تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 29, 2023
15:36 سه شنبه، 7ام شهریورماه 1402
کد خبر: 149166

هوش مصنوعی انحراف در تسهیلات بانکی را کاهش می‌دهد

شبکه بانکی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴ هزار همت تسهیلات پرداخت کرده است که نسبت به سال پیش از آن ۴۵ درصد رشد نشان می‌دهد؛ اما کارشناسان اقتصادی می‌گویند لازم است با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، انحراف از جریان تسهیلات را کاهش دهیم.
 
 
سیدامیر عظیمی کارشناس اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی در رویداد اینوتکنیک به بیان موضوع رصد و پایش جریان تسهیلات در کشور پرداخت و افزود: دغدغه بانک مرکزی تدوین سیاست‌های اعتباری و هدایت تسهیلات به سمت فعالیت‌های مولد است و ما در همین راستا در تلاشیم به کمک مهندسان هوش مصنوعی و این فناوری جهانی انحراف از جریان تسهیلات را کاهش دهیم‌.
 
او در ادامه تشریح کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ معادل ۴۴،۴۸۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط شبکه بانکی پرداخت شده است که نسبت به سال قبل حدود ۴۵ درصد رشد داشته است و بخش‌های اقتصادی یعنی صاحبان کسب‌وکارها بیش از ۳۷ هزار میلیارد را به خود اختصاص داده‌اند. اما حالا آنچه ما در بانک مرکزی به آن نیاز داریم این است که انحراف از تسهیلات را شناسایی کنیم. آنچه مشهود است در مواردی نبود نظارت دقیق بر روند اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها،سندسازی و ارائه فاکتورهای صوری، تاسیس شرکت‌های زیرمجموعه توسط بانک‌ها و هدایت اعتبارهای کلان به سمت این شرکت‌ها، جریان تسهیلات را به انحراف کشانده است.
 
 
اقدام‌های بانک مرکزی
عظیمی در ادامه به برخی از اقدامات بانک‌مرکزی از سال ۹۹ برای جلوگیری از این مشکلات اشاره کرد و افزود: برنامه‌ریزی برای استفاده از صورتحساب الکترونیکی و توسعه آن با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صمت و توسعه ابزارهای تامین مالی زنجیره تولید همچون گام و برات الکترونیکی بخش از راهکارهای بانک مرکزی بوده است. اما برای تکمیل این زنجیره به فناوری‌های به روز جهانی نیاز داریم.
 
بانک مرکزی از طرح‌های هوشمندانه استقبال می‌کند
عظیمی در ادامه استخراج و پیش‌پردازش داده‌ها، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و دانش تخصصی مورد نیاز برای استفاده از آنها را لازمه اجرای این مسیر دانست و افزود ما از طرح‌هایی که در این راه بتوانند به بانک مرکزی کمک کنند استقبال می‌کنیم. منوط به اینکه طرح‌های پیشنهادی بتوانند الگوریتم مشخص و قابل اتکا را برای استفاده در دوره‌های زمانی مختلف با کم‌ترین خطا به ما ارائه دهند و قابلیت مقایسه با طبقه‌بندی کنونی تسهیلات شبکه بانکی را نیز داشته باشند. در نهایت در تلاشیم تسهیلات را به سمت فعالیت‌های مولد ببریم و از انحراف در آن جلوگیری کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.