فناوری اطلاعات

August 23, 2023
13:06 چهارشنبه، 1ام شهریورماه 1402
کد خبر: 148829

آشنایی با تله مدیسن: ارتباط آنلاین با پزشک به لطف تکنولوژی

با ورود تکنولوژی به حوزه پزشکی، راه‌حل جدیدی برای برقراری ارتباط بهتر بیمار و پزشک به نام «تله مدیسن» فراهم شده است.
 
 
 
 
شاید برای همه ما شرایطی پیش آمده که نتوانستیم برای تشخیص و درمان بیماری‌های خود به پزشک مراجعه کنیم. اما با ورود تکنولوژی به حوزه پزشکی، راه‌حل جدیدی برای برقراری ارتباط بهتر بیمار و پزشک به نام «تله مدیسن» فراهم شد.
 
با این روش، بیمار و پزشک به‌صورت آنلاین و دو طرفه ارتباط برقرار می‌کنند. این ارتباط می‌تواند به‌صورت تصویری، متنی، صوتی یا تلفنی باشد. در این مطلب قصد داریم با تکنولوژی پزشکی بیش‌تر آشنا کنیم.
 
تله مدیسن چیست؟
تله مدیسن، ارائه مراقبت‌های بالینی از راه دور است. یعنی بیمار برای درمان بیماری و مراقبت‌های لازم به‌صورت غیرحضوری از پزشک مشورت می‌گیرد.
 
با ورود تکنولوژی به حوزه درمان، پزشکان می‌توانند به‌صورت آنلاین با بیماران خود ارتباط برقرار کنند. پزشکی از راه دور ابزاری است که با کمک آن، مراقبت‌های بهداشتی با دسترسی بیش‌تر و هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تر در اختیار بیمار قرار می‌گیرد. به همین علت بیمار مشارکت بیشتری دارد.
 
در اواخر دهه 1950 بود که برای اولین بار از تله مدیسن استفاده شد. این تکنولوژی جدید در پزشکی بیش‌تر برای افراد مسن کاربرد دارد. همچنین افراد ساکن مناطق روستایی که دسترسی راحتی به مطب پزشک ندارند، با این روش با پزشک خود مشورت می‌کنند.
 
این فناوری به صرفه‌جویی در زمان بیمار و پزشک کمک می‌کند؛ زیرا نیازی نیست بیمار در نوبت منتظر بماند. پس بیمار در خانه و به‌صورت مجازی با پزشک خود در ارتباط است.
 
Telemedicine و Telehealth؛ دو مفهوم متفاوت
با ورود تکنولوژی به حوزه پزشکی، اصطلاحات جدیدی به وجود آمدند، اما همه این اصطلاحات معنای یکسانی ندارند و همین باعث می شود افراد به اشتباه از این لغات استفاده کنند. به خصوص اصطلاحاتی مانند تله هلث و تله مدیسن که شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند؛ ولی کاملاً متفاوت از هم هستند.
 
 تله مدیسن به عنوان ارتباط از راه دور برای ارائه مراقبت‌های بالینی و تشخیص‌های پزشکی شناخته شده است. اما تله هلث یا سلامت از راه دور به‌عنوان ابزاری برای آموزش‌های بهداشتی کاربرد دارد. بنابراین با وجود شباهت‌های Telehealth و Telemedicine، این دو اصطلاح از نظر مفهومی متمایز هستند.
 
نحوه برقراری ارتباط بیمار با پزشک در تله مدیسن
پزشکان دارای مطب شخصی یا کلینیک می‌توانند از راه‌های مختلفی با بیماران خود در ارتباط باشند. احتمالاً برای شما هم سؤال پیش می‌آید که ارتباط از راه دور با پزشک از چه طریقی ممکن است؟ خیلی از پزشکان از نرم‌افزارهای تماس ویدئویی برای ارتباط با بیماران استفاده می‌کنند. ولی آیا همه بیماران به این نرم‌افزارها دسترسی دارند؟
 
برای دسترسی راحت به پزشکان از طریق ارتباط از راه دور، می‌توان به سایت‌های اینترنتی مانند درمانکده مراجعه کرد.
 
