فناوری اطلاعات

August 27, 2023
12:13 یکشنبه، 5ام شهریورماه 1402
کد خبر: 148999

نمرات ChatGPT از نمرات دانشجویان بهتر است!

پژوهش جدید «دانشگاه نیویورک ابوظبی» نشان می‌دهد ChatGPT در برخی رشته‌ها می‌تواند نمرات بالاتری را نسبت به دانشجویان کسب کند.
 
به گزارش دیلی میل، بیم آن می‌رود که هوش مصنوعی در چند سال آینده جایگزین انسان در کارها شود و اکنون یک پژوهش جدید نشان داده است که هوش مصنوعی در دانشگاه می‌تواند نمرات بهتری را نسبت به دانشجویان واقعی به دست بیاورد. این پژوهش جدید نشان می‌دهد که عملکرد ChatGPT هنگام پاسخ دادن به پرسش‌های ارزیابی، با عملکرد دانشجویان مطابقت دارد یا حتی بهتر عمل می‌کند.
 
موضوعاتی که ChatGPT در آنها توانست بهتر از دانشجویان عمل کند، شامل علوم رایانه، مطالعات سیاسی، مهندسی و روانشناسی بود.
 
این گزارش نشان داد به رغم اینکه ۷۰ درصد از اساتید استفاده از ChatGPT را سرقت ادبی می‌دانند، تقریبا سه چهارم دانشجویان از ChatGPT برای انجام دادن تکالیف خود استفاده می‌کنند. چت‌بات ChatGPT می‌تواند پاسخ‌های مفصلی را ارائه دهد و با استفاده از اعلان‌ها در گفت‌وگوها شرکت کند.
 
اعضای هیأت علمی «دانشگاه نیویورک ابوظبی»(NYUAD) در این پژوهش، سه پاسخ ارسالی دانشجویان به ۱۰ پرسش را ارزیابی کردند. این آزمایش طی ۳۲ دوره انجام شد. همچنین از ChatGPT خواسته شد تا سه مجموعه پاسخ را به ۱۰ پرسش ارائه دهد. سپس، پاسخ‌های چت‌بات با پاسخ‌های سه دانشجو مقایسه شدند.
 
یافته‌ها نشان دادند که پاسخ‌های ChatGPT در ۱۲ دوره از ۳۲ دوره، میانگین نمرات مشابه یا بالاتری نسبت به پاسخ‌های دانشجویان کسب کرده‌اند و تنها ریاضیات و اقتصاد، دو رشته‌ای هستند که دانشجویان در آنها به طور مداوم بهتر از هوش مصنوعی عمل می‌کنند.
 
چت‌بات ChatGPT تنها در مورد پرسش‌هایی بهتر از دانشجویان عمل کرد که به دانش واقعی نیاز دارند اما در مهارت‌هایی مانند خلاقیت و پاسخ‌دادن به پرسش‌های ترفندی که در تکالیف گنجانده شده بودند، بیشترین مشکل را داشت.
 
براساس این گزارش، یک توافق عمومی بین اساتید و دانشجویان وجود داشت مبنی بر اینکه استفاده از ChatGPT در کارهای دانشگاه باید مورد تایید قرار بگیرد. همچنین، دانشجویان توافق داشتند که در شغل آینده‌ خود می‌توانند کارهای روزمره را به ChatGPT بسپارند تا بتوانند روی کارهای اساسی و خلاقانه تمرکز کنند.
 
«طلال رهوان»(Talal Rahwan) و «یاسر زکی»(Yasir Zaki) اساتید علوم رایانه دانشگاه نیویورک ابوظبی و سرپرست‌های این پژوهش گفتند: فناوری‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT در حال حاضر به سطحی رسیده‌اند که می‌توانند در تعداد قابل توجهی از دوره‌های دانشگاهی، از دانشجویان پیشی بگیرند. علاوه بر این، همان طور که بررسی ما نشان می‌دهد، بیشتر دانشجویان قصد دارند از چنین فناوری‌هایی برای حل کردن تکالیف درسی استفاده کنند. این یافته‌ها نشان می‌دهند که ارزیابی کردن دانشجویان براساس تکالیف درسی ممکن است در عصر هوش مصنوعی به هدف خود عمل نکند و یک چالش جدی را برای مؤسسات آموزشی سراسر جهان به وجود بیاورد.
 
رهوان و زکی خاطرنشان کردند که مؤسسات آموزشی باید فورا سیاست‌های مناسب آکادمیک را تنظیم کنند.
 
دو فناوری مورد استفاده برای شناسایی متن تولید شده توسط هوش مصنوعی، برای بیان درست منشاء تکالیف با مشکل روبه‌رو شدند. فناوری «تکست کلاسیفایر»(Text Classifier) شرکت «OpenAI» تقریبا نیمی از متون ارسالی ChatGPT را به‌ عنوان متون تولید شده توسط انسان اشتباه گرفت. این در حالی بود که «جی‌پی‌تی زیرو»(GPTZero) تقریبا یک سوم از متون ارسالی را به همین روش طبقه‌بندی اشتباه گرفت.
 
رهوان و زکی گفتند: نمونه‌های کنونی طبقه‌بندی‌کننده‌ نوشتار مبتنی بر هوش مصنوعی نمی‌توانند استفاده از ChatGPT در تکالیف را به ‌طور قابل اعتماد تشخیص دهند. این امر هم به دلیل تمایل آنها به طبقه‌بندی کردن پاسخ‌های نوشته‌ شده توسط انسان به ‌عنوان متن تولید شده توسط هوش مصنوعی و هم به این دلیل است که متن تولید شده توسط هوش مصنوعی را می‌توان برای فرار از تشخیص ویرایش کرد. این نشان می‌دهد که اساتید به جای جلوگیری از استفاده از هوش مصنوعی در تکالیف باید راه‌حل‌های جایگزین را ارائه دهند.
 
سخنگوی اداره آموزش و دانش ابوظبی گفت: هوش مصنوعی این قدرت را دارد که آموزش را متحول کند اما برای تحقق یافتن این پتانسیل، باید بتوانیم هم فرصت‌ها و هم خطراتی را که این فناوری جدید به همراه دارد، درک کنیم. به همین دلیل است که ما فراخوانی را برای جمع‌آوری شواهد ارائه داده‌ایم تا بتوانیم از کسانی که در حوزه آموزش کار می‌کنند، بیاموزیم. این کار به ما کمک می‌کند تا تصمیم‌های درست بگیریم و بهترین بهره را از هوش مصنوعی مولد ببریم.
 
این پژوهش، در مجله «Scientific Reports» به چاپ رسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.