سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 10, 2023
9:21 سه شنبه، 18ام مهرماه 1402
کد خبر: 150299

اولین مک لمسی اپل ۲۴ سال پیش ساخته شده بود!

اولین آی‌مک لمسی اپل حدود ۲۴ سال پیش در قالب نسخه‌ی تغییریافته‌ی iMac-G3 ساخته شد. یوتیوبری این محصول را پیدا کرده و درباره‌ی آن توضیح داده است.
 
 
شایعات مرتبط با مک‌ بوک مجهز به صفحه‌ی لمسی تازه نیستند. درحالی‌که اپل هرگز چنین محصولی روانه‌ی بازار نکرده است، به‌نظر می‌آید مک‌های لمسی در گذشته وجود داشته‌اند.
 
سال ۱۹۹۹، شرکتی به نام Elo نسخه‌ی لمسی iMac-G3 را تولید و ازطریق برنامه‌ی فروش با ارزش افزوده‌ (VAR) اپل برای استفاده در کیوسک‌ها عرضه کرد. اکنون یوتیوبری موسوم به Michael MJD یکی از این آی‌مک‌ها را پیدا کرده است.
 
کیوسک‌ رومیزی شرکت Elo از فناوری لمسی موسوم به iTouch بهره می‌برد که از موج‌های صوتی سطحی برای تشخیص نقاط تماس استفاده می‌کرد، بدون اینکه صفحه‌ای اضافی روی مانیتور لامپ‌ تصویری آی‌مک قرار گرفته باشد.
 
 
تشخیص نقطه‌ی تماس انگشت با صفحه ازطریق موج‌های صوتی سطحی
 
حرکت برای ساخت مک بوک لمسی به سال ۲۰۱۰ برمی‌گردد؛ زمانی‌که اولین پتنت‌ اپل با عنوان «کامپیوتر شخصی با صفحه‌‌ی لمسی» منتشر شد و قطعات لازم برای تولید آن وارد زنجیره‌ی تأمین اپل شدند.
 
گفته می‌شود استیو جابز، بنیان‌گذار و مدیرعامل فقید اپل، در همان سال شایعات را رد کرد و معتقد بود که سطوح لمسی نباید عمود باشند؛ زیرا دست کاربر برای نگه‌داشتن انگشت روی صفحه دچار خستگی می‌شود.
 
در سال‌های بعد، کوپرتینویی‌ها گوشی آیفون و تبلت آیپد را به‌عنوان محصولات مجهر به صفحه‌ی لمسی خود تولید کردند؛ اما دیدگاهشان درباره‌ی لپ تاپ و آل این وان با نمایشگر لمسی تغییر نکرد. حتی در سال ۲۰۲۱، جان ترنوس، سرپرست مهندسی سخت‌افزار اپل، اعلام کرد که مک کاملاً برای ورودی غیرمستقیم بهینه شده است (یعنی فقط ازطریق ماوس و کیبورد) و شرکت احساس نمی‌کند دلیل قانع‌کننده‌ای برای تغییر این موضع وجود داشته باشد.
 
با وجود مقاومت‌ها، شنیده‌ها حاکی از فعالیت اپل در جهت افزودن نمایشگر لمسی به مک‌ است. به‌نقل از مارک گرمن، احتمالاً اولین مک بوک با نمایشگر OLED لمسی در سال ۲۰۲۵ رونمایی خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.