درمانکده یک سایت پزشکی است که فهرستی جامع از پزشکان عمومی و متخصصان تهران و سایر شهرستان‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
 
شما با ورود به بخش مشاوره تلفنی و آنلاین می‌توانید با پزشک‌های عمومی، کودکان، فوق تخصص پوست و دیگر پزشک‌ها ارتباط برقرار کنید.
 
پزشکی از راه دور چه مزایایی دارد؟
با وجود تغییراتی در ظاهر بدن یا علامت‌های مختلف یک بیماری، قطعاً همه افراد به دنبال بهترین پزشک برای مراجعه هستند.
 
خیلی از افراد به دلیل مشغله زیاد، نوبت حضوری خود را از یاد می‌برند یا زمانی برای مراجعه به پزشک ندارند. بهترین راه‌حل برای این افراد، Telemedicine یا پزشکی از راه دور است. ارتباط مجازی با پزشک مزایایی دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.
 
راحتی و آسایش بیمار یکی از این مزایاست. در صورت ابتلا به بیماری و نیاز به ویزیت توسط پزشک، باید مسیر زیادی را رانندگی کنید و در شلوغی‌ها دنبال جای پارک باشید. اما پزشکی از راه دور این مشکل را حل کرده است. پس راحت روی تخت یا مبل خانه خود بنشینید و توسط پزشک خود ویزیت شوید. با استفاده از تله مدیسن دیگر نیازی نیست برای مراجعه حضوری به پزشک از محل کار خود مرخصی بگیرید یا به دنبال شخصی برای نگهداری از کودک خود باشید.
 
جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی نیز از مزیت‌های پزشکی از راه دور است. برای مبتلایان به بیماری‌های عفونی، پزشک می‌تواند از راه دور غربالگری اولیه بیماران را انجام دهد. با این فرایند از گسترش COVID-19، آنفولانزا و دیگر بیماری‌های عفونی جلوگیری می‌شود.
 
از طرفی بسیاری از بیماران باید با دقت بیش‌تری از خود مراقبت کنند تا دچار عارضه‌های عفونی نشوند. برای مثال پزشکی از راه دور برای مبتلایان به بیماری‌های مزمن، افراد مسن، خانم‌های باردار و مبتلایان به بیماری‌های نقص ایمنی کاربرد دارد؛ زیرا این افراد در معرض بیماری‌های عفونی قرار نمی‌گیرند.
 
یمار با پزشکی از راه دور، متخصصان مختلف راحت‌تر می‌توانند شما را معاینه کنند و شرایط شما را مورد ارزیابی قرار دهند. برای مثال پزشک متخصص آلرژی، عوامل ایجاد کننده و تشدید کننده آلرژی در محیط خانه شما را شناسایی می‌کند.
 
متخصصان مغز و اعصاب، کاردرمانی و فیزیوتراپی تشخیص می‌دهند که آیا توانایی مراقبت از خود را در خانه دارید یا خیر. متخصص اعصاب و روان نیز از طریق تله مدیسن، راحت‌تر سلامت روان شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. حتی بررسی می‌کند که کدام عوامل در محیط یا خانه شما روی سلامت روانتان تاثیر می‌گذارد.
 
از طریق تله مدیسن، به راحتی در منزل با پزشک مورد نظر تماس می‌گیرید و اعضای خانواده شما کنارتان هستند.
 
علاوه بر اولین ویزیت پزشک بعضی از بیماری‌های مزمن نیاز به کنترل و مراقبت بیش‌تر دارند. با کمک پزشکی از راه دور نیاز نیست برای هر بار بررسی توسط پزشک از خانه خارج شوید. جلسات آنلاین با پزشک و تله مدیسن کمک می‌کند پزشک طی دوره‌ای منظم، بیماری شما را چک کند.
 
گفتنی است یکی از سایت‌های اینترنتی که شرایط مشاوره تلفنی و آنلاین با پزشکان را فراهم کرده، درمانکده است.
 
با مراجعه به این سایت اینترنتی به پزشکان متخصص و عمومی متعددی دسترسی دارید. با ورود به سایت درمانکده، می‌توانید لیستی از پزشکان مورد نظر خود را ببینید و با آن‌ها به‌صورت تصویری، متنی، تلفنی و صوتی ارتباط آنلاین داشته باشید. یکی دیگر از قابلیت‌های این سایت برای ارائه خدمات از راه دور، مشاوره آنلاین فوری به‌صورت متنی و صوتی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.