اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

August 24, 2023
23:00 پنجشنبه، 2ام شهریورماه 1402
کد خبر: 148869

کنفرانس زیرساخت اطلاعاتی کشور به پایان رسید

 
کنفرانس زیرساخت اطلاعاتی کشور با حضور فعال ۶۰ شرکت خصوصی و رونمایی از ۴ سند در حوزه زیرساخت اطلاعاتی به پایان رسید.
 
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ کنفرانس زیرساخت اطلاعاتی کشور که طی دور روز و با حضور و  مشارکت ۶۰ شرکت از بخش خصوصی و ارگان های دولتی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد بعد از ظهر روز سه شنبه ۳۱ مرداد با رونمایی از ۴ سند در حوزه زیرساخت اطلاعاتی به کار خود پایان داد.
 
سند اصول حاکم بر خدمات مراکز داده و خدمات ابری، سند الزامات توسعه زیرساخت اطلاعاتی، سند الزامات توسعه قطب مراکز داده و منطقه ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات و سند راهبردی توسعه رایانش ابری کشور اسنادی بودند که از آن ها در اختتامیه این کنفرانس رونمایی به عمل آمد.
 
بر اساس این خبر در این کنفرانس پنج نشست تخصصی با موضوعات مختلف در حوزه زیرساخت اطلاعاتی برگزار شد، در نشست روز اول این کنفرانس با موضوع نظام ممیزی و رتبه بندی مراکز داده و خدمات ابری از منظر مشارکت بخش  خصوصی و توسعه اقتصادی بود که در این نشست برنامه توسعه نظام توسط سازمان فناوری اطلاعات،هم اندیشی در خصوص نسخه پیشنهادی مصوبه اصلاح شده ۲۴۷ توسط پژوهشگاه ICT و گزارشی از اقدامات قبلی و برنامه های آتی توسط سازمان نصر ارائه شد. همچنین در پایان روز اول و در ادامه نشست صبح به موضوعاتی همچون الزامات مد نظر سازمان پدافند غیرعامل، گزارش وضعیت رتبه بندی دستگاه های دولتی و خصوصی، بیان نقطه نظرات دستگاه های دولتی مشمول پرداخته شد.
 
روز دوم این کنفرانس با نشست برنامه توسعه و فرصت های سرمایه گذاری مراکز داده و خدمات ابری در بخش قطب مراکز داده آغاز شد، در این نشست ابتدا برنامه وزارت ارتباطات در حوزه زیرساخت اطلاعاتی کشور توسط مجری و دبیر شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات، جناب آقای دکتر انصاری بیان شد و در ادامه مدل توسعه قطب ها توسط دکتر صدیق، رییس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات و مهندس قنبرپور، رییس منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام ارائه گردید.
 
همچنین دومین نشست روز دوم کنفرانس زیرساخت اطلاعاتی، با موضوع نشست برنامه توسعه و فرصت های سرمایه گذاری مراکز داده و خدمات ابری در بخش خدمات ابری شروع شد که در این نشست ابتدا سند توسعه رایانش ابری کشور معرفی گردید و در ادامه  وضعیت موجود بازار و توانمندی های فراهم کنندگان خدمات مراکز داده و ابری و برنامه توسعه ابر دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
نشست پایانی این کنفرانس درباره تامین و پشتیبانی پایدار مراکز داده و خدمات ابری بود که در این نشست اولویت های تامین و پشتیبانی پایدار، معرفی  روال ارزیابی خدمات ابری و CDN، معرفی روال ارزیابی سرور، معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های کشور توسط همراه اول و شرکت های تولید کننده تجهیزات بومی مطرح شد.
 
گفتنی است یکی از نکات مهم این کنفرانس حضور و رونمایی از دستاوردهای ۶۰ شرکت خصوصی در حوزه زیرساخت اطلاعاتی کشور بود که در نمایشگاه جانبی این کنفرانس در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.