اپلیکیشن

تلفن همراه

September 18, 2023
17:08 دوشنبه، 27ام شهریورماه 1402
کد خبر: 149727

گوگل به‌دلیل نقض حریم خصوصی نقره‌داغ شد!

گوگل به‌خاطر نقض حریم خصوصی کاربران و استفاده‌‌ی بدون اجازه از اطلاعات مکانی آن‌ها، به پرداخت ۹۳ میلیون دلار به دادگستری کالیفرنیا محکوم شد.
 
 
گوگل پذیرفت که موقعیت مکانی کاربرانش را بدون اطلاع و اجازه‌ی آن‌ها ذخیره و برای مقاصد تبلیغاتی استفاده کرده است. این موضوع توسط بخش حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در دادستانی کل ایالت کالیفرنیا کشف و به‌عنوان نقض حریم خصوصی تشخیص داده شد؛ بنابراین طبق توافق با دادستانی، گوگل باید ۹۳ میلیون دلار جریمه بپردازد و شرایطی را رعایت کند تا از تخلف مجدد جلوگیری شود.
 
دادگستری کالیفرنیا از چند سال پیش در حال بررسی این پرونده بوده و به این نتیجه رسیده که گوگل با فریب‌دادن افراد، اطلاعات مکانی آن‌ها را جمع‌آوری و برای نمایش تبلیغات موقعیت‌محور استفاده کرده است.
 
گوگل بیشترین درآمد خود را از تبلیغات کسب می‌کند و تبلیغات مبتنی بر مکان، ویژگی مهمی در پلتفرم تبلیغاتی این شرکت است؛ زیرا تبلیغ‌دهندگان تمایل دارند بر اساس مکان جغرافیایی کاربران برای آن‌ها آگهی ارسال کنند. گوگل همچنین از جمع‌آوری داده‌های مکانی برای ساختن پروفایل‌های رفتاری کاربران استفاده می‌کند تا به تعیین اینکه کدام تبلیغات را برای چه مخاطبی ارائه دهد، کمک کند.
 
بونتا، دادستان کل ایالت کالیفرنیا، همچنین مدعی شد که گوگل کاربران را با روش‌های مختلفی در مورد نحوه‌ی جمع‌آوری، ذخیره و استفاده از داده‌های مکانی شخصی فریب داده است. به‌عنوان مثال، در شکایت آمده که گوگل به کاربران گفته بود اگر «تاریخچه مکان» (Location History) را در تنظیمات گوشی خاموش کنند، داده‌های مکانی‌شان ذخیره نخواهد شد. بااین‌حال، حتی زمانی که کاربر تاریخچه مکان را خاموش می‌کرد، گوگل از طریق منابع دیگر همچنان داده‌های مکانی کاربر را جمع‌آوری و ذخیره می‌کرد. همچنین ادعا شده که گوگل کاربران را در مورد قابلیت رد کردن نمایش آگهی‌هایی که با مکان آن‌ها متناسب بودند، فریب داده است.
 
در توافق‌ بین گوگل و دادستانی بیان شده است که این غول دنیای جست‌و‌جو باید:
 
هنگامی که کاربر هرگونه تنظیمات مرتبط با مکان را فعال می‌کند، اطلاعات بیشتری نمایش دهد؛
برای کاربران توضیح دهد که اطلاعات جغرافیایی آن‌ها صرفاً برای شخصی‌سازی آگهی استفاده می‌شود؛
با شفافیت بیشتری در مورد ردیابی موقعیت کاربر عمل کند؛
اطلاعات دقیقی در مورد داده‌های مکانی جمع‌آوری شده و چگونگی استفاده از آن را از طریق یک صفحه وب به نام "Location Technologies" ارائه دهد.
کنترل نمایش تبلیغات و متوقف کردن تبلیغات هدفمند گوگل
گوگل غیرفعال‌کردن تبلیغات هدفمند را برای کاربران ساده‌تر می‌کند
کالیفرنیا یکی از ایالت‌های متعددی است که درباره ردیابی مکانی گوگل اقدام به شکایت کرده‌اند. پس از پرداخت ۸۵ میلیون دلار برای حل و فصل دعوای مربوط به ردیابی مکانی در آریزونا در سال گذشته، این شرکت ۳۹۲ میلیون دلار نیز پرداخت کرد تا دعاوی مشابه از ۴۰ ایالت، از جمله اورگان، نیویورک و فلوریدا را رفع کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.