فناوری اطلاعات

September 27, 2023
13:05 چهارشنبه، 5ام مهرماه 1402
کد خبر: 149912

آمازون به دادگاه می‌رود؛ شکایت FTC و 17 ایالت آمریکا در اعتراض به سیاست‌های انحصارطلبانه

در این شکایت گفته شده است که آمازون از «استراتژی‌های ضدرقابتی و ناعادلانه» برای حفظ انحصار و تضعیف رقبای خود استفاده می‌کند.
 
 
کمیسیون تجارت فدرال ایالات‌متحده (FTC) و 17 دادستان کل ایالتی ضمن شکایت از آمازون، ادعا کرده‌اند که غول خرده‌فروشی آنلاین از «استراتژی‌های ضدرقابتی و ناعادلانه» برای حفظ انحصار و بالا‌بردن قیمت‌ها برای خریداران و فروشندگان آنلاین استفاده می‌کند.
 
براساس گزارش‌های منتشرشده، ایالت‌ها و FTC در شکایت خود ادعا کرده‌اند:
 
«آمازون نه به‌دلیل بزرگ‌بودن خود، بلکه به این دلیل که درگیر رفتار انحصاری است (که مانع از رشد رقبای فعلی و ظهور رقبای جدید می‌شود)، قانون را نقض می‌کند. آمازون با خفه‌کردن رقابت بر سر قیمت، انتخاب محصول، کیفیت و جلوگیری از جذب خریداران و فروشندگان توسط رقبای فعلی یا آینده‌اش، اطمینان پیدا کرده است که هیچ رقیب فعلی یا آتی نتواند سلطه آن را تهدید کند.»
 
در این شکایت گفته شده است که تکنیک‌های کسب‌و‌کار آمازون که شامل موارد زیر می‌شود، بر خریداران و فروشندگان آنلاین تأثیر می‌گذارد:
 
جایگزینی نتایج جستجوی محصول شما با تبلیغات پولی
قراردادن محصولات خود در بالای نتایج جستجو
به‌کارگرفتن نرخ‌هایی که فروشندگان را مجبور می‌کند تا نزدیک به 50 درصد از کل درآمد خود را به آمازون بپردازند
دریافت هزینه‌های بالا از فروشندگان برای حفظ سرویس Prime
 
«جان نیومن»، معاون دفتر رقابت FTC، توضیح می‌دهد:
 
«آمازون انحصارطلبی است که از قدرت خود به‌منظور افزایش قیمت‌ها برای خریداران آمریکایی و دریافت هزینه‌های بسیار بالا از صدها هزار فروشنده آنلاین استفاده می‌کند.»
 
پاسخ آمازون به شکایت FTC
آمازو‌ن نیز در وب‌سایت خود پاسخی طولانی نسبت به این شکایت منتشر کرده و آن را «گمراه‌شده» خوانده است. غول خرده‌فروشی آنلاین توضیح می‌دهد که در صورت موفقیت‌آمیزبودن شکایت، مجبور خواهد شد که قیمت محصولات را افزایش دهد، روند ارسال کالا را کندتر و قابلیت اطمینان آن را کمتر کرده و هزینه بیشتری را از مشتریان سرویس اشتراکی Prime دریافت کند.
 
در این پست، «دیوید زاپولسکی»، مشاور عمومی آمازون توضیح می‌دهد:
 
«تمام کسب‌و‌کارهایی که در فروشگاه به فروش می‌پردازند، قیمت‌های خود را به‌طور مستقل تعیین می‌کنند، اما برای کمک به افزایش فروش و جذاب‌ترکردن فروشگاه خود برای مشتریان، ما همچنین روی ابزارها و آموزش سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا به آن‌ها کمک کنیم قیمت‌های رقابتی ارائه کنند. درست مانند صاحب هر فروشگاهی که نمی‌خواهد یک معامله بد را برای مشتریان خود تبلیغ کند، ما نیز پیشنهادهایی را که قیمت رقابتی ندارند، برجسته یا تبلیغ نمی‌کنیم.»
 
ایالت‌هایی که از آمازون شکایت کرده‌اند ازجمله کنتیکت، ماساچوست، میشیگان، نیویورک، اوکلاهما و موارد دیگری هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.