فناوری اطلاعات

September 8, 2023
9:40 جمعه، 17ام شهریورماه 1402
کد خبر: 149417

اروپا خطاب‌به اپل و بزرگان فناوری: اگر از قوانین تبعیت نکنید، درهم‌شکسته خواهید شد

یکی از مقامات ارشد اتحادیه‌ی اروپا، اپل و سایر بزرگان صنعت فناوری را تهدید کرده است که پیروی‌نکردن از قوانین، تبعات سنگینی در پی خواهد داشت.
 
 
اتحادیه‌ی اروپا با قانون بازارهای دیجیتال (DMA) در پی اعمال تغییراتی قابل‌توجه در برخی از پلتفرم‌های محبوب آنلاین است. این قانون که از هفته‌ی گذشته اجرا شده، شماری از بزرگان صنعت فناوری ازجمله اپل و مایکروسافت و گوگل را به‌عنوان «دربان» معرفی می‌کند؛ شرکت‌هایی که ابعادشان بسیار بزرگ است و با سیاست‌هایشان می‌توانند تغییرات گسترده به جامعه تحمیل کنند.
 
یک روز پس از انتشار فهرست شرکت‌ها و پلتفرم‌های دربان، یکی از مقامات ارشد اتحادیه‌ی اروپا در مصاحبه‌با خبرگزاری CNBC از لحن تهدیدآمیز علیه بزرگان فناوری استفاده کرده است.
 
تیری برتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه‌ی اروپا، می‌گوید: «امیدوارم این شرکت‌ها از قانون تبعیت کنند؛ چون اگر تبعیت نکنند ما این توانایی را داریم که جریمه‌ای معادل ۱۰ درصد از درآمد جهانی‌شان را برای آن‌ها در نظر بگیریم.»
 
به گفته‌ی برتون، اگر شرکت‌های ناقض قوانین همچنان به قانون‌شکنی ادامه دهند، جریمه‌ی آن‌ها به ۲۰ درصد درآمد سالانه خواهد رسید: «و اگر همچنان ادامه دهند، ما ابزارهایی داریم؛ ازجمله درهم‌شکستن این شرکت‌ها. من هرگز نمی‌خواهم از چنین ابزاری استفاده کنم. مذاکره‌ای که ما با این شرکت‌ها داریم، حرفه‌ای است.»
 
مایکروسافت و اپل از قانون جدید اروپا انتقاد کرده‌اند. این دو شرکت می‌گویند بینگ و آی‌مسیج به حدی بزرگ نیستند که در فهرست پلتفرم‌های دربان قرار بگیرند. اروپا موقتاً این دو سرویس را از فهرست خارج کرده، اما پس از تحقیقات پنج‌ماهه ممکن است مجدداً آن‌ها را به فهرست برگرداند.
 
اتحادیه‌ی اروپا در سال‌های اخیر سخت‌گیری به شرکت‌های بزرگ صنعت فناوری را بسیار بیشتر کرده است. اکثر این شرکت‌ها متعلق‌به ایالات متحده هستند و همین موضوع باعث شده برخی از کارشناسان، اقدامات اروپا را «ضدآمریکایی» بدانند.
 
اتحادیه‌ی اروپا افزون‌بر قانون بازارهای دیجیتال، از قانون خدمات دیجیتال (DSA) نیز پرده‌برداری کرده است. این قانون در تلاش است پلتفرم‌ها را دربرابر محتواهایی که در آن‌ها منتشر می‌شوند، مسئول بداند. تبعیت‌نکردن از قانون خدمات دیجیتال به جریمه‌ی سنگین و تحریم در بازار اروپا منتهی خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.