فناوری اطلاعات

October 10, 2023
15:36 سه شنبه، 18ام مهرماه 1402
کد خبر: 150317

هوش مصنوعی و پزشکی؛ گوگل با ابزاری جدید به‌کمک کادر درمان می‌آید

پژوهش‌ها نشان می‌دهند پزشکان یک ساعت برای بیمار و دو ساعت برای کارهای ادرای وقت می‌گذارند؛ اما گوگل برای رفع این مشکل راه‌حلی جدید دارد.
 
 
Google Cloud امروز اعلام کرد با کمک هوش مصنوعی، قابلیت‌های جدیدی را به سرویس جست‌وجوی خود اضافه کرده است که کار پزشکان و پرستاران را برای یافتن داده‌های مختلف، بسیار آسان‌تر می‌کند.
 
پیش‌ازاین، یافتن اطلاعات برای پزشکان و پرستاران دشوار بود؛ زیرا باید منابع مختلف زیادی را بررسی می‌کردند؛ اما اکنون گوگل داده‌های پزشکی را در قسمتی خاص ذخیره می‌کند تا دسترسی به آن‌ها دشوار نباشد.
 
اعتماد به هوش مصنوعی در حوزه‌ی پزشکی بسیار دشوار است
به‌گزارش CNBC، گوگل ویژگی‌های جدید را ازطریق پلتفرم جست‌وجوی مجهز به هوش مصنوعی Vertex Google ارائه می‌دهد و باعث صرفه‌جویی در وقت و انرژی ارزشمند کارکنان بیمارستان‌ها و مرکزهای بهداشت می‌شود.
 
یافتن یادداشت‌های بالینی و اسناد اسکن‌شده و پرونده‌ی بیماران همواره برای پزشکان کاری زمان‌بر بود؛ اما اطلاعات یادشده اکنون در مکانی معین ذخیره می‌شوند تا کادر درمان به‌آسانی به آن‌ها دسترسی داشته باشند.
 
فرض کنید بیمار به پزشک مراجعه می‌کند و پزشک قصد دارد سوابق بیماری او را استخراج کند. پیش‌تر، این کار زمان‌بر بود و به خواندن یادداشت‌ها و سوابق الکترونیکی بیمار احتیاج داشت؛ اما حالا کافی است پزشک سؤالاتی مثل «بیمار در ۱۲ ماه گذشته چه داروهایی مصرف کرده است؟» را در گوگل جست‌وجو کند تا به اطلاعات موردنیازش دست یابد.
 
شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که در این حوزه‌ی حیاتی، چگونه می‌توان به هوش مصنوعی اطمینان کرد؟ گوگل برای برطرف‌کردن این نگرانی، منبع اصلی اطلاعات را دراختیار پزشک قرار می‌دهد تا مطمئن شود که داده‌ها مربوط به خود مرکز یا بیمارستان هستند.
 
سیستم جدید جست‌وجوی گوگل برای کارکنان سلامت و بهداشت که با کمبود نیروی انسانی و انبوهی از اسناد اداری مواجهند، بسیار اهمیت دارد. پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، نشان داد پزشکان به‌طور متوسط یک ساعت برای بیمار و دو ساعت برای کارهای اداری وقت می‌گذارنند.
 
گوگل از مدت‌ها پیش سرویس جدیدش را برای بعضی‌ از مراکز به‌طور آزمایشی فعال کرده است. ریچارد کلارک، مدیر ارشد تجزیه‌وتحلیل Highmark Health، می‌گوید: «با اینکه هنوز در ابتدای مسیر قرار داریم، واکنش‌های اولیه به ابزارهای جست‌وجوی جدید مثبت بوده‌اند. همه‌ی نشانه‌ها حاکی از آن است که این سیستم تحول‌آفرین خواهد بود.»
 
به‌نظر می‌رسد هوش مصنوعی فصلی جدید و متفاوت را برای دنیای پزشکی رقم زده است. اقشار مختلف هر روز بیش‌ازپیش به‌سمت جهانی تازه سوق داده می‌شوند؛ جهانی که در آن به‌جای کاغذها با گوشی و لپ تاپ سروکار داریم و هوش مصنوعی با پیشرفتی‌ شگفت‌انگیز برای خدمت به بشر آماده می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.