سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 26, 2023
14:26 پنجشنبه، 4ام آبانماه 1402
کد خبر: 150947

تاریخ معرفی پردازنده Dimensity 9300 اعلام شد؛ رقیب تایوانی اسنپدراگون و A17 Pro

مدیاتک رسماً تاریخ رونمایی پردازنده‌ی Dimensity 9300 را اعلام کرد. این سیستم-روی-چیپ رقیب اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و A17 Pro است.
 
 
دایمنسیتی ۹۳۰۰ سیستم-روی-چیپ پرچمدار مدیاتک است و با اگزینوس ۲۴۰۰ سامسونگ و اسنپدراگون ۸ نسل ۳ کوالکام و A17 Pro اپل، رقابت خواهد کرد. بر اساس اعلام رسمی، پردازنده‌ی موردبحث ۶ نوامبر (۱۵ آبان) معرفی می‌شود.
 
آنچه دایمنسیتی ۹۳۰۰ را از رقبایش متمایز می‌کند، چینش‌ هسته‌های آن است. این پردازنده در واحد سی‌پی‌یو چهار هسته‌ی پرقدرت Cortex-X4 دارد که یکی به‌عنوان هسته‌ی اصلی با فرکانس ۳٫۲۵ گیگاهرتز و سه هسته با فرکانس ۲٫۸۵ گیگاهرتز کار می‌کنند. چهار هسته‌ی میانی Cortex-A720 نیز فرکانس ۲ گیگاهرتز خواهند داشت. هیچ هسته‌ی کم‌مصرفی در این تراشه دیده نمی‌شود.
 
اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و اگزینوس ۲۴۰۰ فقط یک هسته‌ی Cortex-X4 خواهند داشت؛ بنابراین، به‌نظر می‌رسد که دایمنسیتی ۹۳۰۰ باید بتواند رقبای خود را به‌راحتی از میدان به‌در کند. بااین‌حال، مسئله به این سادگی نیست. هسته‌ی Cortex-X4 پرمصرف است و دمای CPU را سریع‌تر افزایش می‌دهد؛ پس دایمنسیتی ۹۳۰۰ باید گرمای بیشتری را از خود خارج کند.
 
بنچمارک اولیه‌ی تراشه‌ی جدید مدیاتکدر AnTuTu نشان می‌دهند که دایمنسیتی ۹۳۰۰ قدرت زیادی دارد. البته نوع گوشی استفاده‌شده نامشخص بود و فقط می‌دانیم رم ۱۶ گیگابایتی و حافظه ذخیره سازی ۵۱۲ گیگابایتی داشته است. در این آزمون، دایمنسیتی ۹۳۰۰ توانست از حد امتیاز ۲ میلیون عبور کند و برتری خود را بر اسنپدراگون ۸ نسل ۲ نشان دهد. طبق بنچمارک، سی‌پی‌یو ۶۵ درصد و گرافیک ۵۵ درصد بهتر از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ عمل کرد.
 
عملکرد بهتر از پردازنده‌ی نسل قبل کوالکام شگفتی زیادی ندارد؛ زیرا تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ نیز به امتیاز بیش از ۲ میلیون در همین آزمون دست پیدا کرده است. باید دید که پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای اگزینوس ۲۴۰۰ چه امتیازی کسب خواهد کرد. ناگفته نماند که با مشخص‌شدن قیمت CPU جدید مدیاتک در ششم نوامبر (۱۵ آبان)، تأثیر آن‌ را بر قیمت گوشی خواهیم دید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.