تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 29, 2023
15:30 سه شنبه، 7ام شهریورماه 1402
کد خبر: 149162

نئوبانک‌ها به فراگیری مالی کمک می‌کنند

مدیر پژوهش و نوآوری شرکت خدمات انفورماتیک، هوش مصنوعی را نمونه بارز فناوری‌هایی می‌داند که می‌تواند در شمولیت مالی تسهیلگر باشد. او همچنین معتقد است نئوبانک‌ها به فراگیری مالی کمک می‌کنند و راه‌های دسترسی مردم به خدمات بانکی را افزایش می‌دهند.
 
 
مهدی نمازی مدیر پژوهش و نوآوری شرکت خدمات در نشست «کاربرد هوش مصنوعی در گسترش شمولیت مالی» به نقش فناوری‌ها در تسهیل امور بانکی پرداخت و گفت: شمولیت بانکی یا فراگیری مالی امکانی است که می‌تواند دسترسی به سرویس‌های بانکی را برای تمام افراد جامعه فراهم کند و هر چقدر این دسترسی همه‌گیرتر شود، تعداد بیشتری از افراد جامعه از آن نفع می‌برند.
 
فناوری تسهیلگر است
نمازی، نئوبانک‌ها را یکی از راه‌های شمولیت مالی در کشور دانست و توضیح داد: فناوری‌ها تسهیلگرند و هوش مصنوعی یکی از بهترین آنهاست که می‌تواند فراگیری مالی را در کشور افزایش دهد. نئوبنک‌ها با امکان افتتاح حساب آنلاین و صرفه‌جویی در زمان و مکان این امکان را پدید آورده‌اند تا هر فرد تنها با دسترسی به اینترنت به امکانات بانکی نیز دست پیدا کند.
او در ادامه توضیح داد: هوش مصنوعی می‌تواند دسترسی به خدمات بانکی را از طریق راه حل‌های نوآورانه باز تعریف کند و می‌تواند با استفاده از چت‌بات‌ها، واقعیت مجازی و هوش گفتاری تجربه خدمات مشتری را بهبود بخشد و سوال‌ها درخواست‌ها و شکایات مشتریان را سریع‌تر و دقیق‌تر انجام دهد.
 
او در ادامه به احراز هویت آنلاین اشاره کرد و گفت: هوش مصنوعی فرآیند احراز هویت را آنلاین کرده است و حالا احراز هویت بیومتریک و فعالیت‌های بانکی از راه دور به صورت امن تضمین شده است. علاوه بر اینکه مشاوره و کمک‌های شخصی‌سازی شده هم  توسط الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی  یکی دیگر از بخش های جذاب هوش مصنوعی در این حوزه است.
 
نمازی در ادامه از مخاطبان خواست که راهکارها و طرح‌های خود را با بانک مرکزی و شرکت‌های فعال این حوزه مطرح کنند. او در این باره گفت: در صورت کارآمد بودن، امنیت، قابل اطمینان بودن و قابل توسعه بودن راه‌حل‌ها و امکان حفظ و به‌روزرسانی راه‌حل‌ها ما از این طرح‌ها استقبال می‌کنیم. معیارهای ما راه‌های خلاقانه مبتنی بر هوش مصنوعی برای افزایش دسترسی بانکی است. اما در این مسیر چالش‌هایی نیز وجود دارد.
 
طبق گفته نمازی عدم تصریح یا وجود قانون، بی‌اعتمادی قانون‌گذار به فناوری، نبود فضای انتقادی برای ارائه ایده‌های بر هم زننده پارادایم‌ها، محدودیت‌های فناوری، دسترسی به داده موردنیاز از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه است. او در ادامه به فناوری‌ها و دانش مورد نیاز در این حوزه نیز اشاره کرد و گفت:
الگوریتم‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی مانند تحلیل داده، پردازش زبان طبیعی، پردازش تصویر و صوت و  با توجه به ماهیت طرح تسلط بر فناوری‌های تکمیلی مانند حسگرها، رباتیک و اینترنت اشیا در این زمینه مورد نیاز است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.