تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 15, 2023
12:23 یکشنبه، 23ام مهرماه 1402
کد خبر: 150526

مدیرعامل همکاران سیستم در گفتگو با تجارت طلایی؛ «همکاران سیستم» تکیه‌گاهی مطمئن برای کسب‌وکارها

لطفا بیوگرافی کوتاهی از سوابق فعالیتان در این حوزه برای مخاطبان ما ارائه دهید؟
محمدعزیزاللهی هستم. در سال ۱۳۸۰، به‌عنوان کارآموز عضو خانواده همکاران سیستم شدم و پس از کسب تجربیات‌ موفق در مسئولیت‌های مختلف، از کارشناس سخت‌افزار و استقرار تا سرپرستی پشتیبانی، مدیریت سپیدار سیستم و معاونت اجرایی مدیرعامل در امور مشتریان و شرکت‌ها، در نهایت به عنوان عضوی از هیئت مدیره همکاران سیستم فعالیتم را ادامه داده و از مهرماه 1400 به عنوان مدیرعامل مشغول به کار هستم.
 
 
 
با توجه به قدمت شرکت شما از آغاز شکل‌گیری شرکت «همکاران سیستم» برایمان بگویید.
همکاران سیستم در سال ۱۳۶۶، با ۱۲۰ هزار تومان سرمایه و توسط جمع سه‌نفره‌ محمود نظاری، شهریار رحیمی و همایون حریری کار خود را آغاز کرد و از همان ابتدا برای مکانیزه کردن فرایندهای سازمانی، با عرضه‌ نرم‌افزارهای کاربردی، استفاده از کامپیوتر و نرم‌افزار را در کسب‌وکارهای ایرانی به جریان انداخت. امروز، همکاران سیستم بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری بخش خصوصی کشور است و با عرضه‌ راهکارهای هوشمند نرم‌افزاری به کسب‌وکارها در اندازه‌های مختلف و در صنایع گوناگون، همراه آن‌ها در پیشبرد و توسعه‌ سریع‌تر کسب‌وکارشان است.
 
شما در تمامی این سال‌ها جز شرکت های نرم افزاری پیشرو در توسعه سهم بازار بودید، با توجه به اینکه در کشور ما تعداد شرکت‌های نرم‌افزاری کم نیستنداین رشد سریع چگونه شکل گرفتهاست؟
ما به دنبال این هستیم که با ارائه راه‌حل‌های متناسب با نیاز بازار و مبتنی بر دانش و تکنولوژی‌های روز، نقش تسهیلگر را در حل مشکلات مشتریان ایفا کنیم.
 
همکاران سیستم همواره آماده سرمایه‌گذاری در بازار بوده و علاوه بر تولید نرم‌افزارهای جدید، نرم‌افزارهای قبلی خود را نیز به روز نگه داشته است. استفاده از نیروی متخصص و خلاق در کنار دانش روز و تجربه‌های موفق دنیا به ما کمک می‌کند تا در نهایت محصولات نرم‌افزاری دقیق، به‌روز و کامل را در اختیار مشتریان خود قرار دهیم.
 
همکاران سیستم به دنبال چه وجه تمایزی میان دیگر شرکت های نرم‌افزاری است؟
تمرکز اصلی ما روی حفظ اصالت، دقت و پاسخگو بودن است و به نظرم وجه تمایز همکاران سیستم تا امروز، تخصص، عمق شناخت از بازار، جامعیت راهکارها و مهمتر از همه، در نظرگرفتن منافع و ایجاد ارزش برای مشتری بوده و هست.
 
به عنوان یک شرکت نرم‌افزاری، آیا توانسته‌اید به تمام نیازهای فعالان بخش‌های مختلف این صنعت پاسخ دهید؟
ما درنظر داریم که پاسخگوی بخش‌های مختلف بازار باشیم و بتوانیم راهکارهای خود را به شکل صنعت‌محور عرضه کنیم. پوشش امروز راهکارهای ما در صنایع مختلف، به نسبت گذشته بسیار بالاتر است، اما قطعا نمی‌توانم بگویم پاسخگوی همه نیازهای فعالان هستیم. ما این پاسخگویی را در قالب مسیری می‌بینیم که به طور مستمر در آن حرکت کرده و پیش می‌رویم.
 
در رابطه با راهکارهای ابری همکاران سیستم برای مخاطبانمان توضیح دهید.
راهکاران ابری یک راهکار نرم‌افزاری ERP بر بستر رایانش ابری است که با استفاده از آن، هزینه‌های سرور و سخت‌افزار مقرون به‌صرفه شده و سازمان‌ها می‌توانند متناسب با نیاز خود، هزینه اشتراک نرم‌افزار را پرداخت کنند. از مهمترین مزایای راهکاران ابری می‌توانم به یکپارچگی، به‌صرفه بودن، دسترسی به اطلاعات سازمان بدون محدودیت زمانی و مکانی و افزایش امنیت اطلاعات اشاره کنم.
 
به نظر شما به لحاظ نرم‌افزاری شرکت‌های ما به این بلوغ رفتاری و عملکردی رسیده‌اند که بتوان عنوان کرد بازار ما نیازی به نرم افزارهای خارجی ندارد؟
بله، به نظر من شرکت‌های نرم‌افزاری ما، هم از بعد تکنولوژی و هم از بعد طراحی، راهکارهای مناسبی دارند که در همه بازارهای کوچک و بزرگ ، تا حد بسیار خوبی پاسخگوی نیازمندی مشتری هستند.
 
