سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 28, 2023
9:56 شنبه، 6ام آبانماه 1402
کد خبر: 150975

یارانه ۱۰ میلیارد دلاری ژاپن برای یک کارخانه

یکی از قانونگذاران حزب حاکم در ژاپن اعلام کرد این کشور قصد دارد ۱.۴۹ تریلیون ین (۱۰ میلیارد دلار) یارانه برای دو پروژه نیمه رسانای مهم اختصاص بدهد.
 
یوشیهیرو سِکی از حزب لیبرال دموکرات ژاپن، گفت: حداکثر ۹۰۰ میلیارد ین برای دومین کارخانه تولید تراشه شرکت تایوانی TSMC در کوماموتو واقع در جنوب غربی ژاپن و ۵۹۰ میلیارد ین برای سرمایه گذاری شرکت ژاپنی راپیدوس در زمینه تراشه، اختصاص داده خواهد شد.
 
وی در مصاحبه‌ای گفت: وزارت اقتصاد ژاپن یارانه را بخشی از درخواست خود برای بودجه اضافی در سال مالی جاری قرار داده است.
 
آمار مذکور اولین بار در اوایل ماه جاری توسط رسانه‌های ژاپنی گزارش شده بود و مانند سایر بخش‌های بودجه در ژاپن، آمار نهایی ممکن است از طریق مذاکرات با وزارت دارایی، تغییراتی پیدا کند.
 
به گفته این قانونگذار ژاپنی، هزینه ساخت دومین کارخانه TSMC تقریبا دو تریلیون ین برآورد شده و انتظار می‌رود تراشه‌های ۶ تا ۱۲ نانومتری تولید کند که در محصولاتی مانند خودروهای برقی استفاده خواهند شد.
 
وی در ادامه افزود: به منظور توجیه سطح بالاتر از حد معمول یارانه‌ها برای کارخانه TSMC، دولت ژاپن در ازای این کمک، خواستار مشوق‌های بیشتری نظیر آموزش مهندسان ژاپنی توسط شرکت TSMC و انجام تحقیقات مشترک با شرکت‌های ژاپنی خواهد شد.
 
برای این نوع پروژه‌ها، یارانه‌ها معمولا حدود یک سوم هزینه را پوشش می‌دهند. رقم ۹۰۰ میلیارد ین به معنای آن است که دولت ژاپن، به میزان قابل توجهی بیش از یک سوم هزینه‌های کارخانه جدید TSMC را پرداخت خواهد کرد.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، ژاپن در حال حاضر تقریبا نیمی از هزینه اولین کارخانه TSMC در کوماموتو را با ۴۷۶ میلیارد ین یارانه تقبل کرده است. این کشور همچنین تاکنون ۳۳۰ میلیارد ین یارانه برای راپیدوس متعهد شده است که قصد دارد تراشه‌های دو نانومتری را در منطقه شمالی هوکایدو تولید کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.