فناوری اطلاعات

September 10, 2023
17:11 یکشنبه، 19ام شهریورماه 1402
کد خبر: 149542

هوش مصنوعی برای احداث ساختمان‌هایی با بتن کمتر به کار می رود

یک دانشجو از الگوریتم های هوش مصنوعی برای فرایندهای ساخت و ساز با بتن کمتر استفاده می کند تا انتشار گازهای گلخانه ای کاهش یابد.
 
 
به گزارش اینترستینگ انجینرینگ، در صنعت ساخت و ساز انتشارهای گازهای گلخانه ای با تولید و استفاده از بتن مرتبط است. این درحالی است که بتن یکی از پر استفاده ترین مواد ساخت و ساز در سراسر جهان است.
 
به دلیل آنکه فرایند تولید سیمان انرژی بر است، این صنعت یک منبع اصلی انتشار دی اکسید کربن به حساب می آید و عامل ۸ درصد انتشار گازهای گلخانه ای جهان است.
 
سیمان یکی از محصولات فرعی داغ کردن سنگ آهک و موادمعدنی دیگر در دمای بالا در یک کوره است و جزء اصلی بتن به حساب می آید. برای تولید گرمای لازم جهت تجزیه کردن سنگ آهک، بیشتر اوقات سوخت های فسیلی به کار می روند و این روند دی اکسید کربن تولید می کند.
 
اما اکنون جکسون جویت یک دانشجوی ام آی تی روشی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به بتن ابداع کرده است. جویت هم اکنون مشغول تحصیل در سال سوم مقطع پی اچ دی است. تز این دانشجو روی توسعه الگوریتم هایی برای طراحی ساختمان های بتنی متمرکز است که با استفاده از مواد کمتر، انتشار گازهای گازهای گلخانه ای در بخش ساخت و ساز را کاهش می دهند.
 
فرایند تحت بررسی او « بهبود توپولوژی» نام دارد و از الگوریتم ها برای ایجاد ساختارهایی استفاده می کند که الزامات عملکرد ساختمان را تامین می کنند و همزمان کمترین میزان منابع را به کار می برند. او در این باره می گوید: در ماه های گذشته مشغول قدرتمندتر کردن الگوریتم ارتقای بتن تقویت شده، بود.
 
البته این فرایند طولانی و سخت است. به گفته جویت ممکن است چند روز یا هفته طول بکشد تا گامی در جهت ایجاد یک سیستم یکپارچه برداشته شود.
 
همچنین این دانشجو به دنبال عناصر کارآمدی است که بتوان در ساخت سازه هایی مانند پل و ساختمان به کار برد. او با استفاده از قدرت رایانشی این کار را انجام می دهد. او طی فرایند تحقیقات خود محدودیت های دیگر از جمله هزینه تولید را نیز در نظر می گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.