فناوری اطلاعات

September 27, 2023
17:55 چهارشنبه، 5ام مهرماه 1402
کد خبر: 149928

متا چت‌بات‌هایی با شخصیت‌های متفاوت عرضه می‌کند

وال‌استریت ژورنال به نقل از افراد مطلع گزارش داده که غول شبکه اجتماعی جهان قرار است چت‌بات‌های هوش مصنوعی جدیدی با شخصیت‌های مختلف در اپلیکیشن‌های خود عرضه کند.
 
 
این شخصیت‌های جدید احتمالا در مراسم روز چهارشنبه Meta Connect رونمایی می‌شوند و کارکنان شرکت در حال حاضر این روبات‌ها را آزمایش می‌کنند.
 
هدف اصلی این روبات‌ها، افزایش مشارکت کاربران در پلتفرم‌های متا است اما برخی از آنها ممکن است مهارت‌هایی در حوزه کدنویسی یا وظایف دیگر را نیز شامل شوند.
 
از زمان پیدایش تیک‌تاک و محبوبیت این شبکه اجتماعی در بین نسل جوانی که بخش مهمی از کاربران بالقوه اینستاگرام بودند،‌ متا جذب رده سنی جوانان را در اولویت قرار داده است. از این رو مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، در اکتبر ۲۰۲۱، اعلام کرد که این شرکت «به جای بهینه‌سازی برای تعداد بیشتری از افراد مسن»، تیم‌های خود را برای خدمت‌رسانی به جوانان تجهیز می‌کند.
 
عرضه ChatGPT در نوامبر سال گذشته و به شهرت رسیدن هوش مصنوعی مولد باعث شد تا متا تمرکز خود روی هوش مصنوعی مولد و استفاده از آن در بخش‌های مختلف شرکت را بیشتر کند. از نگاه زاکربرگ، آینده از آن بیشمار هوش مصنوعی است و رویکرد متن‌باز در نهایت پیروز می‌شود.
 
حال متا می‌خواهد با شخصیت‌های جدید یا آنچه در بین کارکنان به پرسوناهای Gen AI معروف است، کاربران جوان را جذب خود کند. این پرسوناها در واقع ده‌ها چت‌بات با شخصیت مختلف هستند. این شرکت همچنین در حال کار روی محصولی است که افراد معروف و تولیدکنندگان محتوا می‌توانند از طریق آن با طرفداران و دنبال کنندگان خود به سبک خاص ارتباط بگیرند.
 
در بین این روبات‌ها، شخصیتی به نام «Bob the robot» وجود دارد که با «هوش بسیار خوب، بذله‌گویی و طعنه» خود را به عنوان استاد گستاخی تعریف می‌کند. به گفته یکی از کاربران این چت‌بات برای ارتباط گرم با ارتباط جوان طراحجی شده و به نظر این سبک ارتباطی در نسل Z پر طرفدار است.
 
در نظر گرفتن یک شخصیت خاص برای هوش مصنوعی اقدام جدیدی نیست اما محققان و کارکنان تکنولوژی می‌گویند چنین رویکردی به حجم بیشتر محتوای سمی می‌انجامد.  امیت دشپاند، یکی از پژوهشگران ارشد دانشگاه پرینستون که در این باره روی ChatGPT تحقیق کرده، می‌گوید: «برای قابل استفاده شدن یک مدل زبانی، باید به آن شخصیت داد، اما این کار مضراتی هم دارد.»
 
چت‌بات دیگری نیز به نام «Alvin the Alien» در متا در دست آزمایش است که در نقش یک آدم فضایی با انسان‌ها ارتباط گرفته و درمورد زندگی از آنها می‌پرسد. اما حتی کارکنان متا هم می‌گویند نگران بازخورد منفی کاربران هستند. به گفته یکی از کارکنان: «کاربران شاید بترسند که این شخصیت با هدف دریافت اطلاعات شخصی طراحی شده باشد.»
 
با این حال، متا هنوز بیانیه‌ای رسمی درمورد عرضه چت‌بات‌ها منتشر نکرده و حتی در صورت صحت گزارش وال‌استریت ژورنال، ممکن است مدل‌هایی که در نهایت عرضه می‌شوند با آنچه در فاز آزمایشی بررسی شده متفاوت باشند. با این حال انتظار می‌رود که متا بیش از همه چیز روی افزایش مشارکت کاربران در پلتفرم‌های خود تمرکز کند.
 
این شرکت با اینستاگرام، فیسبوک و واتساپ، امپراتوری بزرگی در حوزه شبکه‌های اجتماعی دارد و مشارکت هرچه بیشتر کاربران به افزایش درآمد تبلیغاتی، مهمترین منبع درآمد متا،‌ منجر می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.