لبه تکنولوژی

September 8, 2023
16:03 جمعه، 17ام شهریورماه 1402
کد خبر: 149434

دانش‌آموزان ژاپنی ازطریق این ربات‌ها در مدارس حاضر می‌شوند

دانش‌آموزان یکی از شهرهای ژاپن درصورت غیبت می‌توانند ازطریق ربات آواتار خود سر کلاس درس حاضر شوند.
یکی از شهرهای ژاپن به دانش‌‌آموزان اجازه می‌دهد با ربات آواتار خود از راه‌ دور در مدرسه حضور یابند. این درواقع روشی نوین برای یادگیری از محیط خانه است. این اقدام درحالی صورت می‌گیرد که ژاپن با نرخ فزاینده‌ی غیب دانش‌آموزان دست‌وپنجه نرم می‌کند و این وضعیت با همه‌گیری‌های اخیر تشدید شده است.
 
 
روزنامه‌ی Mainichi Shimbun می‌نویسد هیئت آموزشی کوماموتور، شهری در جنوب غربی ژاپن، ابتکار ربات‌های آواتار را به‌عنوان راهی برای کاهش اضطراب کودکان غایب و با امید ترغیب آن‌ها به کلاس درس به‌کار بسته است.
 
ربات‌های آواتار در مدارس ژاپن کمی بیش‌از ۹۰ سانتی‌متر ارتفاع دارند و با یک تبلت متصل همراه، دوربین و میکروفون عرضه می‌شوند. دانش‌آموزان همچنین می‌توانند ازطریق لپ‌ تاپ خود، این ربات‌ها را آزادانه در محیط مدرسه حرکت دهند.
 
ربات‌های ژاپنی به دانش‌آموز اجازه می‌دهند به‌جای تماشای استاد ازطریق دوربین ثابت، تجربه‌ای نزدیک‌ به حضور واقعی در کلاس درس را داشته باشد. دانش‌آموزان علاوه‌بر شرکت در بحث‌های کلاس می‌توانند با دوستان خود صحبت و در رویدادها شرکت کنند.
 
تصمیم هیئت‌مدیره برای استفاده از ربات‌ها پس‌از آن اتخاذ شد که تعداد دانش‌آموزان غایب برای چهارمین سال متوالی در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت و این مشکل پس‌از کووید ۱۹ بدتر هم شد.
 
این هیئت اعلام کرد درسال تحصیلی ۲۰۲۲ تعداد ۲۷۶۰ کودک در سنین ابتدایی و متوسطه در کلاس‌های درس شرکت نکردند، درحالی‌که این عدد در سال ۲۰۱۸ معادل ۱۲۸۳ بود.
 
غیبت دانش‌آموزان یک مشکل بزرگ در ژاپن است. براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش این کشور، ۲۴۴۹۴۰ دانش‌آموز مقطع ابتدایی و متوسطه اول در ماه‌های منتهی به مارس ۲۰۲۲ به‌مدت ۳۰ روز یا بیشتر از رفتن به مدرسه‌ خودداری کرده‌اند؛ مشکلات روحی و جسمی ناشی از همه‌گیری به‌عنوان اصلی‌ترین عامل این غیبت‌ها ذکر شده است.
 
 
 
قبلاً با استفاده از دستیارهای آموزشی برای کمک به برگزاری کلاس‌های مجازی، آزمایش‌هایی انجام شده است که دانش‌آموزان می‌گویند به اضطراب آن‌ها در برقراری ارتباط کمک کرده و عزت نفس آن‌ها را افزایش داده است.
 
بخش آموزش برای شرکت‌ها بسیار مهم است. در ماه سپتامبر شنیدیم که اسپیس‌ایکس در تلاش است سرویس استارلینک را به مسیرهای اتوبوس مدرسه بیاورد تا بچه‌ها بتوانند تکالیف خود را در اتوبوس انجام دهند.
 
ChatGPT و سایر چت‌با‌ت‌های هوش مصنوعی اکنون به‌موضوع مهمی در حوزه‌ی آموزش تبدیل شده‌اند؛ هرچند که معمولاً موضوع اصلی یافتن راه‌کارهایی برای جلوگیری از استفاده‌ی دانش‌آموزان از ابزارهای تقلب در امتحانات است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.