در سال‌های گذشته و با بروز بحران کرونا بسیار گفته می‌شود سهم تجارت الکترونیک در کسب‌وکارها افزایش یافته، به نظر شما سهم زیرساخت‌های نرم‌افزاری در این جهش چقدر بوده؟
قطعا نرم‌افزارها در این زمینه نقش بسیار تاثیرگذاری داشتند. درواقع وجود این زیرساخت‌ها، هم از زاویه پلتفرم و زیرساخت‌های ارتباطی و هم نرم‌افزارهایی که بر این بستر کار می‌کنند، برای فعالیت گسترده در شبکه اینترنت نقش تاثیرگذاری دارد و بدون آنها رسیدن به تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال مقدور نیست.
 
به نظر می‌رسد امروز، تمام شرکت‌های فعال در صنعت خرده‌فروشی به نحوی اطلاعات را جمع‌آوری کرده‌اند ولی گرفتن استخراج گزارش‌های تحلیلی که در تصمیم به آنها کمک کند همچنان نقطه ضعف محسوب می‌شود شما چگونه با این چالش مقابله می‌کنید ؟
برای تصمیم‌گیری در حوزه خرده‌فروشی، علاوه بر ثبت دقیق اطلاعات فروش و مشتریان، نیاز است تا بر جوانب دیگری از کسب‌وکار نیز تسلط وجود داشته باشد. در اکثر سازمان‌هایی که به ما مراجعه می‌کنند، معمولا عدم وجود یک راهکار یکپارچه باعث شده تا توان افراد کلیدی سازمان صرف ثبت و ضبط اطلاعات بخش‌های مختلف شود، در حالی‌که با یک راهکار یکپارچه، اطلاعات به شکل اتوماتیک و با حداقل کنترل‌ها و صرف زمان ثبت می‌شوند.
 
عملا ما با راهکار جامع خود، ظرفیت افراد کلیدی سازمان را خالی می‌کنیم تا بتوانند بر اساس گزارش‌ها و شاخص‌های کلیدی، تصمیمات صحیح را در زمان مناسب اتخاذ کنند.
 
از نظر شما نفوذ شبکه‌های اجتماعی و گسترش پلتفرم‌های فروش آنلاین برای کسب‌وکار تهدید محسوب می‌شود یا فرصت؟
این شبکه‌ها و پلتفرم‌ها قطعا یک فرصت مناسب است که جدی نگرفتن آنها به ویژه در صنعت خرده‌فروشی، می‌تواند تهدیدی جدی برای فعالان باشد. کسب‌وکارهایی که به این پلتفرم‌ها توجه می‌کنند، با فرصت‌های زیادی روبرو هستند که ارتباط نزدیک با مشتریان یکی از مهمترین آنهاست. 
 
یکی از نیازهای جدی کسب‌وکارهای ما با باشگاه مشتریان است، شما در این حوزه چه خدمات قابل ارائه به فعالان صنعت دادید؟
یکی از مهمترین ویژگی‌های راهکار خرده‌فروشی ما، باشگاه مشتریان است که اتصال این باشگاه به نرم‌افزارهای خرده‌فروشی، امکانات زیادی را در اختیار کسب‌وکارهای این صنعت قرار می‌دهد. موضوع بعدی دسترسی به داده‌های مشتریان است. در دسترس بودن اطلاعات و بازبودن فضا برای ساخت گزارش‌ها و KPI های مختلف، این امکان را فراهم می‌کند تا هر کسب‌وکاری، مبتنی بر شاخص‌های خود بتواند سیاست‌های باشگاه مشتریان را تنظیم کند. این امکان در باشگاه مشتریان منعطف راهکاران قابل پیاده‌سازی است.
 
شما در توسعه نرم‌افزار علاوه بر رصد ترندها، نیازهای روز بازار و نیازهای اختصاصی هر یک از مشتریان آیا فاکتورهای دیگری را برای توسعه محصول در نظر می‌گیرید؟
ما همواره علاوه بر پاسخگویی به نیاز بازار، تجربه‌های موفق نرم‌افزاری در سطح دنیا را نیز رصد می‌کنیم تا بر اساس آنها یادگیری داشته و در صورت نیاز، برای پیاده‌سازی آنها برنامه‌ریزی کنیم.
 
همچنین اشراف همکاران سیستم به فرایندهای کسب‌وکاری مشتریان، باعث می‌شود تا برای استفاده بهتر از نرم‌افزار و همچنین تولید امکانات جدید برای تسهیل فرایندهای اجرایی، پیشنهادهایی به مشتریان داشته باشیم.
 
اگر عملکرد شایان توجهی از شرکت «همکاران سیستم» وجود دارد که شاید تا به حال آنطور که باید به آن توجه نشده بفرمایید.
همکاران سیستم برای پاسخ‌گویی سریع‌تر به نیازهای خاص مشتریان خود، اقدام به راه‌اندازی «اکوسیستم بازار» کرده که در آن از ظرفیت شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ نرم‌افزار استفاده می‌کند. بازار به عنوان اولین مارکت پلیس نرم‌افزاری کسب‌وکار؛ بستری برای ارائه محصولات متنوع و یکپارچه با راهکاران است که بین توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای سازمانی و مشتریان ما ارتباط ایجاد می‌کند و هدف نهایی آن متناسب‌سازی حداکثری راهکارهای مورد نیاز مشتریان است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.