فناوری اطلاعات

October 23, 2023
10:12 دوشنبه، 1ام آبانماه 1402
کد خبر: 150818

گردشگری متاورس چیست؟

گردشگری متاورس را نباید با واقعیت مجازی اشتباه گرفت، این تکنولوژی می‌تواند آینده صنعت گردشگری را متحول کند.
 
 
metaversetourismmin.jpg
 
در چند سال اخیر متاورس درزمینه گردشگری پیشرفت‌های زیادی داشته است. بسیاری از کاربران به کمک این تکنولوژی درحالی‌که در اتاق خود نشسته‌اند، می‌توانند از جاذبه‌های بی‌نظیری مثل باغ ایرانی بازدید کنند. البته که مزایای متاورس در دنیای گردشگری تنها به این موضوع ختم نمی‌شود. در این مطلب به بررسی مزایای گردشگری متاورس خواهیم پرداخت.
 
برای درک بهتر خدمات و کاربردهای متاورس در گردشگری، پیش از هرچیز بهتر است که با ارتباط این دو حوزه آشنا شوید. برای این منظور نیاز است تا با تعریفی کلی از این مفاهیم آشنا شده تا بتوانید به رابطه بین آن‌ها پی ببرید.
متاورس در دنیای امروزی، محیطی یکپارچه و مداوم است که در دنیای غیرمتمرکز آن افراد می‌توانند حضور داشته باشند. کاربران به کمک عینک‌های واقعیت مجازی قادرند که به دنیای متاورس وارد شده و با کنترلرهای سنسور حرکتی یا دستکش‎های اپتیک، با اشیا و جزییات دنیای متاورس ارتباط برقرار کنند.
 
اما در رابطه با حوزه گردشگری و شناخت آن باید بگوییم که در این حوزه، جنبه‌های بسیار مهمی وجود دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به سرگرمی‌ها، سیستم حمل‌ونقل و خوراکی‌ها اشاره کرد. البته جنبه‌های دیگری مانند محل اقامت نیز روی گردشگری تأثیرات بسیاری زیادی می‌گذارند. حال به نظر شما چه ارتباطی بین دنیای مجازی متاورس و حوزه گردشگری وجود دارد؟
 
به‌طورکلی ارتباط بین متاورس و حوزه گردشگری، به ایجاد فضایی سه‌بعدی و مجازی که برای ساخت آن از بخش‌ها و اجزای دنیای واقعی الهام‌ گرفته‌اند برمی‌گردد. دستگاه‌های موجود در واقعیت مجازی یا همان متاورس، به کاربران اجازه می‌دهند تا مکان‌هایی که از آن‌ها دور هستند را مشاهده کنند. کاربران می‌توانند به کمک متاورس، از باغ ایرانی بازدید کرده و یا از بناهای تاریخی ایران در دوره‌های مختلف دیدن کنند.
 
البته واقعیت مجازی کل مفهوم متاورس را شامل نمی‌شود و شما نباید آنها را با یکدیگر ترکیب کنید. واقعیت مجازی تنها بخشی از دنیای متاورس به‌شمار می‌رود که با هدف بهبود تجربه گردشگری کاربران از آن استفاده می‌شود.
 
متاورس چه تأثیری در صنعت گردشگری داشته است؟
برخی‌ها فکر می‌کنند که با پیشرفت متاورس، تغییرات و خطرات بسیاری متوجه صنعت گردشگری در دنیا می‌شود؛ اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است و حضور متاورس در روند اجاره هتل‌ها یا دیگر موارد اقتصادی گردشگری تأثیر منفی نداشته است. درواقع متاورس ابزاری است که بین گردشگران و صنعت توریسم ارتباط بیشتری برقرار می‌کند. ازهمین‌رو می‌توان گفت که این ابزار به بهبود تجربه گردشگران منجر می‌شود.
 
متاورس باعث می‌شود تا کاربران از مسافرت و گردشگری لذت ببرند. آنها می‌توانند از این تکنولوژی برای حضور در مکان‌های فوق‌العاده‌ای مثل باغ ایرانی و بسیاری جاذبه‌های دیگر همچون موزه‌های قدیمی، گردهمایی‌ها، کنسرت‌ها و حتی باغات ایرانی استفاده کنند. علاوه‌براین‌ها متاورس با قابلیت‌های جدید خود این امکان را برای کاربران فراهم کرده است تا بتوانند از میزان کیفیت سرویس‌دهی رستوران‌ها و هتل‌ها نیز آگاه شوند. از دیگر تأثیرات متاورس در دنیای گردشگری می‌توان به چند مورد اشاره کرد.
 
