فناوری اطلاعات

October 24, 2023
15:36 سه شنبه، 2ام آبانماه 1402
کد خبر: 150881

کارمند سابق ASML اسرار تجاری این شرکت را در اختیار هواوی قرار داد

رسانه‌ای هلندی در ادعایی تأییدنشده می‌گوید که کارمند سابق ASML اسرار تجاری این شرکت را دراختیار هواوی قرار داده است.
یکی از خبرگزاری‌های بزرگ هلند با بررسی پرونده‌های مربوط‌ به «سرقت غیرمجاز» اسرار تجاری شرکت ASML که سال گذشته جزئیات مقدماتی آن رسانه‌ای شد، ابعاد تازه‌ای از این ماجرا را مشخص کرده است.
 
بر‌اساس ادعای خبرگزاری NRC، آنچه سال گذشته اتفاق افتاد، شامل سرقت اطلاعات محرمانه‌ای بود که در‌نهایت در‌دسترس هواوی قرار گرفتند. تاکنون هیچ‌یک از نهاد‌های رسمی این ادعا را تأیید نکرده‌اند.
 
طبق ادعاهای NRC، فردی چینی که در ASML مشغول کار بوده، به بخشی از اسرار تجاری این شرکت هلندی دسترسی پیدا کرده است. در سال ۲۰۲۲، این فرد شرکت ASML را ترک کرد و در هواوی مشغول به کار شد. در‌نهایت، او اسرار ASML را در‌اختیار هواوی قرار داد.
 
ASML در گزارش سالانه‌ی قبلی‌اش که به سال ۲۰۲۲ ارتباط داشت، گفت قربانی سرقت غیرمجاز شده است. مدیرعامل این شرکت در سال ۲۰۲۳ به سرمایه‌گذاران گفت اطلاعات سرقت‌شده کاملاً محدود بوده‌اند. آن‌ها بخشی از پازل بزرگ‌تر هستند و به‌تنهایی کاربرد ندارند. در آن زمان، به نام هواوی اشاره نشد.
 
چند ماه پیش، خبرگزاری بلومبرگ گفت یکی از کارمندان سابق ASML «اطلاعات تجهیزات تراشه‌سازی» این شرکت را سرقت کرده و به چین برده است. حتی در گزارش بلومبرگ هم به نام هواوی اشاره‌ای نشد.
 
شرکت ASML می‌گوید که امنیت سیستم‌هایش را ارتقا داده است تا حادثه‌ای مشابه اتفاق سال ۲۰۲۲ باردیگر رخ ندهد.
 
ساخت پردازنده هفت‌نانومتری کرین 9000s، باردیگر هواوی را درمعرض توجه قرار داده است. هواوی در سایه‌ی تحریم‌های شدید آمریکا رشد شگفت‌انگیری تجربه کرده است و همچنان این روند را ادامه می‌دهد. آنچه NRC به هواوی نسبت داده، فعلاً در حد شایعه است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.