردن دستگاه! کاری که هر کاربر قبل از اینکه فکری در مورد مشکل پیش‌آمده کند، آن را انجام می‌دهد.
 
اغلب اوقات تمام این مشکلات به‌طور مرموزی با ری‌استارت کردن دستگاه حل می‌شود، درست مانند شبی که غذای زیادی خوردید و از دل‌درد زیاد سعی می‌کنید بخوابید. وقتی که صبح از خواب بیدار می‌شوید متوجه از بین رفتن دل‌دردتان شده و حالتان تقریباً روبه‌راه می‌شود، البته این کار برای سلامتی اصلاً خوب نیست!
 
اکثر این هنگ کردن‌ها به دلیل نوعی اتفاق ناگوار رخ می‌دهد که سیستم شما به تنهایی نمی‌تواند آن را بازیابی کند. مثلا فرض کنید در یک سفر جاده‌ای هستید و جاده به دلیل واژگونی کامیونی بسته شده، در اینجا ممکن است از جاده‌های فرعی بتوانید دوباره مسیر خود را به راه اصلی باز کنید اما گاهی نیز پیش می‌آید که در طول مسیر تنها راه ارتباطی مانند یک پل کاملاً فرو ریخته باشد و هیچ‌گونه مسیر فرعی نیز در نزدیکی شما وجود نداشته باشد. در اینجا شما ناچارید تا راهی را که آمدید برگردید و از ابتدا مسیر جدیدی را برای سفر خود انتخاب کنید، یعنی سفر خود را ری‌استارت کنید.
 
کامپیوترهای جدید نیز به‌طور مشابه هنگامی که با مشکلی مواجه می‌شوند اگر مشکل جزئی‌تر باشد ممکن است سیستم شما به اندازه کافی هوشمند بوده و بتواند به تنهایی آن را حل کند، مثلاً وقتی که اینترنت دریافت‌شده از طریق کابل LAN قطع شود، کامپیوتر به دلیل عملکرد نامناسب شروع به اتصال از طریق وای‌فای می‌کند، اما در خرابی‌های جدی‌تر سیستم انتظار وجود یک سری منابع و رفتارهای خاص آن‌ها را در حافظه دارد.
 
مثال خوبی که می‌توان در این زمینه زد صفحه آبی مرگ در سیستم‌عامل ویندوز است. وقتی این صفحه نمایان می‌شود یعنی ویندوز در تلاش برای دسترسی به بخشی از داده در حافظه بوده اما نتوانسته به آن برسد، از این رو سیستم عملکرد مناسب خود را از دست می‌دهد. در این لحظه کدهای نوشته‌شده قادر به حل پیچیدگی مشکل نیستند و با ری‌استارت کردن سعی می‌کنند از اول کار خود را شروع کنند، درست مانند زمانی که با یک سؤال ریاضی سخت مواجه شدید و راه‌حلی به ذهنتان نمی‌رسد.
 
هنگامی که کدهای نوشته‌شده برای یک برنامه، با ساختارهای ویندوز، گوشی یا کنسول همخوانی نداشته باشند، سیستم شما وارد یک لوپ یا چرخه‌ی بی‌نهایتی می‌شود و مدام سعی می‌کند تا برنامه را آن‌طور که باید، اجرا کند. در این زمان به دلیل فشار زیادی که به پردازنده یا هر قطعه درگیر وارد می‌شود، ری‌استارت کردن بهترین راه شکستن این حلقه معیوب و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی است.
 
 
 
همچنین برخی برنامه‌هایی که مشکل‌ساز نیستند و رفتاری عادی دارند، می‌توانند با کارکرد بیش از حد در پس‌زمینه و پر کردن رم کامپیوتر، خصوصاً برای سیستم‌هایی که رم‌های ضعیفی دارند، مشکلات این‌چنینی مانند فریز شدن یا صفحه آبی مرگ به وجود آورند. بنابراین شاید ساده‌ترین راه‌حل این مشکلات همان ری‌استارت کردن همیشگی باشد، چیزی که شما را در خانواده، تبدیل به مهندس آی‌تی خبره و حلال مشکلات می‌کند!
 
نتیجه‌گیری
بسیاری از هنگ کردن‌ها و فریز شدن‌ها در سیستم‌عامل‌های مختلف که با ری‌استارت کردن حل شده و از بین می‌روند، به دلیل نوعی عدم تطابق یا ناهماهنگی بین سیستم و برنامه، حافظه و داده‌ها، یا پردازنده و حجم کاری واردشده به سیستم بوده، بنابراین راه‌اندازی مجدد مانند شروع یک سفر از پاک کردن حافظه یا شکستن حلقه نامحدودی به حساب می‌آید که برنامه در آن دچار اشکال شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.