سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 26, 2023
15:29 شنبه، 4ام شهریورماه 1402
کد خبر: 148955

۶ میلیارد دلار سود خالص انویدیا از هوش مصنوعی

سه ماه پس از آنکه انویدیا به جمع غول‌هایی مثل اپل، آمازون،‌گوگل و مایکروسافت در کلوپ هزار میلیارد دلار پیوست، حالا درآمد این شرکت در گزارش جدید سه ماهه به اوج تاریخی خود رسیده است.
 
 
این شرکت از ماه مه تا پایان سه ماه دوم ۲۰۲۳ بیش از ۱۳.۵ میلیارد دلار کسب درآمد داشته و بیشتر از ۶ میلیارد دلار سود خالص آن است.
 
به گفته ورج، تقاضای بی‌سابقه برای چیپ‌های هوش مصنوعی باعث شده تا مشکلات انویدیا در بازار کامپیوتر‌های خانگی و لپتاپ چندان به چشم نیاید. براساس این داده‌ها، بخش فروش دیتاسنتر این شرکت ۱۰.۳۲ میلیارد دلار درآمد داشته و انویدیا درنتیجه‌ی افزایش چشمگیر فروش، ۶.۱۸۸ میلیارد دلار سود را تجربه می‌کند که نشانگر رشد ۸۴۳ درصدی نسبت به سال گذشته است.
 
افزون بر این با اینکه بازار گیمینگ هم نسبت به اوج دوران همه‌گیری خود یک میلیارد دلار ریزش داشته است، اما شرایط نسبت به سال گذشته بهتر است. این بخش از درآمدهای انویدیا هم ۲۲ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته و با درآمد ۲.۴۸ میلیارد دلاری همراه است.
 
از نظر انویدیا، بخش گیمینگ رو به بهبودی است و حدود ۲۰ درصد از مصرف کنندگان حالا به پردازنده RTX 3060 یا بهتر از آن مجهز هستند.
 
گفتنی است که غول نیمه‌هادی آمریکا حالا درآمد ۱۶ میلیارد دلاری را برای سه ماهه بعدی خود پیش‌بینی می‌کند که نشانگر جهش مجدد درآمدها است. کالیت کرس،‌ مدیر ارشد اقتصادی انویدیا گفت: «ما انتظار رشد دیگری را داریم که بیشتر وابسته به دیتاسنتر خواهد بود.»
 
چیپ جدید هوش مصنوعی انویدیا، GH200 نیز قرار است در اواسط سال ۲۰۲۴ عرضه شود. با این حال هنوز قیمت این چیپ مشخص نیست و تقاضا در سه ماهه آینده همچنان مربوط به چیپ‌های قدیمی است. کرس افزود: «با کاهش زمان عرضه و همکاری عرضه‌کنندگان برای افزایش ظرفیت، عرضه ما در سه‌ماه‌های آینده بیشتر می‌شود.»
 
در حال حاضر رقبای قدیمی انویدیا،‌ یعنی اینتل و AMD، هنوز گزینه مناسبی برای رقابت در عرصه پردازنده‌های هوش مصنوعی ارائه نکرده‌اند. با این حال پردازنده MI300 شرکت AMD احتمالا در سه ماهه چهارم عرضه می‌شود و از اوایل سال ۲۰۲۴ باید در انتظار بکارگیری آن باشیم.
 
با این حال، AMD و اینتل هردو در حال حاضر اهمیت استفاده از چیپ‌های هوش مصنوعی در ابر را زیر سوال برده و می‌گویند قابلیت‌های هوش مصنوعی را به چیپ‌های مصرفی اضافه می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.