 
ایجاد فرصت‌های مارکتینگ
متاورس به ترویج گردشگری و بهبود مارکتینگ نیز کمک می‌کند. ازهمین‌رو سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از این تکنولوژی، کسب‌وکار خود را رونق دهند. با ایجاد استراتژی‌های جدید، کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند در رابطه با محصولات خود، اطلاعات کامل و خوبی در اختیار مشتریان قرار دهند. در این خصوص کاربران هم می‌توانند به کمک متاورس، چندین کسب‌وکار مختلف همراه با محصولاتشان را با یکدیگر مقایسه کنند. فرصت‌های جدید در متاورس شانس توسعه را برای کسب‌وکارهای مختلف فراهم کرده‌ است.
 
افزایش درآمد توریسم
از دیگر تأثیرات بسیار مهم متاورس در حوزه گردشگری می‌توان به افزایش درآمد توریسم اشاره کرد. هتل‌ها می‌توانند از متاورس برای افزایش قیمت اتاق‌ها و تعداد مراجعان خود استفاده کنند. متاورس یکی از بهترین ابزارها برای هدف‌گذاری هتل‌ها و انتخاب بازارهای هدف به‌شمار می‌رود. ضمن این‌که افراد فعال درزمینه هتلداری هم می‌توانند برای ارتقای توانایی‌های خود، از این تکنولوژی کمک بگیرند.
 
 
نمونه‌های استفاده از متاورس در صنعت توریسم
به‌دلیل درک بهتر شما از متاورس و تأثیر آن در صنعت توریسم، در ادامه می‌خواهیم شما را با نمونه‌های حقیقی از ترکیب گردشگری و متاورس آشنا سازیم. به کمک موارد زیر درک می‌کنید که چرا امروزه صنعت توریسم از تکنولوژی‌هایی مانند متاورس استفاده می‌کند:
 
تسهیل برگزاری فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های آنلاین
برگزاری فروشگاه‌ها، نمایشگاه‌ها و دیگر ایونت‌های حضوری مشابه با این موارد، بعد از فراگیری ویروس منحوس کرونا تحت‌تأثیر قرار گرفتند. بهترین راه‌حل برای برطرف کردن چنین مشکلی، استفاده از دنیای مجازی و برگزاری این رویدادها در دنیای مجازی بود. برای مثال در طی دوران قرنطینه، متاورس دسنترالند پذیرای رویدادهای بسیاری بود.
 
درواقع توریسم متاورسی احساس یکپارچگی بیشتری برای کاربران به‌وجود می‌آورد. ازهمین‌رو آنان برای برگزاری رویدادهای نامبرده از متاورس استفاده می‌کنند. علاوه‌بر رویدادهایی که باید در فضای آنلاین برگزار شوند، قابلیت‌های VR و آواتارهای شخصی‌سازی‌شده نیز برای بهبود تعاملات و ملاقات‌های اجتماعی مجازی بسیار مفیدند.
 
پارک‌های موضوعی
ایجاد پارک‌های موضوعی، باغ وحش ها و موزه‌ها از بهترین تأثیرات متاورس در صنعت توریسم و گردشگری به‌شمار می‌روند. متاورس با استفاده از امکانات خود می‌تواند تجربه مجازی فوق‌العاده‌ای از بازدید این مکان‌ها برای کاربران فراهم کند.
 
متاورس برای تمامی کسب‌وکارهای موجود در این حوزه‌ نیز مزایای زیادی دارد. برای مثال در دنیای واقعی هنگام بازدید از مکان‌های دیدنی، گردشگران با قوانینی مواجه می‌شوند که در دنیای متاورس می‌توانند این قوانین را نادیده بگیرند. آن‌ها می‌توانند در تمامی بخش‌های موزه یا پارک مورد نظر خود به گشت‌وگذار بپردازند. ضمن‌ این‌که امکان ایجاد گونه‌های جانوری منقرض‌‌شده نیز با استفاده از متاورس در باغ وحش ها وجود دارد؛ این قابلیت می‌تواند برای کاربران بسیار هیجان‌انگیز باشد.
 
 
تجربه گردشگری در دنیای واقعی
همان‌طورکه دریافتید، متاورس نوعی تکنولوژی است که با هدف بهبود زندگی بشر ایجاد شده است. این تکنولوژی در صنایع مختلفی مانند گردشگری رسوخ کرده و به کمک آن می‌توانید به بازدید از باغ ایرانی، بناهای تاریخی و مکان‌های گردشگری مختلف که خطوط مرزی مانع بازدید شما از آن‌ها می‌شوند بپردازید.
 
بااین‌حال اگر می‌خواهید لذت بازدید حضوری از مکان‌های مختلف را تجربه کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم به «فلای تودی» مراجعه کنید. فلای تودی یکی از شرکت‌های گردشگری بزرگ کشور است که با دسترسی به چندین ایرلاین مختلف، امکان سفر راحت شما به شهرهای داخلی و خارجی را فراهم می‌کند. شما می‌توانید از این سایت برای خرید بلیط هواپیما، قطار و همچنین رزرو بهترین هتل‌ها در مقصد موردنظرتان کمک بگیرید. این سایت با خدماتی مثل بیمه مسافرتی، سعی دارد سفری امن و راحت را برای شما فراهم کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.