فناوری اطلاعات

October 8, 2023
16:12 یکشنبه، 16ام مهرماه 1402
کد خبر: 150247

هوش مصنوعی، نیازمند یک سخت‌افزار جدید

وقتی در بیست‌‌‌وهفتم سپتامبر، مارک زاکربرگ در منلوپارک روی صحنه رفت و زیر نور صحنه از رونمایی مجموعه محصولات جدید متا خبر داد، سعی داشت این جریان پیشرو را چندان برجسته نکند.
 
 
 
او شروع به صحبت درباره هدست واقعیت مجازی کوئست۳ متا کرد که به‌‌‌طور قابل درکی نشان از دغدغه او درباره متاورس دارد، پدیده‌‌‌ای که حالا نمادی از هویت شرکت او است. با این حال خوره‌های تکنولوژی بیشتر برای محصولی هیجان داشتند که بعد از آن می‌‌‌آمد: یک عینک هوشمند که محصول مشترک متا و شرکت عینک‌‌‌سازی ری‌‌‌بن (Ray-Ban) است و از یک دستیار مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی بهره می‌‌‌برد. قابلیت‌‌‌های این عینک هوشمند شامل دیدن، شنیدن و همچنین پاسخگویی به سوالات افرادی است که آن را به چشم می‌‌‌زنند. خبر خوب اینکه عینک هوشمند متا قرار نیست تنها در عالم خواب و رویا باشد.
 
می‌توانید به عینک‌‌‌های هوشمند بی‌‌‌اعتنا باشید. آنها قبلا به بازار آمده و مورد توجه قرار گرفته بودند. اما این‌بار وجهه و اعتبار متا واقعیتی است که باعث می‌شود درست در همان هفته شرکت OpenAI – که در زمینه هوش مصنوعی مولد پیشرو است- اعلام کند که چت‌‌‌بات جنجالی چت جی‌‌‌پی‌‌‌‌‌‌تی حالا می‌تواند علاوه بر گفت‌وگوی متنی، ببیند، بشنود و صحبت کند. علاوه بر این‌‌‌ها، مشخص شد که OpenAI با طراح سابق اپل یعنی جانی آیو مذاکره کرده است تا یک گجت جدید برای عصر هوش مصنوعی بسازد. اینکه این گجت چه فرم و شکلی خواهد داشت، هنوز مشخص نیست. با این حال اگر این ایده مربوط به ساخت یک دستگاه الکترونیکی مصرفی جدید باشد که تناسب بهتری با دید از جلو و پشت، صحبت کردن و شنیدن از طریق هوش مصنوعی داشته باشد، به احتمال زیاد دیگر مبتنی بر صفحه‌‌‌نمایش لمسی نخواهد بود.
 
موبایل هوشمند مجموعه موفقیت‌‌‌های خوبی داشته است. با این وجود فقط باید با آسمان (یکی از آواتارهای صوتی جدید چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی) حرف بزنید تا احساس کنید از حکومت مطلقه موبایل هوشمند رها شده‌‌‌اید. روزنامه‌‌‌نگار اکونومیست این کار را امتحان کرد و از آسمان (Sky) پرسید که فکر می‌‌‌کند در نهایت صفحه‌‌‌نمایش‌‌‌ها احتمالا چطور با عینک‌‌‌ها جایگزین می‌شوند؟ آسمان با اشتیاق جواب داد: «قطعا! مخصوصا آن عینک‌‌‌هایی که مجهز به واقعیت افزوده و هوش مصنوعی هستند.» آسمان در پاسخ به این سوال که آیا چنین محصولی خوب خواهد بود، خواندن دو کتاب را پیشنهاد داد که تاثیر گسترده صفحه‌‌‌نمایش‌‌‌ها بر زندگی مدرن را بررسی می‌‌‌کنند: «سطوح: چطور اینترنت طرز فکر، خواندن و به خاطر آوردن ما را تغییر می‌دهد، نوشته نیکولاس کر، نویسنده آمریکایی و کتاب دمساز شدن‌(با صفحه نمایش) نوشته جین بادریلارد، فیلسوف فرانسوی.» سپس بلافاصله خلاصه‌‌‌ای از هر کدام را تنها در یک لحظه ارائه کرد. هر چند آسمان دقیقا همان اسکارلت جوهانسن در فیلم «او» نبود، اما این حس را القا می‌‌‌کرد که انگار یکی از روشنفکران دانشگاه استنفورد در گوش‌‌‌تان زمزمه می‌‌‌کند.
 
این‌‌‌ها نسبتا جالب و هیجان‌‌‌انگیز هستند. تنها یک سال از هیجان برای الگوهای زبانی اولیه و دیگر کاربردهای شگفت‌انگیز زیرساختی هوش مصنوعی گذشته و این هیجان کمتر و کمتر می‌شود؛ اما همزمان فرصت هوش مصنوعی مولد ظهور کرده است که امکاناتی را برای صنایع فراهم می‌‌‌آورند تا یک تکنولوژی مصرفی جدید را شکوفا کنند. کارشناسان تکنولوژی این روزها مشغول بحث و تبادل نظر درباره بهترین «فرم فاکتور» برای عصر چت‌‌‌بات‌‌‌ها هستند. بن تامپسون از سرویس وبلاگ و پادکست Stratechery آن را در عباراتی مربوط به عصر و دوره می‌‌‌گذارد و می‌گوید: «یک پیشرفت سخت‌افزاری قرار است اتفاق بیفتد، درست شبیه شرایطی که اینترنت برای پیدایش پیشرفت موبایل هوشمند ایجاد کرد.» به عقیده او توانایی صحبت و گوش کردن به چت‌‌‌بات‌‌‌ها روی عینک‌‌‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی شرکت متا بسیار جالب خواهد بود.
 
مارک زاکربرگ اشتیاق زیادی برای این محصول دارد. او با وجود ترس و تردیدهای سرمایه‌‌‌گذاران متا، سرمایه‌‌‌گذاری قابل‌‌‌توجهی در واقعیت مجازی و واقعیت افزوده انجام داده است. او همچنان درباره متاورس هیجان‌‌‌زده است و این به خوبی در مصاحبه اخیر او با لکس فریدمن مشهود است. او در مصاحبه دیگری هم تاکید می‌‌‌کند که با وجود رشد سریع هوش مصنوعی مولد و کاربرد آن برای عینک‌‌‌های هوش مصنوعی، حالا هیچ ابهامی درباره این وجود ندارد که باید در انتظار دو بازار بزرگ‌تر باشیم. زاکربرگ دوست دارد قابلیت‌‌‌های واقعیت افزوده به گوشی‌‌‌های موبایل و هدست‌‌‌های واقعیت مجازی به کامپیوترهای رومیزی بیایند. به نظر می‌‌‌رسد او در هر دو مورد امیدوار است صفحه‌‌‌نمایش‌‌‌ها پشت سر گذاشته شوند و معتقد است که به زودی در یک برنامه کاملا متفاوت از زندگی‌‌‌های فیزیکی‌‌‌مان، زندگی خواهیم کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.