اپل و مایکروسافت، دو غول نرمافزار و سختافزار آمریکایی، برسر قانون جدید بازارهای دیجیتالی و قرار گرفتن آیمسیج و بینگ در لیست «دربانها» یا «Gatekeepers» به بروکسل اعتراض کردند. به گفته آنها، بینگ و آیمسیج به اندازه کافی برای قرار گرفتن در این لیست بزرگ نیستند.
اپلیکیشنها و خدماتی که در لیست دربانهای اتحادیه اروپا قرار بگیرند، براساس قانون بازارهای دیجیتال (DMA)، با محدودیتهای بیشتری مواجه میشوند و برای مثال باید امکان اشتراکگذاری اطلاعات، لینک به رقبا و کنشپذیری خدمت یا اپلیکیشن با نسخههای رقیب را فراهم کنند.
براساس قانون بازارهای دیجیتال، پلتفرمهایی که بیش از ۷.۵ میلیارد دلار ورودی پول سالانه، ارزش بازاری بیش از ۷۵ میلیارد دلار و بیشتر از ۴۵ میلیون کاربر فعال در اروپا دارند به عنوان دربان یا گیتکیپر شناخته میشوند.
مایکروسافت معقتد است چنین رویکردی سهم محدودی بینگ را بیش از این کاهش داده و باعث افزایش سهم گوگل میشود. اپل نیز در اعتراض جداگانهای آیمسیج را کوچکتر از سرحد مدنظر اروپا دانسته و مایل به کنشپذیری و لینک به اپلیکیشنهای رقیب از جمله واتساپ شرکت متا نیست.
به گفته فایننشال تایمز، همانطور که انتظار میرفت مایکروسافت به قرار گرفتن سیستمعامل ویندوز، سیستمعامل اصلی بازار کامپیوتر خانگی و لپتاپ، در این لیست اعتراضی ندارد اما مدعی است که سهم ۳ درصدی بینگ از بازار موتورهای جستجو باید این خدمت را از تعهدات جدید مبرا کند.
در صورت رد اعتراض، بینگ مایکروسافت با تعهداتی مشابه گوگل روبرو میشود و این شرکت باید گزینه استفاده از گوگل را برای کاربران خود فراهم کند. ردموندیها معتقدند با این کار سلطه گوگل بیش از پیش افزایش یافته و سهم محدود بینگ نابود می شود.
اپل هم معتقد است آیمسیج به مقداری که در این قانون آمده کاربر فعال در اروپا ندارد و درنتیجه نباید از تعهدات جدید از جمله امکان دسترسی به رقبا پیروی کند. بسیاری از شرکتهای تکنولوژی از مدتها پیش اپل را به انحصار و جلوگیری از رقابت در اکوسیستم خود متهم میکنند.
طبق برآورد تحلیلگران، آیمسیج به عنوان یکی اپلیکیشنهای پیشفرض محصولات مختلف اپل از جمله آیفون، آیپل و مک، بیش از یک میلیارد کاربر فعال در جهان دارد اما این شرکت آماری رسمی از تعداد کاربران آیمسیج منتشر نکرده است.
قانون بازارهای دیجیتال اروپا تمامی غولهای تکنولوژی آمریکا را هدف گرفته و آمازون، گوگل و متا نیز با تعهدات جدیدی برای خدمات خود روبرو هستند. تیکتاک، شبکه اجتماعی چینی هم در این لیست حضور دارد. متا شاید برای پیروی از قوانین اروپا، اشتراک پولی و بدون تبلیغات را در اختیار کاربران بگذارد.
حضور اپلیکیشنها و خدمات محبوبی همچون اینستاگرام و فیسبوک از شرکت متا و موتور جستجوی گوگل در این لیست منطقی به نظر میرسد و اروپا با محدودیتهای جدید میخواهد راه را برای فعالیت و رشد بیشتر استارتآپهای بومی باز کند.
بروکسل هنوز روند مشاوره برای قراردادن آیمسیج و بینگ در لیست نهایی را پایان نداده و ممکن است تفحص و بررسی جدیدی در این باره را شاهد باشیم.
جمعآوری این لیست بخشی از فرایند اجرای مقررات اروپا است که از بهار سال آینده به طور کامل لازمالجرا است. کمیسیون اروپا همین حالا هم برسر مقررات جدید در دادگاه لوکزامبورگ مشغول دعوی قضایی است.
اندرس شواب، عضو پارلمان اروپا که مذاکرات مربوط به مقررات جدید را رهبری میکند، میگوید: «قانون DMA باعث رقابت تازه در بازارهای اروپا می شود و اجرای درست آن بر عهده کمیسیون است.»
اپل و مایکروسافت از شرکتهای معترض به قانون جدید نیستند و پیش از این هم پلتفرم خردهفروش زالاندو آلمان و آمازون به حضور در این لیست اعتراض کردهاند.
دعوی قانونی غولهای تکنولوژی و رگولاتورهای اتحادیه اروپا در حالی بالا گرفته که بسیاری به رفتار ضدرقابتی شرکتهای بزرگ اعتراض دارند.